שופטי בג"ץ
שופטי בג"ץצילום: מארק ישראל סאלם, פול

בית המשפט העליון הוציא היום (ו') צו על תנאי המורה לשר הפנים לנמק בתוך 90 יום מדוע לא הוא לא מאשר את התיקון לחוק העזר לעיריית הרצליה ובמסגרת נהלי 'חוק המרכולים'.

השופטים מרים נאור, ניל הנדל ועוזי פוגלמן תהו בדבריהם מדוע פסל השר כמכלול את חוקי העזר העירוניים בענייני מסחר ולא אישר את הסעיפים שחוק המרכולים מתיר.

עוד הוסיפו השופטים כי דרך הטיפול בעתירות שהגישו יתר העיריות נגד שר הפנים בעקבות חוק המרכולים, תיקבע בהמשך.

בצו שניתן אין הבחנה בין הסעיפים, והוא מתייחס למעשה גם לחנויות שלגביהן החוק מקנה לשר שיקול דעת.

השופט ניר הנדל ציין כי סטטוס-קוו הוא המשך המצב הקיים, והניסיון מלמד שסטטוס-קוו משתנה ומה שהיה הוא לא מה שיהיה, ובעוד עשור הוא יכול להשתנות לכאן או לכאן: "מה עוזר לי הסטטוס-קוו?", תהה.

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בתגובה כי החקיקה העירונית באה לשנות מוסכמות ודברים הנהוגים מקום המדינה. "רוב הציבור חושב שהשבת צריכה להישאר יום המנוחה הלאומי של עם ישראל, כל פתיחת חנות היא פגיעה בסוחר אחר שלא רוצה לפתוח ורואה את יום המנוחה שלו ביום השבת. מי שרוצה לפתוח - לא נותנים לו, בית המשפט מנסה שוב ושוב לכרסם בדבר שהוא הליבה של הלאום של העם היהודי השבת זה הדגל של העם היהודי, השבת היא אבן היסוד והדבר שאמור לחבר בין כל חלקי העם.

מקלב מוסיף כי הצו שהבג"ץ נתן הבוקר היא "פרשנות עקומה שאינה מתאימה לתכלית החוק ולכוונת המחוקק. בצו הבוקר הבג"ץ מראה לנו את כוונתו לבטל את חוק המרכולים אך היום חלק גדול מאזרחי מדינת ישראל אינם נותנים אימון בבג"ץ, יש עריצות ודיקטטורה שיפוטית ועכשיו יותר מתמיד הגיע הזמן לעשות שינויים שיבלמו את הדורסנות המשפטית, יהיה חוק עוקף בג"ץ ולא בג"ץ עוקף שבת, השבת לא תהיה מוחלשת - הבג"ץ הוא זה שנחלש", אמר ח"כ מקלב.