כיתה
כיתהצילום: ISTOCK

פרופ' אורציון ברתנא, לשעבר יו"ר אגודת הסופרים וחבר המועצה להשכלה גבוהה וכיום ראש החוג לספרות באוניברסיטת אריאל, מביע תמיכה בדברי ח"כ בצלאל סמוטריץ' על הצורך להכניס לבתי הספר גם ערכים יהודיים.

"אנחנו כחברה ישראלית לאומית, צריכים להבין שאילולא התנועה הלאומית ,לא הייתה כאן מדינת ישראל. זה בלתי אפשרי לחשוב שמשרד במדינת ישראל לא ייתן ביטוי לתנועה ולזהות הלאומית שלנו. משרד החינוך חייב לשים דגש על חינוך לתרבות ישראלית עברית יהודית וזה לא נעשה היום", אומר ברתנא לערוץ 7.

לדבריו, יש צורך בשינוי משמעותי. "רצו לחזק את המתמטיקה וזה חשוב מאוד, אבל כל מדעי הרוח בכל הרמות החל מכיתה א' ומעלה הולכים ומתפוגגים. חייבים להדגיש את הנושא של מדעי הרוח וההומניות, שהיא חלק גדול של המחשבה היהודית.

״אי אפשר ללמוד בארץ מדעי הרוח בלי להתייחס ליהדות ואי אפשר לעסוק ביהדות בלי להדגיש את מדעי הרוח. צריך להכיר את כולם, גם את הסופרים שלא כל כך קרובים ליהדות, ובלבד שילמדו גם את האחרים לא צריך להציג עמדה מצומצמת".

פרופ' ברתנא טוען כי אפילו בעידן שרי החינוך של מרצ, ילדי ישראל נחשפו ליותר יהדות. "הכרתי אישית גם את שולמית אלוני,את זבולון המר ואת יוסי שריד זכרם לברכה. כל אחד מהם השקיע יותר בנושא תרבות יהודית מאשר היום. שולמית אלוני עם כל החספוס והקיצוניות שלה, כשבא אליה גוף לאומי ודרש תקציב או עזרה, היא נתנה לו. חייבים להבין שאנחנו צריכים לחבר את התלמידים שוב ליהדות ולמדעי הרוח. היום לא רק שיש פחד מהדתה, אלא מצפצפים על מדעי הרוח כי אין בזה כסף".