יוסטון, פתרנו את הבעיה
יוסטון, פתרנו את הבעיהצילום: iStock

בחלל, הכל הרבה יותר מסובך. גם דברים שנראים לנו פשוטים מדי על הקרקע המוצקה שלנו וכוח הכבידה- יכולים להיות כאב ראש רציני מעל האטמוספירה. לאחר שישראל כבר באמצע הדרך לירח, ריכזנו עבורכם כמה בעיות שעלול להיתקל בהם כל מי שחושב להצטרף למסע הבא.

1. יש מסעדה באזור?

לפני שהאסטרונאוטים הראשונים הגיעו לחלל, היתה להם בעיה גדולה- מה אפשר לאכול שם למעלה? מכיוון שאין כוח כבידה בחלל, כל דבר שמתפורר יפזר אלפי פירורים קטנים ברחבי החללית שיכולים להיכנס למכשירים העדינים.

אז מה נחשב בתור אוכל מתפורר? בגדול, כמעט הכל. בטיסה הראשונה לחלל טייסי החלל הסתפקו באוכל מרוסק בשפופרות של משחת שיניים. כיום, נאס"א כבר השתדרגה והיא נותנת לאסטרונאוטים לבחור בין סוגי מאכלים שונים, ואפילו הצליחה לייצר בשבילם מדפסת פיצה מיוחדת, אבל בסוף החליטה לוותר עליה למרבה האכזבה.



2. לא לשכוח להדליק את דוד השמש

למרות שלא כל כך חם בחלל, עדיין מזיעים הרבה בחללית הקטנה. האסטרונאוטים חייבים לשמור על פעילות גופנית מאומצת בשביל לשמור על מסת השרירים והעצמות שפתאום לא צריכים להתנגד לכוחות המשיכה. אז איך מתקלחים בלי כוח משיכה? יש מי שטרח לצלם ולהסביר:



3. לרחף תוך כדי שינה

השינה במעבורת חלל דומה לשינה בבית חולים פסיכיאטרי- נקשרים לפני השינה ברצועות חזקות. אין ממש מיטות בחללית, אבל לכל נוסע יש מעין שק שינה שניתן ללבוש אותו כסרבל, ותא שינה קטן. בגלל חוסר הכבידה, יש צורך לקשור את הגוף באופן יציב בשביל שלא יעוף ברחבי החללית ויפגע בחפצים שונים. ואם כל זה לא מספיק, רוב האסטרונאוטים לא זוכים ממש לישון בחושך, מכיוון שיש זריחה מחוץ לחלון כל בערך שעה וחצי.



4. איך לובשים את הדבר הזה?

למרות שחליפת החלל נראית יחסית פשוטה ללבישה- למעשה לוקח קרוב לשעתיים ללבוש אותה. את החליפה אפשר ללבוש רק כאשר שני אנשים עוזרים זה לזה, ולאחר שלובשים אותה- צריך לחכות שעה להתרגל לריכוז האוויר הנמוך שקיים בה.

החליפה שוקלת כ130 ק"ג (על כדור הארץ, בחלל היא לא שוקלת כלום), והיא למעשה סוג של חללית ניידת שמספקת אוויר וציוד למטיילים בחלל. בקיצור, תשכחו מכל הסרטים שראיתם על לבישה מהירה של החליפה ויציאה החוצה ברגע.



5. מגרד קצת בחליפה

מכירים את זה שמגרד לכם קצת באף? ואם אתם מתעלמים מזה זה רק ממשיך להציק? ואם זה נשמע לכם מגוחך- אז דמיינו אסטרונאוט שנמצא כבר 6 שעות בתוך חליפת החלל האטומה וכל מה שהוא חושב במשימה הוא רק לסיים אותה ולגרד טיפה בקצה האף.

על מנת לטפל בבעיה, יש מן האסטרונאוטים שלמדו להשתמש במיקרופון שבתוך הקסדה בתור מגרד מקצועי, אבל יש כאלו שמשקיעים עוד יותר ומדביקים על הקסדה סקוץ' קטן למקרי חירום. אם יש לכם שיטות יותר מקוריות לגרד באף, או לישון בחלל, מוזמנים להוסיף בתגובות.



רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!