יעקב (כצל'ה) כ"ץ
יעקב (כצל'ה) כ"ץצילום: פלאש 90

זה עתה מלאו 37 שנים לפטירתו של מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, גאון, מקובל, צדיק וחסיד, מנהיג ענק שהיה עטוף כולו בתורת ישראל, ספון לילה ויום בארבע אמות של הלכה ואהבת ישראל, בעריכה והוצאה לאור של ספרי אביו מרן הראי"ה זצ"ל ובהעמדת תלמידי חכמים רבים, גאוני עולם הבקיאים בש"ס ובפוסקים, דבקים באור התורה הגואלת, שיורדים ועולים בהבנתם ובידיעתם לעומקה ורומה של תקופתנו, תקופת אתחלתא דגאולה.

ברצוני להאיר פן נוסף באישיותו הרבגונית והמנהיגותית של הרצי"ה, שבאה לידי ביטוי באירוע שבו הייתה לי הזכות ליטול חלק. אחרי העליות הראשונות של גרעין שכם לסבסטיה במהלך שנת תשל"ה, בהנהגתם של ראשי גוש אמונים הרב משה לוינגר וחנן פורת זצ"ל, והרב מנחם פליקס ובני קצובר שיבדלו לחיים ארוכים וטובים, התקבל מכתב בביתו של הרצי"ה ממאיר הר ציון, גיבור ישראל, ובו הוא מבקש מרבם ומנהיגם הרוחני של הנ"ל, לשלוח אליו לאחוזת שושנה שליח מטעמו לתכנון מפגשים והרצאות על ידי אנשינו בקיבוצי ויישובי הצפון על מנת להסביר את התופעה ההתיישבותית החדשה שנקראת "גוש אמונים".

אני, ששבתי למרכז הרב אחרי ארבע שנות שירות צבאי ופציעה במלחמת יום הכיפורים, הייתי עסוק כולי, יחד עם חבריי בישיבה, בהתארגנותה של תנועת גוש אמונים והעליות הנמשכות ממנה. שמחתי שניתן לי לחזור וללמוד בישיבה אחרי חודשים רבים של פעולות ועליות. והנה מגיעה פנייה של ראש הישיבה המבקש לראותני. כמובן שהתייצבתי בפניו עוד באותו יום.

הרצי"ה הראה לי את המכתב שקיבל ממאיר הר ציון, והודיע לי שהוא ממנה אותי לשליחו ביישובי הצפון על מנת למלא את בקשתו של הר ציון. הרב פקד עליי לעבור ולהתגורר אצלו באחוזת שושנה עד גמר המשימה. הרב הסכים שאחי, הרב חיים כ"ץ, יתלווה אליי למשימה זו. וכך שמנו פעמינו לכוכב הרוחות, למשימה שנמשכה שישה חודשים ובמהלכה הרצינו לפני אנשי ההתיישבות העובדת, בני ובנות הקיבוצים, המושבים והמושבות היהודיים בגליל, שעמם ערכנו מפגשים.

הרצי"ה הקפיד ודרש שהמרצים במפגשים שהתקיימו בקיבוצים וביישובים יהיו כולם תלמידיו, כאלה שיודעים את הקשר בין תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל ושהכול מכוחו של ריבונו של עולם. פעולותינו אלו בשליחות הרב עשו מהפיכה בהתיישבות העובדת של אז, והיו נדבך חשוב ומרכזי במהפך הפוליטי של בחירות 77', שבהן נבחר מנחם בגין לראשות הממשלה. שבנו לבתינו ולמשפחותינו מדי סוף שבוע, ובאופן קבוע דיווחנו לרב צבי יהודה על פעולתנו והתקדמותנו.

לימים כתוצאה מפעילות זו התקיים ביישוב עין ורד כנס גדול שבו החליטו חלק גדול מאנשי ההתיישבות העובדת לתמוך ולסייע בבנייתם של היישובים ביהודה ושומרון. החלטה זו מומשה ויישובים רבים ביהודה ושומרון בתחילת דרכם נעזרו באופן מסיבי בעבודה, במשלוחי מזון ובשמירה של אנשי ההתיישבות העובדת.

צריך לזכור ולהזכיר שבאותם ימים התגוררו ביהודה ושומרון רק כמה מאות יהודים, בחברון, בכפר עציון, בעופרה ובקדומים. היום ברוך השם יש ביהודה ושומרון יותר מ-450 אלף יהודים, ובשכונות היהודיות במזרחה של ירושלים עוד כ-350 אלף יהודים, כן ירבו. הכול מכוחו, עוז רוחו ומנהיגותו של הרצי"ה.

הכותב הוא יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת ערוץ 7 ויו"ר האיחוד הלאומי לשעבר