אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

לקראת יום המשפחה, יצאה הודעה מטעמה של מפקחת על גני הילדים בחינוך הממלכתי דתי במחוז דרום של משרד החינוך, עם המלצות לחומרים בנושא המשפחה.

בין ההמלצות מופיעים גם חומרים אשר המסרים המופיעים בהם סותרים באופן מוחלט את הערכים עליהם מחנכים בחינוך הדתי.

כך למשל הומלץ לעשות שימוש בספרו של הסופר יהודה אטלס, 'כל אחד ומהמשפחה שלו'. בספר מסופר על כך שבכל פעם כשיש יום הולדת בגן, חוגג יום ההולדת מספר על המשפחה שלו. בספר מובאים מקרים שונים, אשר כוללים מבנה משפחות של משפחות שונות אשר רובן לא תואמות את ערכי החמ"ד.

מטרות הספר, כפי שהן מופיעות באתר 'בין הצלצולים' של משרד החינוך, הן שתלמידים יכירו משפחות שונות בישראל ויפתחו רגישות כלפי ילדים שמשפחתם שונה מהמשפחה שלהם, וכן שהתלמידים ייעזרו בדוגמאות לצורך הבנת מצבים חברתיים.

הסיפור מתרכז בגיבור הסיפור שמתלונן על כך שאין לו מה לספר על המשפחה שלו כי היא משפחה רגילה, בעוד המשפחות של יתר חבריו הם מגוונות. "כמה מעצבן שדווקא לי קשה לספר על המשפחה שלי" אומר גיבור הסיפור בספר. "זאת הסיבה לכל הבלבול, איך אוכל ביום הולדתי לספר סיפור כלכך שגרתי" מובא במשפט אחר. בין המשפחות המופיעות בספר ניתן למצוא משפחות חד מיניות. "שוב יומולדת", נכתב בספר, "היום של אדר, אצלנו, אמרה, זה פשוט מאד יש ילדה אחת ושתי אמהות". ילד אחר מספר בסיפור "זה בכלל לא מוזר, מה אתם מתפלאים, במשפחה שלי יש שני אבאים".

כמו כן בסיפור מופיעים גם מסרים המעניקים לגיטימציה להתבוללות. אחד הילדים מספר בסיפור "חגיגת יום הולדת לעומר. הסיפור ששמענו ממנו היה שאביו ערבי ואמו יהודייה".

בנוסף מופיעה בספר גם משפחה של מהגרי עבודה, "אביה מתאילנד, אמא פיליפינית אבל הם נפגשו כאן במסעדה הסינית. אבל סטפני בכלל לא יהודיה הולכת עם הוריה לכנסייה".

המלצה נוספת שנשלחה לגנים על ידי החמ"ד היא הכנת משחק שולחן שבו יכולים להשתתף כל המשפחה ולפתח שיחה על מרכיבי הארוחה, הכירות עם סוגי המזונות ועוד. לצד זה, נשלחה ההמלצה להוסיף למשחק גם תרגום לטיגרית על מנת שגם ילדי מהגרי העבודה יוכלו ליהנות מהמשחק.

נציין כי בשנים האחרונות הועלו מספר פעמים טענות כי ישנם נסיונות של ארגוני הלהט"ב לחדור גם לתוך מוסדות החמ"ד, טענות אלו נהדפו בקביעות על ידי ראשי החמ"ד. ככל הידוע מדובר במקרה ראשון בו ישנה ההמלצה פומבית מצד גורם בחמ"ד לספר המנחיל מסרי להט"ב לשינוי ערכי המשפחה.

ממשרד החינוך נמסר: "התכנים שמועברים בגני הילדים מותאמים לרוח ילדי הגן ולרוח הקהילה. המפקחת במחוז פועלת ברוח זו, ומטבע הדברים לא העבירה כל הנחיה מחייבת אחרת".

יו"ר מועצת החמ"ד הרב אבי גיסר הגיב: ''בגני החמ"ד מלמדים, חווים ויוצרים עשיה חינוכית המבוססת כולה על אדני תורה ומצוות. הגננות צוות הפיקוח וההדרכה, מובילים ומחנכים לתורה ויראת שמים, במסירות נפש ובתחושת שליחות גדולה.

''לא היתה ואין שום כוונה והכוונה לעסוק בספר המדובר בגני החמ"ד. חשוב לנו להבהיר, כי בגני החמ"ד אין אנו עוסקים בסוגיה המדוברת, ולא בסיפורים הקשורים לכך.

מפקחת אחת בלבד (בחמ''ד מפקחות רבות) שלחה בטעות לגננות חוברת (החוברת המדוברת) שקבלה מאגף הקדם יסודי, וביקשה את עיונן המושכל. המפקחת מצטערת שהעבירה את החומר הנ"ל, זו הייתה טעות! צר לנו על שקרה.

''נמשיך בעזרת ה' להתחנך ולחנך לטוב ולישר עם אלפי גננות מורים מחנכים ורבנים ברוח התורה הקדושה לאור חזון החמ"ד", אמר הרב גיסר.