השקת הספר ציר ולרשטייןשי חרמש

ב'בזיליקה' שבשילה הקדומה התקיימה אמש (ראשון) השקת ספרה של העיתונאית עפרה לקס, 'ציר ולרשטיין', המתאר את סיפור חייו של אחד מבוני ההתיישבות ביו"ש, פנחס ולרשטיין.

האירוע התקיים בהשתתפות שר החקלאות אורי אריאל, פנחס ולרשטיין, יו''ר מועצת יש''ע חננאל דורני, מנכ''ל ידיעות ספרים דובי אייכנוולד, ראשי רשויות בעבר ובהווה, ותיקי ההתיישבות, חברים ומשפחה. האירוע הופק על ידי שילה הקדומה, בסיוע מועצת יש''ע והמשפחה.

פנחס ולרשטיין אמר באירוע, "ההתיישבות מאז ועד היום קובעת את גבולות המדינה. כשממשלת ישראל מחליטה להקים יישובים באזור ערד, לדוגמא, זאת החלטה אסטרטגית. כי התיישבות היא לא דבר קל, היא לא רק דיבורים - היא עשייה יומיומית קשה. היא צריכה לדאוג לאדם מיום הולדתו ועד יום מותו".

שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל סיפר, "אני מכיר את פנחס מגוש אמונים. אני חושב שאפשר להגיד על פנחס את צמד המילים שאנחנו אומרים בשבת בבוקר - העוז והענווה. הוא עושה כל דבר שהוא עושה מתוך שתי תכונות אלה, באחריות ובהפגנת יוזמה. בזכות תכונות אלה הוא הגיע, והגענו כולנו, למקום שבו אנו נמצאים היום".

אירוע השקת הספר
אירוע השקת הספרצילום: צלמירי

יו''ר מועצת יש''ע חננאל דורני ציין, "לפני כ-35 שנה הגעתי לשומרון כהסדרניק צעיר בן 18, וכבר אז הסתכלנו בהערצה והערכה לא מוסתרת על דור המייסדים שחלם, הקים וייסד. הם היו חבר'ה צעירים מאוד שעשו מהפכה ענקית, ואני חושב שברבות השנים אפשר להסתכל גם על התוצאות שיש היום - ביהודה, שומרון ובקעת הירדן ישנם כחצי מיליון תושבים - וגם לראות זאת כמתווה דרך לדור הצעיר ולומר לו, שכשיש דרך, חזון ונחישות אז אפשר גם להגשים, למרות כל הקשיים בדרך".

מנכ''ל ידיעות ספרים דובי אייכנוולד הסביר את ההחלטה להוציא את הספר, "גיבור הספר הוא איש של מאבק אך איש של בניין, ידע לפרוץ את הקירות אך בכבוד. אנו גאים להיות המו''לים של ספר זה אשר נותן כבוד לארץ ישראל ולמפעל החשוב הזה".

המחברת עפרה לקס סיפרה, "ספר ביוגרפיה יכול להיות משעמם. אך לא כך אצל פנחס. הקריצה והשובבות שלו, הם אלה שליוו ומלווים את כל הסיפורים שלו. פנחס, מוטת הכנפיים של העשייה שלך היא רחבה ומגוונת מאוד. תודה על פתיחת הלב".

לאחר מכן התקיים פאנל מיוחד בנושא "מנהיגות בהתיישבות - מאז ועד היום", בהנחיית יפעת ארליך ובהשתתפות פנחס ולרשטיין, בועז העצני, חגי הוברמן, הודיה כריש-חזוני ושי חרמש.