הסתה בהר הבית
הסתה בהר הביתצילום: סלימאן קאדר, פלאש 90

מתחם שער הרחמים הפך בימים האחרונים למוקד סערה והפגנות מצידם של ערביי מזרח ירושלים ובעידוד הנהגת החמאס.

הבוקר (ראשון) עצרה משטרת ירושלים את ראשי הוואקף לאחר שביממות האחרונות נעצרו עשרות מהמפגינים במקום.

על מנת לעקוב אחר שרשרת האירועים במתחם וכדי להבין את המניע שהוביל לפרוץ המהומות שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מאור צמח, יו"ר תנועת 'לך ירושלים', העוקב אחר המתרחש במזרח העיר.

"ביום שני שעבר אישררה ישראל את צו סגירת החדרים שמתחת שער הרחמים, צו שניתן ב-2003 בעקבות התארגנויות של ארגוני טרור בחדרים הללו", שם צמח את האצבע על הנקודה שהובילה למהומות האחרונות, תוך שהוא מציין כי מדובר בחדרים היסטוריים ששימשו לתפילות במשך מאות שנים. בשנת 2003 החמאס השתלט על החדרים הללו ובעקבות כך החליטה ממשלת ישראל לסגור את החדרים מטעמים ביטחוניים.

כדי להבין מה עורר את הסערה דווקא כעת, לאחר חידוש ואישרור הוראת סגירת החדרים, מזכיר לנו מאור צמח את אירוע המגנומטרים בו, לדבריו, הבינה הנהגת הוואקף ואיתה הנהגת ערביי ירושלים והפלשתינים כי מחאה אלימה ברמה מסוימת גורמת לישראל להוריד כמה סממנים ריבוניים "ומדי פעם הם מאתגרים את ישראל ואת משטרת ירושלים. בהתאם הם החליטו לפעול לפתיחת החדרים הללו".

"מי שהוביל הם ראשי הוואקף בירושלים, מי שמופעלים על ידי ירדן אבל הופכים ליותר ויותר פרו-פתח'. עמותת אל אקה המזוהה עם האחים המוסלמים הצטרפה וכך גם תנועת חמאס. ביום שישי אלפים פרצו את השערים וקיימו תפילות בחדרים הללו", מספר צמח הרואה בהתנהלות המשטרה מול הפורעים הבהרה ישראלית לפיה במתחם יתאפשר חופש פולחן אך לא חופש הסתה.

בהמשך ישיר להתפרעויות ביום שישי נעצרו הבוקר מי שהובילו את האירועים, ראשי הווקף בירושלים, שיח' עבדל עזים סלהב, יו"ר מועצת הווקף האסלאמית בירושלים, ושיח' נג'אח בקיראת, סגן המנהל הכללי של ההקדשים האסלאמיים בירושלים.

בדבריו מדגיש צמח ומציין כי "השיא היה אמנם ביום שישי, אבל לפני כן היו במשך שלושה או ארבעה ימים עצרות גדולות ומהומות, כולל ניסיון לשבור את השערים ולפרוץ פנימה" להערכתו המסר אותו ביקשה ישראל להעביר בסדרת המעצרים הוא שגם מחיר בינלאומי לא ירתיע אותה מלפעול ביד תקיפה מול הסתה והתססה בהר הבית. באשר לסיכוי שטלפון מהמלך עבדאללה יגרום לישראל לסגת ממגמה זו, הוא אומר כי המלך הירדני פועל בשני אפיקים מקבילים. מחד הוא נהנה מפירות השלום, אבל מאידך הוא מתחבר לתנועות האיסלאמיות, ובמציאות שכזו ישראל יכולה להאזין לדבריו ובנימוס להבהיר לו שהיא ממשיכה במדיניותה.

עוד שאלנו על היחס הכמעט אדיש של התקשורת בישראל למהומות במתחם שער הרחמים. על כך אומר צמח כי "כנראה שהמערכת הפוליטית הסוערת מעניינת יותר מהריבונות בירושלים, וחבל. מדברים על ימין חדש ועל כחול לבן ועל ליכוד אבל כולם צריכים להגיד שיש מחיר לריבונות ירושלים וצריך לדבר על זה".

לעומת זאת, הוא מציין, "בתקשורת הפלשתינית זה בראש הכותרת. יש שם ניסיון להוכיח דרך כך שהם מגנים על ירושלים ולצבור אהדה ברחוב". בתפר שבאמצעי נמצאים ערביי מזרח ירושלים עצמם שעד כה אינם נלהבים לצאת להפגנות: "יש עדיין אדישות ברחוב במזרח ירושלים. זה לא בהיקפים הגדולים של אירוע המגנומטרים. השאיפה של המסיתים היא להגיע לרמה הזו. בינתיים אנחנו רחוקים מכך".