ההכרעה היום. נתניהו ומנדלבליט
ההכרעה היום. נתניהו ומנדלבליטצילום: מרק ישראל סלם

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, צפוי לפרסם היום (חמישי) את הכרעותיו בנוגע לשלושת תיקי החקירה במסגרתם נחקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנתיים האחרונות.

ההערכה במערכת המשפטית היא כי מנדלבליט יודיע כי בכוונתו להאשים את נתניהו בעבירת שוחד לפחות באחת משלושת הפרשיות שנחקרו בעניינו ביחידת להב 433 של המשטרה.

מדובר בהחלטה ראשונית על כוונה להעמדה לדין, ולאחר שתתקבל יהיה זכאי נתניהו לשימוע בפני היועמ"ש באמצעות פרקליטיו. החלטה סופית בנושא תתקבל רק לאחר מכן ולא צפויה בחצי השנה הקרובה.

נזכיר כי שלוש הפרשיות בהן נחקר נתניהו בחשד לקבלת שוחד מוכרות בציבור בשמות" תיק 1000, תיק 2000 ותיק 4000.

במסגרת תיק 1000 המכונה גם "תיק המתנות" נחשד נתניהו בכך שקיבל מהמפיק הישראלי-הוליוודי ארנון מילצ'ן ומהמיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר סיגרים ובקבוקי שמפניה בשווי מצטבר של כמיליון שקלים לאורך שנים. בתמורה קידם נתניהו לטענת המשטרה עניינים שונים שהיו חשובים למילצ'ן תוך הפעלת כוחו והשפעתו כראש ממשלה. בין העניינים הללו: קידום "חוק מילצ'ן", העוסק בהארכת פטור ממס לתושב חוזר, פנייה לבכירים אמריקנים להסדרת הוויזה של מילצ'ן, ניסיון לקדם את עסקיו של מילצ'ן בתקשורת הישראלית ופעולה מול גורמי ביטחון לטובת מיזם מסחרי שמילצ'ן היה מעוניין בקידומו, כחלק משותפות בינו לבין איש העסקים ההודי טאטא.

במסגרת תיק 2000 נחשפו הקלטות של שיחות שערך נתניהו עם איש העסקים ארנון (נוני) מוזס, מו"ל העיתון "ידיעות אחרונות". בשיחות דנו לכאורה נתניהו ומוזס בעסקה במסגרתה יעניק מוזס סיקור אוהד לנתניהו בעיתונו ובתמורה יסייע לו נתניהו בהגבלת פעילותו של המתחרה העיקרי של "ידיעות", העיתון "ישראל היום" שבשליטת המיליארדר שלדון אדלסון.

במסגרת תיק 4000 המכונה גם "תיק וואלה-בזק" נחקר חשד לפיו נתניהו דרש וקיבל סיקור אוהד לו ולרעייתו באתר האינטרנט "וואלה" שבשליטת איש העסקים שאול אלוביץ', וזאת בתמורה להקלות רגולטוריות משמעותיות שהעניק בתפקידו כשר תקשורת לקבוצת בזק שבשליטת אלוביץ'. לטענת המשטרה והרשות לניירות ערך מדובר בהטבות ששוויין לאלוביץ' נאמד במאות מיליוני שקלים.