הפריצה האלימה של הערבים למתחם שער הרחמים בהר הבית
הפריצה האלימה של הערבים למתחם שער הרחמים בהר הביתצילום: רויטרס


הארכיאולוג וחוקר הר הבית צחי דבירה שעומד בראש פרויקט סינון העפר מהר הבית קורא לראש הממשלה נתניהו להורות באופן מיידי על פינוי מתחם שער הרחמים מהערבים שהשתלטו עליו.

דבירה מספר בשיחה עם ערוץ 7 כי למועצת הוואקף הצטרפו גורמים מיליטנטים שהיו אחראים בעבר על הרס העתיקות באורוות שלמה, "זה אירוע מדאיג של פגיעה בריבונות ישראל על הר הבית כמו שהיה בסיפור של המגנומטרים. מדובר פה באנשים חדשים שנכנסו לוועד המנהל של הוואקף כמו עדנן אל חוסייני, גורמים מיליטנטים ולוחמניים שפחות קשורים לוועד ההקדשות הירדני והם אחראים להרס שהיה באורוות שלמה.

"אנחנו חוזרים לעידן של אחרי אוסלו כשערפאת השתלט על הוואקף. בשנים האחרונות ישראל הצליחה להחזיר את הוואקף לשליטה ירדנית וכעת זה הולך לחזור שוב לידיים של קיצונים פלשתינים שרוצים להבעיר את השטח".

דבירה קורא להורות על פינוי מתחם שער הרחמים גם במחיר של מהומות, "יכול להיות שהם מנצלים את הבחירות אבל אנחנו חייבים להיות מוכנים לשלם את המחיר. כל אמצעי הלחץ שהמשטרה עשתה עד עכשיו כולל המעצרים זה לא מה שיגרום להם להתקפל. אין מנוס, צריכים לפרוץ פנימה ולהוציא אותם.

''ההתמקדות המשפטית בשאלה האם צו הסגירה של המתחם מ-2003 עדיין בתוקף הוא טעות. זכותה של מדינת ישראל לקבוע שהשיקולים הביטחוניים מחייבים שהמתחם יהיה סגור. המבנה הזה הוא לא חלק מהמסגדים. ישראל אפשרה להם בעבר להשתמש במקום לדברים ספיציפים כמו מבחנים לתלמידי בתי ספר אבל אין סיבה שניכנע לאלימות".

כארכיאולוג חושש דבירה מחזרה על הפגיעה בעתיקות כפי שהיתה בעבר באורוות שלמה, "שמעתי שהוואקף ביקשו לקבל אישור לשפץ את המקום ושועדת השרים אישרה להם. אם זה נכון זה הזוי. הם ישפצו את המקום ויפגעו בעתיקות. יש שם כתובות של יהודים ושרידים עתיקים מבית שני. אם יתנו להם לשפץ אני בספק אם יהיה שם פיקוח ארכיאולוגי. אני מקווה שמדינת ישראל תתעשת ותמנע את האסון הארכיאולוגי הבא".