ד"ר יועז הנדל, מתמודד ברשימת 'כחול לבן' בראשות בני גנץ ויאיר לפיד, שוחח עם אילה חסון על תפקודו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לקראת הבחירות הקרובות.

"אנחנו טרם יודעים למה יהפוך האיחוד הזה אך נקים צוות ואולי בסוף גם נהפוך למפלגה אחת. אנחנו (תל"ם) מפלגת ימין ממלכתי שמתאחדת יחד עם שתי מפלגות מרכז גדולות. על כ-90% מהדברים אנחנו מסכימים ועל הפערים נדון יחד".

אתה תומך בחוק הלאום שחברך צביקה האוזר יזם?
"זה אחד מהנושאים שאנחנו נדון בו עם יש עתיד. בגדול כולנו מסכימים שחוק הלאום חשוב למדינת ישראל בדרך ליצירת חוקה וכולנו מסכימים שהשוויון בזכויות הפרט צריך להיות מאוגד איכשהו. זה נושא שצריך לתת לו תשובות אחרי הבחירות".

מה לגבי פינוי התנחלויות וחלוקת ירושלים?
"לא ולא".

גוש חוסם עם הערבים שתומך בכם כמפלגת שלטון?
"יאיר לפיד הבהיר אתמול בראיונות שלא נייצר גוש חוסם עם המפלגות הערביות אלא קואליציה של מפלגות ציוניות. שועלי הפוליטיקה כבר יודעים שיש מפלגות בקואליציה היום שלא חולמות שנתניהו יהיה ראש הממשלה. אנחנו בסוף עידן נתניהו, הוא עשה המון דברים טובים ונאמר לו תודה אך זה נגמר. מפלגת כחול לבן מציגה חלופה ותקווה כממשלה ממלכתית שתדבר בשפה מאחדת. גנץ יוכל לומר שהוא ראש הממשלה של כולם ולא ראש ממשלה רק של מגזר כזה או אחר".

לפיד לא יוכל לומר את אותם הטקסטים.
"החתונה עם לפיד היא קצרה מבחינת זמן. גם יש עתיד, גם חוסן לישראל וגם תל"ם מסכימים שצריך להעביר מסר לחרדים שהם שותפים שלנו, אחים שלנו וחלק מעם ישראל. אני לא רואה סיבה שמישהו יחשוב אחרת על החברה החרדית. יש ויכוחים עניינים על איך תראה השבת וסוגיית התחבורה הציבורית".

העיקר זה עיקרון ה'חיה ותן לחיות'. מה תגובתך לכל אלו שאומרים שמדובר בקואליציה של אנשים ששונאים את נתניהו ועל זה הבחירות?
"אני לא שונא את נתניהו. אני מכיר את היתרונות הגדולים שלו ואני חושב שכך גם בני גנץ. אי אפשר להתעלם מזה שבארבע שנים האחרונות נתניהו איבד את היכולת להבחין בין הצרכים הלאומיים לצרכים האישיים. המתקפה על המשטרה, המתקפה על צה"ל והשב"כ בפרשת אזריה ודומא. כל מוסדות המדינה הפכו לבוגדים".

טוענים שאת נתניהו חוקרים על קשריו עם העיתונאים אבל לא את לפיד שהיו לו קשרים עם 'ידיעות אחרונות' ואחרים. מה דעתך?
"אני חושב שאם יש חשד, גם אם קל, לאיש ציבור בנושא פלילים - צריך לחקור אותו. בפרקליטות ובמשטרה יושבים החברים שלי מהציונות הדתית, שי ניצן ואביחי מנלדבליט. אלו לא שמאלנים שמנסים להפיל את נתניהו. המחשבה שהם רוצים להפיל את נתניהו ואחרים היא לא סבירה. גם אם יש ראש ממשלה שחושב שהחקירות נגדו לא בסדר, הוא לא יכול לשרוף את המועדון. זה לא יכול לעבוד. לא ייתכן שכל המערכות במדינת ישראל וכל התפיסה הממלכתית במדינת ישראל משועבדת. אני לא יודע מה יהיה בסופה של הפרשה אך אני לא מסוגל לראות ראש ממשלה שלא אומר שהוא ראש הממשלה של כולם. שתוקף את השמאל ואת מוסדות המדינה – זה מסוכן".

חשוב לי להסביר למאזינים שאין לעשות הנחה לראש ממשלה בשום פנים ואופן ולבדוק כל חשד עד הסוף בצורה הרצינית והמעמיקה ביותר. אין הנחות סלב. מה דעתך על הגינוי של אייפאק על האיחוד בימין?
"זה נוח להתעסק באייפאק אבל אני עוסק בקרקע של הציונות הדתית. תחושת חוסר הנוחות מהחבירה לכהניסטים והמאמץ הגדול שעשה נתניהו עבורה היא זאת שפוגעת הכי הרבה בציונות הדתית שיש לה ערכים ותפיסות שונות לגמרי. לא סתם זה יצר מהומה. זה משבר אמיתי ועוד יותר גדול עם יהדות התפוצות וחלק מגל חוסר הנוחות שאת בסיסו רואים גם במשפחה הקרובה שלי שלא יכולה להזדהות עם הדבר הזה".