תם עידן הכיתה הקלאסית

עשרות מומחי חינוך מ-15 מדינות יקיימו בישראל כנס חינוכי בו יבקשו המומחים ללמוד מ'אומת הסטרטאפ' הישראלית להגיע להישגים חינוכיים.

שמעון כהן , י"ט באדר תשע"ט

סוף עידן
סוף עידן
צילום: דוד כהן, פלאש 90


סוף הדרגתי לעידן הכיתות. וינהבר

בשבוע הבא תתקיים בישראל ועידת חינוך בינלאומית אליה צפויים להגיע מומחי חינוך בכירים מ-15 מדינות בהן רוסיה, ארה"ב, אוסטרליה ועוד. לקראת האירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מי שתוביל את הוועידה, הד"ר בת-חן וינהבר, מנהלת תכנית 'מפרש' ליזמות חינוכית.

לכנס צפויים להגיע חמישים בכירים מתחום החינוך ברחבי העולם וחמישים מישראל. "הם באים גם ללמוד מאיתנו וגם לחשוב על אתגרים נוספים", אומרת ד"ר וינהבר ומציינת כי הדגש המרכזי שילווה את האירוע הוא "פיתוח וחשיבה מחדש של ההזדמנויות שתלמיד מקבל כדי להתפתח בתהליכי למידה והוראה".

משמעות הדברים היא למעשה קריסתו האיטית של רעיון הכיתה הקלאסי והמוכר והמרתו האיטית וההדרגתית במבנה אחר. וינהבר מבהירה כי השינוי והתמורות שעובר מבנה הלימוד יתחוללו באופן משתנה על פי הסביבה והזמן שבכל מקום ומקום.

ד"ר וינהבר מעירה בדבריה כי גם בצעדים ההדרגתיים הללו ישנם כשלונות ולפי שעה מדובר בתהליכים מאוד ראשוניים ובהדרגה המותאמת לכל קהילה וקהילה, ולהערכתה ככל שתהיינה יותר הזדמנויות וככל שייווצר מרחב למידה מגוון יותר כך ירבו הסיכויים להצלחות.

ומה יהיה גורל מקצוע ההוראה בעולם החינוכי ההולך ומתהווה, בהיעדר מבנה של כיתה עם תלמידים מול מורה אחד או שניים? "המורים יהפכו למה שהיו בעבר או מה שהיינו רוצים שיהיו, מלווי תהליך התפתחות ופחות מעבירי ידע".

הבחירה בישראל כמדינה שבה יתקיים הכנס מגיעה מהרצון לתרגם לעולם החינוך את יכולותיה של ישראל כאומת סטרטאפ שהצליחה להתגבר על היותה מדינה קטנה ונעדרת משאבי טבע והגיעה להישגים רבים ומרשימים בתחום זה. משרד החינוך הצטרף למהלך בהובלת קרנות שונות שבראשן קרן לאוטמן, וגם בועידה צפוי המשרד לקחת חלק מרכזי.

על השאלה אם ניתן לגבש תכנית חינוכית למספר רב ומגוון של מדינות שכל אחת מהן כוללת רקע תרבותי וחברתי אחר, אומרת ד"ר וינהבר כי "אין יומרה לומר מה צריך לעשות. החשיבה היא לוקאלית וכל אחד יפעל עם הצרכים הידע והתרבות שלו. מעבר לכך, אני סבורה שדברים צריכים לצמוח מלמטה ולא מהמדינה. צריך לאפשר לבתי הספר לפתח את המודלים שלהם. אין כאן רצון להציג תשובת בית ספר לאיך עושים בית ספר ואיך עושים חינוך, אלא לצאת עם חשיבה פתוחה ומאפשרת לפתיחת בתי הספר ומתן הזדמנויות למידה חדשות. איך, מי, מתי, באיזה היקף, ובאילו נושאים, כל זה תלוי ברמה המקומית".