האנדרטה הוצבה מחדש
האנדרטה הוצבה מחדשצילום: פראנס 3 אלזאס והקונסיסטואר של חבל הריין התחתון

בבית העלמין היהודי שבכפר קווצנהיים הסמוך לשטרסבורג שחולל לפני כשבועיים מתקיימת בשעה זו ביוזמת העירייה ובשיתוף הקהילה היהודית עצרת תפילה ומפגן מחאה נגד ההסלמה במעשי האנטישמיות.

בעצרת נושא תפילה ודברים רבה של שטרסבורג וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב אברהם ווייל שביקש תחילה סליחה מהנפטרים.

העצרת מתקיימת לאחר שבשבת בוצע שוב פשע אנטישמי בעיר שטרסבורג שבצרפת. אלמונים השחיתו אנדרטה לזכר בית כנסת שהוצת על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. המצבה שמשקלה 1.6 טון הופלה אולם לא נכתבו כתובות נאצה כלשהם.

לפני כשבועיים רוססו כתובות נאצה וצלבי קרס על כמאה קברים בביה"ע היהודי בקווצנהיים. צלבי קרס רוססו גם על האנדרטה לזכר קורבנות השואה. על אחת המצבות רוססה הכתובת; 'הזאבים השחורים'.

במהלך סוף השבוע, בתום חקירה מאומצת ואיסוף ממצאים מכל רחבי בית העלמין, הסירה העירייה את כתובות הנאצה וצלבי הקרס שרוססו בבית העלמין בקוונצנהיים לפני כשבועיים והציבה מחדש את האנדרטה לזכר ביה"כ שנשרף ע"י הנאצים שחוללה בשבת בשטרסבורג.

ראש העיר רולאנד ריס אמר קודם לעצרת לרבה של שטרסבורג, "כל פגיעה ביהודים היא פגיעה בנו. אני משוכנע שנתפוס ונעניש בחומרה את הפושעים".

ריס ביקש מהרב ווייל שיעביר את המסר לקהילה היהודית, "אנו נעשה הכול כדי לגדוע את ידם של המנוולים ולא נאפשר להפר את מרקם היחסים הטוב עם הקהילה היהודית".

הרב ווייל שעודכן בצאת השבת סיפר כי במקום שהוצבה המצבה לזכר ביה"נ שנשרף ע"י הנאצים מוצבות מצלמת אבטחה ע"י עיריית שטרסבורג. בסרטון נראה רכב שנכנס למתחם ולפחות שני אנשים מטיחים בעזרת הרכב את מצבת האנדרטה ארצה. הסרטון הועבר לשירותי הביטחון של שטרסבורג ולמשטרת הז'נדרמריה שמנהלים מצוד אחר התוקפים ומחללי בית העלמין.

הרב ווייל אמר, "אנו מקבלים מסרי הרגעה רבים מכל הרשויות ותושבים רבים אך דורשים יותר נחישות. אי אפשר להתרגל למעשי אנטישמיות שכאלה ועל זרועות החוק בצרפת לטפל בזה בשיא הנחישות ובמהירות. אין לנו ההערכה מדוע עולה הגל העכור הזה דווקא עכשיו ולבי חושש מי יודע מה יולד יום. מה יבוא אחרי חילול קברים ואנדרטאות. אנחנו לא פוחדים חלילה, העיר וסביבתה הם המקומות השקטים ביותר בצרפת ונמשיך את אורחות חיינו דווקא על רקע 'משנכנס אדר' וכפי שגבר ישראל על אויביו ע"י הוספת תורה ומצוות וחיזוק כל הקדוש והיקר לעם היהודי כך נתגבר גם על הפושעים הללו".