אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הרב יונה גודמן, המנהל החינוכי של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, פונה בפינתו השבועית בערוץ 7 להורים וקורא להם לזכור את תפקידם החינוכי לקראת ימי הפורים.

הרב מציע להורים לכוון מראש את ילדיהם, כדי שימי הפורים יעברו עליהם בצורה מרוממת. לדבריו, "בשבועיים הקרובים נחוג את ימי הפורים ואת כל מה שמסביב כמו שוק ומסיבה. במקומות מסוימים אירועים אלו מתגלים בהתנהגות מדהימה של הצעירים אך יש מקומות בהם לפעמים מתגלה התנהגות מדאיגה ולא רצויה. חובתנו כהורים לוודא שילדינו יחווה את ימי הפורים כמו באפשרות הראשונה, של בניין חינוכי רוחני ולא חלילה להפך".

לדבריו, אין להשאיר את הילדים או את בני הנוער לבד בתכנונים: "האם ההכנה של ילדינו והמקומות שאליהם הם יגיעו במסגרת המסע שלהם אחר השמחה, יקבעו רק על ידי 'החבר'ה' ועל ידי ועד השבט והשכבה, או שגם לנו יש מקום בדו-שיח? עלינו לגלות התעניינות והקשבה, לברר מה ואיך מתכננים, ומה הולכים לעשות. זה לדעתי רצוי כמעט בכל גיל. גם בגילאים בוגרים של הכיתות הגבוהות בתיכון, צריך להתעניין מה המחזור מתכנן ב'רב פורים' או בדברים האחרים, ליזום דו-שיח ולהביע את דעתנו בצורה בונה".

הרב גודמן מוצא כאן "הזדמנות עקרונית להעמיק את השיח, לשמוח במה שמרגש אותם, ומצד שני להעיר או להאיר על דברים שפחות נראים לנו ולא חלילה להצטער לאחר מעשה".

נקודה תורפה חינוכית נוספת אותה מזהה הרב היא ילדים בכיתות ו' עד ט' שכבר גדולים מידי ללכת לישון מיד אחרי קריאת המגילה אך עדיין אינם בתוך מסגרת על-תוכנית: "הקושי הוא באלה שמספיק גדולים כדי לצאת לכמה שעות מהבית, ומצד שני אין להם מסגרת מסודרת כמו ישיבה או אולפנה שמארגנות מסיבה מסודרת והם 'הולכים לחפש את השמחה', לאו דווקא בצורה ראויה".

"צעירים רבים בגיל חט"ב יוצאים לשוטט וזה בעייתי, ויפה שעה אחת קודם לתת את תשומת לבנו לעניין ולנסות ליזום פעילות בונה. אפשר לדבר עם תנועת הנוער, אפשר לדבר עם רכז הנוער ואפשר להציע לצעירים עצמם להתארגן עם חבריהם וליזום מראש פעילות ראויה ובונה", מציע הרב.

באותה הזדמנות הרב קורא להציב גבולות: "צריך להגיד מראש למה אנחנו מסכימים ולמה אנחנו לא מסכימים. הן בהתנהגויות בכלל והן ביחס לשתייה חריפה בפרט".

לסיום מזכיר הרב כי פורים הוא לא רק חג לילדים. לדבריו, לדרך בה מתכוננים המבוגרים לחג יש השפעה גם על חינוך הילדים: "מה התכניות שלנו? ככל שאנחנו כמבוגרים נעסוק בדברים יותר ראויים והולמים, ככל שאנו נגלה את האווירה האמיתית של פורים, כך נשמש דוגמא אישית לילדינו וכך ובעזרת ה' לכל בני הבית תהיה אורה ושמחה וששון ויקר".