רוסו וגבאי
רוסו וגבאיצילום: רענן כהן

האלוף במיל' טל רוסו, מספר 2 ברשימת מפלגת העבודה, תמך בתוכנית ההתנתקות ותומך בה גם היום, ומודה כי במקרה של הסדר מדיני יהיה צורך לפנות יהודים כדי ''להכניס את היישובים הקטנים לגושי ההתיישבות''.

בראיון לעיתון ידיעות אחרונות סיפר רוסו "הייתי מעורב בעיקר בהתנתקות בצפון השומרון, אבל ראיתי גם מה קורה בעזה. זו הייתה ההחלטה נכונה מבחינה ביטחונית. זה לא שיצאנו מעזה, היינו בגוש קטיף במסדרון קטן, שהפך להיות מסדרון הנפץ.

"כמות הנפגעים בתקופה שלפני ההתנתקות הייתה עצומה. בראי הזמן, אני חושב שאריק שרון הציל אותנו מהכאוס שהסתמן אז בגוש קטיף ונצרים".

באשר להסדר מדיני בעתיד, רוסו טוען כי תידרש תוכנית התנתקות נוספת: "הסדר שלום ידרוש מאיתנו גם פינוי יישובים. צריך יהיה למצוא תהליך של פינוי־פיצוי ולהכניס את היישובים הקטנים לגושי ההתיישבות. אני לא מדבר על גבולות 67', אבל בסוף צריך יהיה להיפרד בהסדר.

''בתפיסה שלי, גושי ההתיישבות הגדולים — אין מצב שמפרקים אותם, אבל גם אין מצב שלא עושים כלום והופכים עם הזמן להיות מדינה לא דמוקרטית.

"יש היום הזדמנות לשיתופי פעולה עם העולם הערבי, עם הסעודים והמצרים. צריך לנצל את זה. אבל ברור שלעולם הערבי חשוב שנפתור קודם כל את הבעיה הפלסטינית. הבעיה היא שהיום מי שמדבר על שתי מדינות הופך להיות שמאלני, ושמאלני הפך להיות קללה, אבל אין מנוס אלא להיפרד בביטחון.

''היום, אבו מאזן וחמאס שונאים הרבה יותר אחד את השני מאשר אותנו. זה תהליך מורכב שייקח זמן, אבל בסופו אני כן רואה שתי מדינות לשני עמים. צריך להתחיל בשיח הזה. אין לי ספק שנצטרך להוריד התנחלויות מבודדות. אני חושב שגדר גבוהה זו שכנות טובה, אבל הדברים צריכים להיעשות בהסכמה של שני הצדדים. כבר שנים שאנחנו לא עושים כלום. גם עם עזה".

רוסו, לשעבר אלוף פיקוד הדרום, נשאל על מצבה הנוכחי של רצועת עזה ואמר כי "בקטע ההומניטרי, נכון לשנות את מה שקורה בעזה. עכשיו המצב על סף קריסה. שולחים להם כסף רק כדי לשמר את מצב ה'אין'. כשהייתי בפיקוד דרום הצלחנו בעזרת גורמים אירופאים להעביר ליזמים וקבלנים שם חומרי בנייה שישמשו רק אותם, ולא את חמאס.

''היו לי במעבר ארז פגישות עם מגזרים שונים מהרצועה. הם היו מעבירים לי מסרים מחמאס, הייתי מעביר אליהם מסרים לחמאס, אבל הם גם סיפרו לי על המצוקות שלהם. מהניסיון שלנו, הדבר הכי גרוע זה הייאוש. הוא יכול לפעול נגדנו. אנחנו צריכים לעצור את הייאוש הזה, ואפשר".

רוסו מודע גם לייאוש של תושבי עזה, אבל סבור שעליהם לנהוג אחרת. "אני זוכר כילד בחולתה את הישיבה במקלטים, היינו נתונים להפגזות של הסורים, אבל לא תפסנו את זה כמו שתושבי עוטף עזה תופסים את מצבם היום", הוא אומר. "נכון, זו הייתה תקופה אחרת. התחושה הייתה שכל פעם מישהו אחר נושא בנטל וסובל, אבל גם תושבי עוטף עזה אולי צריכים לזכור שלפני כן היו האוטובוסים המתפוצצים בירושלים, חיפה ותל־אביב, שגבו מחירים לא פחות גבוהים.

''אני חושב שהיה נכון שתושבי עוטף עזה יגלו קצת יותר חוסן. הייתי מופתע מסוג הבכיינות סביב טרור העפיפונים. חשוב שהתושבים יידעו שהבעת חולשה משפרת את המוטיבציה של הצד השני. זה סובב ומסובב. כשהייתי אלוף פיקוד דרום היה לי מזל שהייתי עם שלישייה מנצחת – אלון שוסטר, חיים ילין ודוד בוסקילה. הם ידעו להקרין עוצמה".

רוסו נשאל מה הדבר החשוב ביותר, בעינין, שעשית בתקופת שירותו הצבאי, והשיב: "זכיתי לעשות לא מעט דברים למען המדינה, אבל אני הכי גאה בסגירת הגבול עם מצרים. זה היה מענה ברור לאיום של גורמי טרור בסיני שיכלו להיכנס ולבצע פיגועים, וגם עצר את שטף ההגירה לתוך ישראל".