הפריצה האלימה של הערבים למתחם שער הרחמים בהר הבית
הפריצה האלימה של הערבים למתחם שער הרחמים בהר הביתצילום: רויטרס

משטרת ישראל ואנשי המועצה לביטחון לאומי ניהלו משא ומתן עם הוואקף באשר למתחם שער הרחמים, אליו פלשו הערבים באלימות ובניגוד לחוק.

לערוץ 7 נודע כי במסגרת המשא ומתן סוכם כי ישופצו הדליפות בגג על ידי הוואקף בשיתוף המשטרה וארכיאולוגים ישראלים. לאחר השיפוץ יורשה הוואקף להשתמש במבנה לצורך שיעורים, פעמיים בחודש.

במהלך המו"מ התגלעה מחלוקת באשר לשיחרור אנשי הוואקף העצורים וביטול איסור יציאתם מהארץ. ככל הנראה, למרות הסכמת הוואקף להבנות הללו, השיחות התפוצצו בשל התנגדות התנועה האיסלמית המשוכנעת כי תצליח להפוך את המתחם למסגד ערבי נוסף.

גורם מדיני אמר בתגובה כי "מתקיימים בשעה זו דיונים עם הירדנים כדי להגיע לפתרון הסוגיה".

יו"ר האיחוד הלאומי ח''כ בצלאל סמוטריץ' שיגר מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש ממנו להתנער מההסכמות. ''אדוני ראש הממשלה, עצם קיומו של משא ומתן עם פורעים עבריינים כמוהו ככניעה מסוכנת לאלימות. אין זה מתקבל על הדעת שהחוטא יצא נשכר והצעד החד צדדי שנקט הוואקף בפלישה למתחם ישתלם ויניב לו הישגים''.

לדברי סמוטריץ', מתן היתר לשיפוץ ולשימוש במתחם יהווה נסיגה נוספת בריבונות ובאחיזה היהודית בהר הבית, שממילא מועטה מאוד תחת הנהגת נתניהו. ''ברור כי לאט אבל בטוח יתרחב השימוש במתחם ותוך זמן קצר הפורעים ושולחיהם יקבלו את מלוא תאוותם.

''כידוע מי שעומד מאחורי התנועה האיסלמית בעניין הוא מיודענו ארדואן נשיא טורקיה וכל הישג שם ייזקף לזכותו. לא יתכן כי ביד אחת תתקוף אותו במילים קשות, בצדק רב, וביד השנייה תעניק לו הישגים, שליטה והשפעה בנעשה בירושלים ובהר הבית. ארדואן הוא אנטישמי ועם אנטישמים ונציגיהם פשוט לא מדברים. נקודה.

''הריבונות וההרתעה הישראליים עוד לא התאוששו מהמכה הקשה שהם ספגו בכניעה הקודמת שלך לאלימות הערבית בפרשת המגנומטרים. כניעה נוספת תיזכר לדיראון עולם וכקו פרשת מים מסוכן שקשה יהיה להתאושש ממנו".

ח''כ סמוטריץ' טוען במכתבו לנתניהו כי ''עצם הנכונות של הגורמים הביטחוניים והמשטרתיים להגיע להבנות עם הפורעים נובע מחשש שלהם שאתה לא תעמוד בלחץ ותיכנע לבסוף עוד יותר ובכך תישחק ההרתעה והריבונות שלנו בצורה קשה יותר מאשר במסגרת פשרה.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"אני סמוך ובטוח שמדובר בחששות שווא ואני מפציר בך להודיע לגורמים אלה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שבכוונתך לגבות אותם באופן מלא באכיפת החוק והריבונות בהר הבית, ללא שום פשרה וכניעה לוואקף או לתנועה האיסלמית בכך יהיה משום תיקון לפרשת המגנומטרים והעברת שדר לארדואן ולשליחיו בארץ שאותנו לא מכופפים באלימות. יש לנו צבא ומשטרה חזקים ואני סמוך ובטוח כי בעזרת השם הם ידעו להתמודד עם הפרות סדר ואיומים באלימות ולמגר אותם ביד קשה ונחושה למען יראו וייראו".

יו"ר האיחוד הלאומי דורש להוציא צו סגירה מוחלט למתחם שער הרחמים. ''בשולי הדברים אי אפשר שלא להעיר על הרשלנות שבעטיה פקע צו הסגירה הקודם מבלי שחודש בזמן. במקום רגיש ונפיץ כזה ניתן לצפות להתנהלות אחראית וקפדנית יותר", ציין סמוטריץ' במכתבו לראש הממשלה.