נבחרת הרובוטיקה
נבחרת הרובוטיקהצילום: אמי"ת מודיעין

נבחרת הרובוטיקה של בית הספר אמי"ת בנים מודיעין זכתה בגמר הארצי ותייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית שתתקיים בקרוב באוסטרליה. על התחרות וההישג שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם צחי גרין, מוביל תחום הרובוטיקה בבית הספר.

"מדובר בתהליך שהחל בראשית שנת הלימודים כשפרסמו את נושא התחרות, שהות ממושכת בחלל. היו לנו שתי משימות, אחת, היא בניית רובוט שבנוי מלגו ויש לו לב, מתכנתים ומשימות ובמקביל פרויקט חקר. כשהקבוצה הציגה קבוצת חקר ורובוט מוצלחים עלינו לתחרות הארצית ובה זכינו באליפות וזכינו לייצג את המדינה הלאה בתחרות הבינלאומית", מספר גרין.

עוד מוסיף גרין ומספר: "אנחנו מדברים על תחילת תהליך הנדסה בגילאי חטיבות ביניים ובהמשך השמים הם הגבול. עוברים לרובוטים בנוסח 'מלחמת הכוכבים'. בשלב הזה עוסקים בליבת התכנות ומסביב חלקי לגו עם זרועות ויכולת להזיז חלקים. מתחילים בקטנה ומתקדמים לרובוטים גדולים והלאה ליחידות המובחרות והסודיות של הצבא".

על הרובוט שבנה הצוות שלו מספר גרין: "מדובר ברובוט בעל מגבלת גובה של שלושים סנטימטרים. לרובוט ארבעה מנועים ולכל מנוע זרוע מלגו טכני, וכל זרוע מבצעת משימות בהתאם לתכנית של השנה. להרים חלקים, להוריד חלקים, להשחיל חלקים, לדחוף חלקים והכול מתוכנת בתכנה לכל דבר. הטובים ממשיכים הלאה למקומות מאוד מרתקים".

"הסיפור הגדול הוא יכולת התכנות של הרובוט. החקר הוא הסיפור הגדול. נאס"א תיקח את רעיונות החקר עבור אסטרונאוטים, עבור יישוב מאדים ושהות ממושכת בחלל", אומר גרין ומציין: "זכינו בפרס המחקר מעבר לתחרות עצמה. אנחנו מציגים מסמכים לחבורת שופטים בינלאומיים ואולי ניסע לאוסטריה דרך סאן-חוזה לתחרות עולמית בחקר. עשרים קבוצות בלבד מכל העולם יגיעו לשם מתוך שישים נבחרות. אנחנו כעת בתוך השישים".

הפיתוח של צוות המחקר הוא גרב רפואית שאמורה לפתור בעיה רפואית לאסטרונאוטים. גרין מסביר ומציין כי מאחר והדם לא מגיע לגפיים התחתונות אצל אסטרונאוטים בעת השהות בחלל, "הפיתוח של החבר'ה שלנו נועד להזרים דם עד לגפיים התחתונות". בנאס"א עדיין לא חשבו על הפתרון לבעיה הרפואית הזו וכעת בוחנים את ההמצאה של הנוער ממודיעין. "מי שמגיע לתחרות בסאן-חוזה זה לא הגימיקים אלא המחקרים האמתיים. בנאס"א מאוד מתעניינים במחקרים המבוססים שמוצגים שם".

בחודשים שנותרו עד התחרות יתרגלו התלמידים שורה של משימות מיומנויות של עמידה בפני קהל, יכולת הצגת טיעון, נימוק, הוכחה מחקרית ועוד. בין השאר יצטרכו להתמקצע באנגלית על מנת לפתח יכול להשיב לחוקרים ובוחנים מרחבי העולם. לנו לא נותר אלא לאחל הצלחה למי שנראים כמו העתיד המדעי של ישראל.