השעיית תלמיד – פתרון או סיכון

במרכז הטכנולוגי-חינוכי נחלים נוסחו כללי השעיית תלמידים שביצעו עבירות משמעת. הדרך אל הפרוטוקול עברה גם דרך שיח עם התלמידים עצמם.

שמעון כהן , כ"ט באדר תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: אייסטוק

למצוא חלופות. הרב טובול

מתי נכון להשעות תלמידים? האם השעיה היא בכלל קלף חינוכי ראוי מול תלמידים? אם השעיה, אז איך. כל אלה ושאלות אחרות נידונו על ידי צוות המרכז הטכנולוגי-תורני נחלים שניסח פרוטוקול פנים-ארגוני בסוגיה המורכבת של השעיית תלמידים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש המרכז, הרב אלי טובול, על הפרוטוקול והדיונים שקדמו לו.

"כל בית ספר מתמודד עם קשיי התנהלות והתנהגות קבלת סמכות", מספר הרב טובול. "בבירור פנימי שעשינו עם עצמנו ראינו שהשימוש בהשעיה עלול להיות מסוכן, ותלמידים מקבלים אותו בצורה לא נכונה. מצד אחד התלמיד אומר שיש לו יום חופש כפי שהוא מקרין לחבר'ה כדי להגן על עצמו, אבל התחושה שלו היא דחייה ושלא אוהבים אותו".

בדבריו מציין הרב טובול כי המוסד החינוכי שהוא עומד בראשו מבקש לתת "מענה לתלמידים שהלימוד העיוני קשה להם וצריכים לשלב עשיה בסדנא וכך מבינים את החומר טוב יותר". בדבריו הוא מציג דוגמא לשיח סביב סוגיית הנפצים לקראת פורים. משהתברר כי אחד התלמידים עבר על ההנחיות והביא לבית הספר נפצים התקיים מולו שיח על האמון שהופר בעצם הבאת הנפצים. התלמיד שחשב בתחילה שיסולק מבית הספר העביר להנהלה את הנפצים ופתח בשיח מדורג באשר לאופן בו יבנה את האמון שהוא עצמו חפץ בו.

לקראת בנייתו של פרוטוקול ההשעיות, מספר הרב טובול, התקיים שיח גם עם התלמידים עצמם על מנת לזהות את תחושותיהם ובעקבות כך לבנות את מערך ההנחיות החדש. "בעבודת השטח שלנו למדנו את השטח, שוחחנו עם תלמידים שהושעו כדי לברר מה באמת הרגישו. ראינו שהם מרגישים הרגשה של דחיה ושלא אוהבים אותם. מגיעים אלינו הרבה שנדחו במקומות אחרים", מעיר הרב טובול ומדגיש כי התפיסה השלטת כיום בבית הספר היא של הבערת האחריות לתלמיד עצמו.

עם זאת כשנשאל אם ההכלה והקבלה הארגונית הזו רלוונטית גם כאשר קיים חשש שתלמיד יפגע במעשיו בתלמידים אחרים, מחדד ומדגיש הרב טובול: "יש לנו דבר אחד ברור. אלימות מחוץ לתחום. כשמתברר שאלימות נעשתה הולכים הביתה לשלושה ימים וחוזרים עם ההורים, כפי שמורה חוזר מנכ"ל. ילד צריך להיות מוגן. עם זאת אחרי שהתלמיד חזר העיקר הוא השיח שנבנה".