אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: דוד כהן, פלאש 90

מנכ"ל הסתדרות הגמלאים, אפרים קורן, מספר בראיון ליומן ערוץ 7 על חברות ביטוח המשתמשות גם בכלבים כדי להפחיד קשישים על מנת להוכיח שיש באפשרותם לתפקד.

"קיבלנו תלונות רבות ומוזרות מקשישים שונים שחברות הביטוח באות לאמת שהם זכאים במסגרת חוק הסיעוד למה שהחוק מקנה להם ומשתמשים בשיטות נלעזות וחמורות ולעיתים מדהים עד כמה שהם יצירתיים, ובין השאר מדובר גם בכלבים", אומר קורן המזכיר כי מדובר באוכלוסיה מוחלשת הזקוקה לעזרה.

בין השאר נדרשים קשישים לרדת במדרגות ובכך מסכנים את עצמם בנפילה. בנוסף "שמענו על כלבים שנובחים על אנשים בודדים ועריריים, לעיתים מוגבלים המתקשים בפעילות פיזית. מסתבר שאין גבולות לאנשים האלה. מתוך הרצון לשרת את שולחיהם, המעוניינים לשלם כמה שפחות ביטוחי סיעוד, הם נוטים להיות "גילניים", מושג המשקף אפליה כלפי זקנים ואפילו התעללות בהם".

"גם חברות הביטוח לא מהססות להשתמש באמצעים בלתי אפשריים רק כדי להוריד את ההתחייבויות הביטוחיות שלהם", דברי קורן. "במניין ההפחדות והשיטות שסוכני חברות הביטוח משתמשים יש הפחדה, דרישה לבצע פעולות בלתי אפשריות כהסרת בגדים, גם תוך שימוש בהפחדה, הרמת קול, בקשת שירותים שונים וגם כלבים". לדבריו לא פעם הקשיש רוצה להרשים את אותו שליח חברת הביטוח ולהוכיח שיש באפשרותו לתפקד והדבר עומד לו לרועץ כאשר חברת הביטוח מחליטה להפחית מסכומי הפיצוי המגיעים לו.

לשאלתנו מציין קורן כי מאחר והסתדרות הגמלאים אינה מתעדת ומצלמת את הקשישים הרי שאין בידה תיעוד לפעילות זו של נציגי חברות הביטוח, אך "יש כאן רצף של פניות מגמלאים מבוהלים שמבקשים מאיתנו סעד, וכך גם בני המשפחה שלהם".

מה ניתן לעשות מול תופעה שכזו? קורן משיב: "כגוף היציג של גמלאי ישראל, אנחנו דורשים מהמדינה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה שתבדוק עד כמה חברות עושות שימוש באמצעים לא כשרים".

לדבריו "בין משליש עד מחצית מהתביעות נדחות על פי שיקול דעת של בלש\סוכן שמתוגמל לפי הצלחתו להפחית את שיעור הקצבאות שיועברו לאותם אנשים. מדובר במשהו שיטתי ומפחיד, משהו שמאיים על החברה הישראלית".

כשהוא נזהר מהטחת אשמה ישירה מציין קורן כי אמנם אין בידו ראיה לגמול שאותו מקבלים אותם שלוחי חברות הביטוח בעקבות הצלחתם להפחית פיצוי לגמלאים, אך "אלו דברים שנאמרו לנו מאנשים שנתקלו בתופעות הללו. יש שיטות שונות ולא שגרתיות להגדלת ההישגים של אותם סוכנים. אין לי ראיה לגבי התגמול על הפחתת תשלום פיצויים, אבל התופעה קיימת ומדווחת מאנשים שונים".

כשנשאל אם ישנן חברות ביטוח מסוימות המשתמשות יותר מאחרות באמצעים מהסוג הזה, אומר קורן כי "אפשר לבדוק איך זה שחברות ביטוח מסוימות מאשרות יותר או פחות מחברות אחרות. הפער בין החברות מצביע על השיטתיות והנבזות של תהליך הטיפול באנשים הללו. יותר ויותר תופעות של גזלנות חוסר התחשבות ורשעות, בעיקר מטעמים כלכליים, משתקפים בפעילות הזו. זה סוג של גילנות כלכלית מרושעת של מי שגובים כספים רבים מאותם אנשים ובשעת אמת לא מחזירים להם".

בדבריו מציין קורן כי האוזן הקשבת העיקרית שארגונו מקבל במסדרונות הכנסת היא זו של חבר הכנסת איציק שמולי שפעל רבות ליצירת בקרה מול חברות הביטוח, אך לטעמו כלל חברי הכנסת מכלל הסיעות צריכים לחבור אליו, שכן "זו אינה תופעה פוליטית אלא תופעה חברתית ויש לכולנו מחויבות לשמור על האנשים הללו מכל משמר".