היחס לפייסבוק משתנה
היחס לפייסבוק משתנהצילום: סרג' אטטאל, פלאש 90

הנוער מצביע ברגליים, ופייסבוק נשארה נחלת המבוגרים בלבד. סליחה, טעות שלי, אמרתי מבוגרים בלבד? התכוונתי מבוגרים ודתיים לאומיים.

אם פעם דתיים ברחו מפייסבוק כמו מאש, הרי שכיום לא מעט מטובי בנינו ובנותינו מחזיקים חשבון פייסבוק חי ובועט. אל מול הדור הצעיר שנוטש את הפייסבוק לטובת רשתות שמסתפקות בתמונה כמו אינסטגרם, דומה כי הציונות הדתית קידשה את המילה הכתובה המודרנית, הלוא היא הפוסט.

רפרוף מהיר על דף הבית שלי בפייסבוק יכלול מספר לא מבוטל של רבנים, כותבים, הוגי דעות ופובליציסטים, כולם בני המגזר. נוכחות מסיבית של צעירי המגזר בפייסבוק תמיד הייתה, אך דומני שהחידוש המרכזי בשנתיים-שלוש האחרונות הוא הפריחה בהיקף הכתיבה ובטווח הגילים של הכותבים.

בעולמנו המודרני, שבו יכולת הקשב והריכוז הולכת ומצטמצמת, יש בפריחה אינטרנטית זו של יצירה משום ניחומים. כמו מתאספים יחדיו הסיפורים, דברי התורה, השנינויות ושאר מיני פוסטים כדי להכריז: המילה הכתובה עדיין כאן, והיא כאן כדי להישאר.

יעדים רבים הציבה וכבשה הציונות הדתית במהלך השנים: צבא, תקשורת, פוליטיקה ועוד. כעת היא מסתערת במלוא עוצמתה על הרשתות החברתיות. דגל הציונות הדתית כבר מתנוסס לו בגאון מעל מרחבי הפייסבוק.