בית המשפט העליון
בית המשפט העליוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון דן היום (שני) בעתירה של עיריית גבעתיים, ראשל"צ, חולון, הרצליה ועירייות נוספות נגד משרד הפנים, אשר דרשו להתיר להם לשנות חוק ולאפשר לפתוח עסקים בשבת.

בעתירה תוקפות העיריות השונות את החלטת שר הפנים אריה דרעי על שלא אישר את תיקון חוקי העזר בערים אלו, אשר באים לקבוע כי ניתן לפתוח עסקים בשבת.

הרכב בג"ץ, בראשות הנשיאה חיות, שמע את טיעוני הצדדים ודחה את החלטתו למועד אחר. במידה וביהמ"ש יקבל את העתירה מדובר בתקדים, אשר יאפשר לערים נוספות לפתוח עסקים ומסחר בשבת.

במהלך הדיון, פנו השופטים לנציגי העיריות ושאלו כיצד בכוונתם לעקוף את לשון החוק אשר אוסרת פתיחת עסקים בשבת.

הם ציינו כי קשה לראות דרך שבה ניתן לעקוף את החוק. מלבד נציגי המדינה אשר מייצגים את משרד הפנים, כמשיבים לעתירה הצטרפו קבוצה של 300 תושבים, דתיים וחילונים מהעיר גבעתיים אשר מתנגדים לפתיחת עסקים בעיר בשבת.

התושבים נימקו את התנגדותם בכך שפתיחת העסקים, תפגע בציביון של העיר ובמנוחת התושבים. "פתיחתם של אותם בתי עסק, בהם גם פאבים ומקומות בילוי רועשים אחרים, מחריבה פשוטו כמשמעו את שלוות החיים בשבתות ובחגים לכלל תושבי העיר ולשומרי המסורת בפרט" טענו.

בנוסף, בניגוד לטענת ראש העיר כי העתירה מגיעה בשמה של מועצת העיר גבעתיים, טענו התושבים, ואף תמכו את טענותיהם בתצהירים של מספר חברי עירייה כי מועצת העיר לא דנה בנושא והעתירה הוגשה מטעמים פוליטיים ע"י ראש העיר.

ממרכז ליב"ה נמסר כי "צביון השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל עומד הרבה מעל אינטרסים פוליטיים של ראש עיר כזה או אחר שמנסה להרוויח רווח פוליטי על גבה של השבת, עליה מסרו יהודים את נפשם בכל הדורות".

"מאות מתושבי גבעתיים חילוניים ודתיים הצהירו בתצהיר לבית המשפט כי הם רוצים שהשבת תורגש ברחובות ושצביון העיר לא ייפגע. הניסיונות הדמגוגיים להתיר חילול שבת ציבורי בטענה של חופש הפרט מנוגדת לרצון הטבעי של רוב העם והיא לא החזיקה מים בבית המשפט, שהדגיש שהאחראית על קביעת המדיניות היא הממשלה ולא ראש עיר כזה או אחר", אמרו בליב"ה.

עוד הוסיפו כי "השבת הציבורית היא ציפור נפשה של זהותה היהודית של המדינה ולכן זכותה וחובתה של המדינה לקבוע שאין לאפשר שום פגיעה בערך חשוב זה. אנו קוראים לממשלה הבאה שתקום, לקבוע בקווי היסוד שלה באופן חד משמעי שכל פגיעה בשבת הציבורית היא פגיעה ביסודות המדינה היהודית, להעביר את חוקי השביתה בשבת לחקיקה ראשית ולא לאפשר לפגוע בצביון הייחודי של מדינת ישראל".