לוחמי "שמשון" בתרח"ט גזרתי
לוחמי "שמשון" בתרח"ט גזרתיצילום: דובר צה''ל

שעת מבצע מעצרים לילי של גדוד שמשון מחטיבת כפיר, כזה שמתקיים גם בלילות רבים אחרים. הכוח, מנהל את שגרתו היומיומית - פעילות מבצעית גלויה ביום - התמודדות עם טרור עממי והפרות סדר, ולכידת פעילי טרור בשעות החושך.

בדרך למעצר בכפר בית מחסיר שבחטמ"ר אפרים, נתקל הכוח בבעיה - הרכב נתקע בשולי הכביש.

"כמו שאני מכיר את הלוחמים שלי, ואת הדרך בה אומנו - זה לא הרתיע אותם", משתף מג"ד שמשון, סא"ל בני קטה, "הם ירדו מהרכב, הזעיקו כוח חילוצי שיטפל בתקלה, והלכו ברגל לבית העצור תוך שחיפו זה על זה. לאחר שהשלימו את המעצר הם חזרו לרכב. בשעה שאותו כוח שהוזמן טיפל בו, הגיחה מכונית במהירות רבה והמחבלים בתוכה דרסו שניים מהם - לוחם מג"ב שנפצע קל ומפקד הפלוגה, שנפצע קשה".

לאורך כל הדרך, היה ערוך הכוח בחיפויים ובאבטחת מרחב הימצאותם, ומתוך כך, בשעת טיפול מיידי בפצועים, חתרו חברי הלוחמים שנפגעו למגע, נטרלו שניים מהמחבלים שישבו ברכב, לכדו את השלישי מביניהם והביאו אותו למעצר וחקירה.

"כבר בהתנהלותם של הלוחמים בזירת הפיגוע ניתן היה לראות שהם לא שאננים או נבהלים לרגע", מספר המג"ד, "אנחנו יודעים לטפל היטב בפצועים שלנו, ללוות אותם וכמובן שאת משפחותיהם, גם אם זה מרחוק, ומאידך לנטרל את מי שצריך לנטרל. כך, בעיניי, מתבטאת הדבקות במשימה המבצעית השוטפת".

מג"ד שמשון, סא"ל בני קטה
מג"ד שמשון, סא"ל בני קטהצילום: דובר צה''ל

הגדוד לא עוצר. מיד לאחר הפיגוע, כשהפיקוד הבכיר קפץ לזירה והפצועים פונו, התחילו הכוחות להתכונן לתרגיל החטיבה הגזרתי שתוכנן מראש בחטמ"ר אפרים, הקו אותו הם תופסים כעת. "התמודדנו עם אירוע נקודתי ומיד נכנסנו להתמודדות עם תרחישי הסלמה מדומה", מסביר סא"ל קטה, "מצב בו אנחנו מתנסים באירוע של מספר זירות פעילות, בחלקן מתרגלים גם אירועי קיצון, ואת כולן צריך לתפעל במקביל, או לכל הפחות במהירות המרבית".

"הכוח פרוס בכל הגזרה", מעיד המג"ד תוך כדי שהוא עושה את דרכו לנקודה הבאה בתרח"ט, "יש כמות גדולה של אירועים מתפרצים - בין אם ירי על ציר מסוים, פיגוע חדירה או ניסיון חטיפה - אלו לא אירועים הזויים וכבר פגשנו אותם בעבר, למשל באירועי 'גודל השעה'. אנחנו צריכים להפעיל את כיתות הכוננות שלנו ושל הכוחות האזרחיים סביב, שמוכנים תמיד ויודעים לפעול בצורה של 'מאפס למאה', לפעמים בכמה יעדים בו זמנית".

העובדה שהאירועים מתקיימים זה לצד זה, ודורשים תפעול מידי של מספר כוחות בכל פעם, לא מורידה ממורכבותו של כל אירוע טרור בפני עצמו. "בנקודה אחת התמודדנו עם אירוע דריסה, בדיוק כמו זה שחווינו עכשיו. לאחר מכן המקרים התחילו להיערם והכוחות נפרסו ביניהם בקצב - מחדירה ליישוב, דרך ירי מרכב חולף שהוביל לניסיון חטיפה, ועד להתמודדות עם הפרות סדר ופח"ע עממי".

כפי שמדגיש סא"ל קטה, כל אחד מהתרחישים דורש סל רחב של יכולות: "תרגול חדירה ליישוב מחייב שליטה מיטבית בטיפול בפצועים, בנטרול המחבלים ועבודה משותפת עם כיתת הכוננות של הישוב. טיפול בדימוי של אירוע ירי שהוביל לניסיון חטיפה, דורש חיפושים אחר המפגע, ותפיסה של כל מי שהוביל לאירוע דרך סיכול מרחיב - מדובר במגוון יכולות שאנחנו מתורגלים בו ברמה הגבוהה ביותר, משום שהוא מהות המשימה היום-יומית שלנו כאן בגזרת יהודה ושומרון ככלל וגזרת אפרים בפרט".

המצבים השונים תורגלו כמציאותיים לכל דבר ועניין - בתקלה טכנית של רכב שהתהפך בשטח, יכלו הלוחמים למצוא אותו הפוך במרכז הציר, בימוי אויב, טיפול בפצועים שנמדד על פי מבנה מוסכם בו משתמשים בזמן אמת, ושיתוף פעולה עם כוחות מג"ב, תצפיות, רפואה ועוד.

"זה תרגיל אינטנסיבי של 12 שעות, שמשלב בתוכו מגוון רב של משתנים וסוגי כוחות", מספר המג"ד על תמונת המצב בשטח, "אנחנו בקו אפרים שבוע, וכבר אנחנו מבינים שבשל תחלופת הכוחות הגבוהה כאן - צריך לשמור על כשירות מצוינת וסינרגיה בין הכוחות כולם. הסיבה שאנחנו מתרגלים על אש גבוהה כל כך, היא בראש ובראשונה - כדי שנוכל לעשות הכול על מנת לספק לתושבים כאן איכות חיים שהיא מעבר למרקם חיים תקין, אלא סביבה שהיא בית בטוח".

מזג האוויר המקפיא של יהודה ושומרון גם הוא לא מקל על התרגול, אך לאחר הימים האחרונים שעברו לוחמי שמשון ללא מנוחה, ניכר שזהו המשתנה האחרון שישפיע על המוטיבציה הגבוהה בגדוד. "שמשון הוא גדוד עם רוח לחימה גבוהה וחזקה, ולוחמינו יודעים שאין לנו את הפריבילגיה לנוח בדרך למשימת הביטחון השוטף. אנחנו אחרי אימון ולקראת תעסוקה מבצעית בעזה - והמשימות הבאות שלנו יבוצעו בסטנדרט הגבוה שמוגדר ממש ברגעים אלו, בתרגיל הנוכחי".

"הלוחמים שלי הם אנשים מיומנים, שחוו את המציאות ביהודה שומרון ומבינים שאירוע פיגוע הדריסה שפגש אותנו ביום שני, יכול לקרות ועלינו להיות ערוכים אליו בכל העת", מסכם המג"ד, "מאידך, והכי חשוב, הם יודעים שהם עומדים לעשות הכול כדי למזער את כמות התרחישים הללו - דרך מעצרים, סיכול פיגועים, תפיסות אמל"ח ושלל אמצעים נוספים. גדוד קרבי הוא גדוד שמכין את עצמו גם למצבים מנטליים מורכבים, משאיר את הפגועים קרוב ללב, אך לא נותן לקושי לעכב אותו בדרך להשלמת המשימה של הגנה על האזרחים".