נרצחי הפיגוע בברקן
נרצחי הפיגוע בברקןפייסבוק

שופט בית המשפט הצבאי שומרון, סא"ל יאיר צדוק, הורה לשחרר למעצר בית את אמו של המחבל מברקן בשבוע הבא, לאחר הדיון האחרון בעניינה, וזאת משום שלאם קשה להסגיר את בנה.

התביעה הודיעה על כוונתה לערער על החלטת השופט, ולדרוש את מעצר האם עד תום ההליכים. הדיון בעניין יתקיים היום (ראשון).

בהחלטתו תיאר השופט את החלטתו כ'לא שגרתית', ובין היתר נימק אותה בכך "סבורני שבכל הנוגע לעבירה של 'אי מניעת עבירה' הרי שככל שהקשר בין הנאשם (האם) למפגע (המחבל) הינו קרוב יותר, אזי חומרת הענישה צריכה להיות פחותה יותר".

השופט המשיך וציין, "הטעם לכך.. דרישת הדיווח על עבירה צפויה מקורה של המפגע הינה קשה יותר מאשר דרישה מאדם הזר לו. כך למשל קשה יותר לדרוש/לצפות מהורה להסגיר את בנו, מאשר הציפיה משכן/חבר להסגיר את שכנו/חברו".

עוד הוסיף השופט, "לדעתי יש להתייחס באופן שונה ברמת הענישה בהתאם למידת הקירבה. ככל שהקשר בין הנאשם למפגע הינו חזק יותר, רמת הענישה תהיה נמוכה יותר".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שמייצג את משפחותיהם של קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי מסר "כשנאבקים בטרור רצחני קירבת משפחה למחבל לא יכולה להוות שיקול להקלה בעונש, אלא שקול בלעדי להחמרה בענישה. אמו של המחבל שראתה את בנה מתכונן לפיגוע ולא עצרה בעדו מקומה מאחורי סורג ובריח לשנים רבות. התחשבות ברגש האימהי שלא להסגיר את בנה, כפי שנכתב בהחלטת השחרור, הינה גזר דין מוות לאזרחי ישראל הרבים".

עוד הוסיף בלייכר, "גם במשפט פלילי כשמדובר בטרור על השופטים להכיר את המציאות כפי שקובעים המומחים, שאחת הדרכים היעילות לעצור מחבלים היא שהמחבלים ידעו שמשפחתם תשלם מחיר כבד על מעשיהם. שחרורה של אם המחבל סולל את הדרך לפיגועים נוספים. אנו מקווים שבערכאת הערעור השופטים יצאו מתוך נקודת הנחה שמקומה של אמו של המחבל בכלא לשנים רבות, ודבר זה יקרין על החלטה נכונה לעוצרה עד תום ההליכים".