איך עובדות המניפולציות של הסקרים

איך קורה שסקרים תואמים את עמדת הגורם המזמין? אילו סקרים נגנזים? מה עומד מאחורי ניסוח שאלת הסקר? והאפליקציה שתגלה אם כבר הצבעתם.

שמעון כהן , ה' באדר ב תשע"ט

סקר
סקר
צילום: אייסטוק

מניפולציות וסקרים. מור יוסף

תקופת טרום הבחירות רוויה בסקרים וכל אחד מהם מבטיח שהוא סקר העומק הרציני והראוי ביותר שיגלה לנו מה באמת קורה בדעת הקהל.

אז איך קורה שכל בעל אג'נדה חברתית או פוליטית, מפלגה או תנועה א-פוליטית מצליחים להציג סקרים שתוצאותיהם תומכות בעמדתם? איך מעצבים סקרים כדי שיתאימו לתפיסת העולם? והאם הסקרים הללו באמת משפיעים עלינו? על השאלות הללו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם היועץ האסטראטגי יהושע מור יוסף.

כבר בפתח הדברים מציין מור יוסף כי לעתים נדירות, כאשר תוצאות סקר אינן מתאימות למממן הסקר פשוט נגנז ולא מגיע לידיעת הציבור. במקרים אחרים נתפרת חליפת הסקר בהתאם לתוצאות המתבקשות על ידי הגורם שמאחוריו.

כדי לתפור סקר, מציין מור יוסף, יש מי שבוחר בדרכים הקלות ביותר כמו העלמתה של מפלגה שלא חפצים ביקרה משאלון הסקר, או הצבתה של אישיות שחפצים להוכיח את התאמתה לתפקיד שר ביטחון וכיו"ב כשסביבה "גמדים" תוך העלמת שמות בולטים אחרים. במקרים שכאלה הציבור לא תמיד מבחין בהיעדרם של שמות נוספים שהיו יכולים להתאים לתפקיד המדובר.

עוד הוא מציין כי גם העובדה שהדברים עוברים כיום דרך הרשתות החברתיות ולא דרך ה'פילטר' של העיתונות מאפשר למעצבי הסקרים להעלים מהסקר דמויות ומפלגות בהתאם לרצונם. בהיעדר עיתונאי שישאל מדוע נעדר מהסקר אדם כזה או אחר הציבור "בולע" את התרגיל שנעשה לו.

עוד מספר מור יוסף על ההבדל בין סקר הממוקד באוכלוסיה מסוימת שאותה רוצים לדגום לבין סקר נרחב יותר המערב את כלל האוכלוסיה, ולטעמו סקרים שכאלה מניבים תוצאות מדויקות מאוד.

בדבריו מתייחס מור יוסף לציבור החרדי שלהערכתו מגיע לתוצאות מחמיאות יותר מאשר בסקרים, בין השאר משום היתרון הדמוגרפי ההולך וגדל לעומת שאר האוכלוסיה כאשר אין סיבה של ממש לנשירה בקרב המצביעים וזליגתם למפלגות אחרות. כמו כן הוא קובע כי מאחר והדמוגרפיה משפיעה ולוקחת את העם ימינה הרי שבכל מערכת בחירות צפויות התוצאות לפנות יותר ימינה, אלא אם כן מדובר במקרים נקודתיים של הטעיה, בעיקר כאשר מציבים גנרל בראש מפלגת שמאל, כמו במקרה אהוד ברק, והדבר מבלבל את ציבור המצביעים החפץ בהצבעה ימינה.

מור יוסף מוסיף ומציין כי אחוזי ההצבעה החרדיים גבוהים יותר מאשר בשאר האוכלוסיה, עבודה המשפיעה גם היא על התוצאות. מאחר וכך נערכות מפלגות באופן אקטיבי להוצאת מצביעים לקלפיות מתוך הבנה שלא די בפעילות ברשתות החברתיות בשבועות שקדמו ליום הבחירות, וללא הוצאת האנשים מהבתים התמיכה לא תבוא לידי ביטוי. על כך הוא מספר כיצד אפליקציות האוגרות מידע על מיקומנו בכל רגע נתון יעבירו מידע למפלגות על צעדינו ביום הבחירות, ומתוך כך ניתן יהיה לדעת אם היינו כבר בקלפי והצבענו או שיש מקום להמשיך ולהשפיע עלינו ב"הפצצת" מסרונים כאלה ואחרים.

עוד נשאל מור יוסף אודות האופן בו מתנסחים הסוקרים על מנת להגיע לתוצאה כזו או אחרת. בהקשר זה הובאה הדוגמא של 'מפקדים למען ביטחון ישראל' המציגים סקרים ולפיהם למרות הצבעת הרוב למפלגות הימין הציבור לכאורה אינו מעוניין להישאר ביהודה ושומרון. לטעמו כאשר הניסוח מדבר על שלום אמת, שגשוג כלכלי, תוך שמירה על גושי ההתיישבות ועל ירושלים מאוחדת, הרי שהציבור שאינו מזהה דקויות ולא מבין שמדובר בכוונה להקמת מדינה פלשתינית, עלול להתבלבל ולתמוך.

לדבריו אלה מוסיף מור יוסף הערה לפיה גם קמפיין ה'מפקדים' וגם קמפיין 'דרכנו' מתכתב עם המסרים של מפלגת גנץ-לפיד כאשר שניהם מדברים על הצבת ישראל במרכז וכו', ולטעמו ראוי היה להתלונן בועדת הבחירות המרכזית שכן מדובר בקמפיין שאמור לשרת את מפלגת גנץ והמגבלה התקציבית צריכה לכלול גם אותו.

כך או כך מעריך מור יוסף כי שני הקמפיינים הללו מגבשים את מחנה השמאל מרכז ולא מצליחים להביא לנדידת קולות מהליכוד למחנה השמאל.