טראמפ מתייחס לנתניהו ותכנית השלוםהבית הלבן

הבית הלבן הודיע הבוקר (חמישי) כי לא הושג הסכם בין ארה"ב לצפון קוריאה בפסגה שנערכת בין המנהיגים בהאנוי בירת וייטנאם, אשר קוצרה במפתיע.

בהמשך לכך ערך הבוקר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מסיבת עיתונאים בהאנוי, ללא השליט הצפון קוריאני קים ג'ונג און ובה הסביר את ההחלטה.

"העברנו את כל היום הזה עם קים ג'ונג און, הוא אישיות מרשימה והיחסים שלנו חזקים מאוד. היו לנו כמה אופציות, אבל החלטנו בשלב הזה לא להתקדם איתן", אמר. טראמפ ציין כי "קים רצה שנבטל את הסנקציות - לא יכולנו להסכים לזה".

"ביקשתי מקים ויתורים נוספים, אך הוא הבהיר שהוא לא מוכן לכך", ציין טראמפ וקבע שהחזון של צפון קוריאה בנוגע לפירוק מנשק גרעיני לא תואם לזה של ארה"ב.

טראמפ אמר שקים מוכן להתפרק לחלוטין מהנשק הגרעיני שלו, כולל פירוק שני מתקנים להעשרת אורניום, אך דרש שארה"ב תסיר תחילה את הסנקציות שהטילה על צפון קוריאה, ולכך לא היה מוכן. הוא אף הסביר שבניהול מו"מ "תמיד צריך להיות מוכנים לעזוב את שולחן המו"מ".

במסיבת העיתונאים נשאל טראמפ על נושאים נוספים, ביניהם גם הפרסום הצפוי של החלטות מנדלבליט בעניינו של ראש הממשלה נתניהו. על כך השיב טראמפ, "הוא ראש ממשלה נהדר ואני לא יודע על הקשיים שהוא עומד בפניהם. אני יכול לומר שהוא עושה עבודה טובה. הוא קשוח, חזק וחכם".

כתבת 'חדשות כאן' שאלה את טראמפ גם בנוגע לפרסום "עסקת המאה'', ועל כך הוא השיב, "אנחנו עובדים קשה על תוכנית השלום, יש סיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים. העסקה הכי קשה זה המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים - הייתי שמח לייצר הסכם כזה".

טקס חתימת ההסכם המתוכנן בין דונלד טראמפ וקים ג'ונג און בוטל, לאחר שבין הצדדים לא הושגו ככל הנראה הסכמות.

טראמפ אמר בבוקר מספר פעמים ש"איננו ממהרים" להכריח את צפון קוריאה לוותר על הנשק הגרעיני שלה. "מהירות היא לא דבר כל כך חשוב עבורי, כל זמן שאין ניסויים [של טילים]", הסביר.

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, אמר הבוקר לעיתונאים כי לא היה מגיע לפסגה בווייטנאם אילו לא היה מוכן לפירוז גרעיני. עוד אמר כי יקדם בברכה פתיחת משרד קישור אמריקני בצפון קוריאה. הוא הבטיח "לעשות כל מאמץ" כדי להגיע ל"תוצאה חיובית" בפסגה.