קלפי בחירות
קלפי בחירותצילום: אריה מינקוב

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מציג היום (ראשון) את "זרקור" הבחירות העדכני ביותר עם כל הפרטים החשובים ביותר לקראת יום הבחירות.

המסמך כולל נתונים ומידע חשוב לציבור כדוגמת העובדה כי מספר הקלפיות הנגישות לאנשים עם מוגבלות הוכפל ביחס לבחירות הקודמות, כי הבחירות בישראל מתקיימות אחת ל- 3.4 שנים בממוצע וכי בוחר שנמצא 20 ק"מ או יותר מתחום השיפוט של היישוב שבו הקלפי שלו מוצבת זכאי להסעה בתחבורה ציבורית על חשבון המדינה.

מחברי המסמך אורי טל-ספירו, אהוד בקר ואלירן זרד ממרכז המחקר והמידע של הכנסת מעדכנים כי 10,720 קלפיות יוצבו ברחבי הארץ ביום הבחירות ו-96 קלפיות יוצבו בנציגויות ישראל בחו"ל כאשר מספר בעלי זכות ההצבעה עומד על 6,339,279 לעומת 5,881,696 בבחירות לכנסת ה-20.

בבחירות לכנסת ה-20, שיעור ההצבעה הגבוה בארץ היה ביישוב מצפה אילן ועמד על 99% ובעיר אילת עמד על 49% והיה הנמוך מבין כל הערים בארץ.

43,854 קולות נפסלו בבחירות הקודמות, שהם אחוז אחד מסך הבוחרים ומספר הקולות שנדרשו להשגת מנדט אחד עמד על 33,511.

בבחירות לכנסת ה-20 לא הייתה הצבעה בכלי שיט משום שלא היה כלי שיט שעבדו בו 14 ישראלים לפחות - המספר המחייב הצבת קלפי על פי החוק.

נציין כי לכל רשימה יודפסו פתקים כמספר הבוחרים הכולל ועוד 30%. דוברות הכנסת מעדכנת כי משקל הנייר המשמש את פתקי ההצבעה יעמוד על כ-130 טון ובסוף מערכת הבחירות בועדת הבחירות המרכזית ימחזרו נייר ומוצרי קרטון במשקלים של עשרות טונות.

במסמך המקיף מעניקים החוקרים מידע מרתק על מימון הוצאות בחירות של מפלגות (בבחירות לכנסת ה-20 הסתכם המימון לסיעות בכ-185 מיליון שקלים), כל מה שרציתם לדעת על תעמולת בחירות (כיום, מרבית ההגבלות על תעמולת הבחירות חלות במפורש רק על אמצעי תקשורת מסורתיים ולא על האינטרנט) ומגלים כי בישראל ההצבעה אינה חובה, אולם ב-22 מדינות, ובהן ארגנטינה, אוסטרליה, בלגיה, טורקיה, קוסטה ריקה ויוון, חובה על פי חוק לפקוד את הקלפי.