יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: פלאש 90

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 להתמודדות מול 'כחול לבן' של בני גנץ ויאיר לפיד ולאופן בו יש לנהוג מול מפלגות ימין קטנות שספק אם תעבורנה את אחוז החסימה ובכך מסכנות את גודלו של גוש הימין.

בראשית הדברים נשאל אדלשטיין כיצד הוא מתיחס למצע 'כחול לבן' ואם משהו בו מטריד אותו. "אני לא מודאג משום דבר. מה שתפס אותי הוא שגם אחרי פרסום המצע לא הבנתי במה מדובר. אלו אנשים טובים אבל לא הבנתי מה המכנה המשותף ביניהם. אתן לכך דוגמא, אם הליכוד יוציא מצע ויכתוב שנחתור בכל הכוח להקמת מדינה פלשתינית תוך מסירת כל שטחי יו"ש, תאמין לזה? כשאתה יודע שאנשים כמו אדלשטיין, חוטובלי, יריב לוין, אלקין ואחרים נמצאים שם? כך גם כאן. אני שואל את עצמי, האם ח"כ יעל גרמן שהייתה במרץ ועופר שלח יקבלו את הניסיון הזה למרכז את 'כחול לבן'? לכן אני לא מתרשם ומקווה מאוד שאנשים לא ירוצו אחרי ניסוחים מעורפלים במצע אלא יבחנו את הרקורד והעשייה הציבורית של המתמודדים".

ואולי, שאלנו את אדלשטיין, המונח הזה 'רק לא ביבי' שמלכד את 'כחול לבן' מלמד על רצון ציבורי רחב להחלפת שלטון נתניהו עד כדי הסתפקות בתלכיד הזה. אדלשטיין משיב: "אילו היינו בתכנית ריאליטי היה ניתן מקום להדחת מתחרה כדי שלא יפריע לאחרים, אבל כאן יש מדינה לנהל. אנחנו לא מבינים איך אפשר עם תכנית כזו. מה קורה למחרת הדחת נתניהו? מה יקרה למדינה? הם ישמרו על ההישגים המדיניים, הכלכליים, הם ישמרו על יהודה ושומרון לא רק מול ממשל טראמפ אלא מול אנשים כמו אובמה? מה הלאה? אנחנו אל במשחק ילדים. אנחנו במדינה שנמצאת במצב מורכב".

ואולי, לאחר כל היריבות וההתגוששות תוקם ממשלת אחדות עם מפלגתו של גנץ? אדלשטיין לא רואה אפשרות שכזו כסבירה. "הם עצמם אומרים שלא ישבו עם נתניהו בשום סיטואציה. האמירה המצחיקה שלהם שלא ישבו עם נתניהו אבל ישבו עם הליכוד נשמעת כאילו אני אומר שאשב עם בוגי יעלון ולא עם גנץ. זו אמירה פופוליסטית שאני לא חושב שמישהו קונה אותה. לכן המשימה שלנו היא מקסימום מנדטים לליכוד ומחנה לאומי שיקבל רוב בכנסת".

קריאתו זו של הליכוד להרבה מנדטים שיגיעו אליו עשויה להיות בעוכריו שכן במציאות בה כל כך הרבה מפלגות ימין מסתובבות סביב אחוז החסימה, העברה של מנדטים מהן לליכוד עלולה להותיר את הליכוד חזק אבל את גוש הימין ללא המפלגות הקטנות שלא תעבורנה את אחוז החסימה.

על כך משיב אדלשטיין בדברי פרגון דווקא לאחריות שגילו במפלגות השמאל: "אני רוצה לפרגן לשמאל בישראל ולרמת האחריות, ראה את האיחוד שאמרו שהוא בלתי אפשרי ושלא יתגברו שם על האגו, בסוף הם התאחדו והיו עוד כמה שהיו מוכנים להתאחד, ראה את ציפי לבני שכדי שלא לסכן את הגוש פרשה מהמירוץ. לעומת זאת אצלנו כל אחד סגנו של משיח ומקים מפלגה משלו. זה חוסר אחריות ושלא יספרו לי שהם עושים את זה למען ארץ ישראל".

"על סמך ניסיון ארוך שנים בפוליטיקה, אף אחד לא יודע לעשות בחירות כך שיישאר לאחרים. כל מפלגה דואגת רק לעצמה ורוצה להביא מקסימום מנדטים, כי אם מוותרים מתרסקים. לכן אני מציע שהליכוד ומפלגות אחרות ידאגו כל אחת לעצמה ונראה מה יהיה בסופו של דבר", חותם יו"ר הכנסת.