מבית הרב קוק לארכיון הספרותי
מבית הרב קוק לארכיון הספרותיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בעקבות הגילוי של שורות נוספות מהשיר המקורי 'עוגה עוגה' שוחחנו עם יו"ר מכון 'גנזים' של אגודת הסופרים, אדיבה גפן, המספרת על תגליות הנחשפות במכון מדי יום ביומו, בין השאר מדובר גם בכתבי ומכתבי הרב קוק שהגיעו לארכיון לבקשת הרב עצמו.

"יש לנו 800 ארכיונים של 800 סופרים כשהראשון הוא של טשרניחובסקי ועד לימינו שזו נאוה סמל ואחרים. אנחנו כעת במבצע של העברת הארכיונים לסריקה כי הנייר יהיה בעוד כמה שנים ישן ופגיע ואלו נכסים. מדובר בכתבי יד טיוטות ותעודות היסטוריות ובקרוב לא נוכל לתת לאנשים לגעת בהם. אנחנו במבצע סריקה שיימשך שנים רבות".

"הגענו לאשמן (כותב השיר 'עוגה עוגה') וסידרנו אותו מחדש, והנה אחת המתנדבות שלנו, מלכה, צועקת שמצאה אוצר, 'עוגה עוגה' עם שלושה בתים ולא אחד. היום כולם שמחים איתנו וחגים. עבורי זה יום טוב.

ממשיכה גפן ומספרת כי "בכל יום יש כאן תגלית. אתמול למשל מצאנו מכתב שאלתרמן כותב לידידו הטוב זאב יוסיפון, מי שהקים את 'אמנות לעם' במעברות. כל יום מגלים מכתבים חדשים וכתבים חדשים. אנחנו בית האוצרות של הספרות העברית ולא רק ארכיון. בכל יום מגיעים אלינו 2-3 חוקרים ומחפשים אוצרות. אני יכולה לספר שד"ר גדעון טיקוצקי מוציא ספר השירים הגנוזים של לאה גולדברג. מדובר ב-250 שירים לא ידועים שהוא מצא אותם במכון".

בדבריה מציינת גפן כי באופן מוזר דווקא ניירות ישנים מהמאה ה-19 נשמרים לעיתים טוב יותר מניירות חדשים וצעירים יותר, ככל הנראה בשל איכות הנייר באותה תקופה. כך משתמרים מצוין כתבים של יל"ג. "אנחנו משרים ומתקנים אם יש קרעים חלילה. בשביל זה אנחנו קיימים, בשביל לשמר. היום ניתן לראות בכתבי יד יצירת אמנות בפני עצמה כי כבר לא כותבים בכתב יד כיום. הכול בטלפון ובמחשב".

בדבריה מזמינה גפן את הציבור הרחב להיחשף לכתבים דרך אתר המכון ודף הפייסבוק שלו ואף להגיע למקום ולהיחשף לנייר עצמו, לבקש חומר מסוים, לקבל אותו ולחקור אותו

עוד מוסיפה גפן ומספרת כי בארכיון הכתבים ניתן למצוא בין השאר גם מכתבים של חקלאים חילוניים מההתיישבות לרב קוק ומבקשים את עזרתו בנושאים שונים. "המכתבים הללו הגיעו, כך הבנתי, לבקשתו של הרב קוק שביקש שהם יישמרו כאן. מנהל בית הרב קוק היה כאן ואמר לנו שהוא שהעביר את הכתבים לבקשת הרב קוק (ככל הנראה מדובר בבקשת הרב צבי יהודה קוק ולא בקשת הראי"ה, אביו, שנפטר שנים רבות קודם להקמת המכון. ש.כ.). מאוד מעניין לראות את ההשתתפות הפעילה שלו בחיי הרוח בארץ. יש לנו מכתב מאוד יפה שהרב קוק פונה לאגודת הסופרים ומציין שהם עושים אירוע בשש בערב והשבת יוצאת בשש. האם תוכלו בבקשה לדחות את האירוע לשש וחצי. האירוע אכן נדחה לשש וחצי וניתן לראות כאן את מארג היחסים שהוא בנה מימין ומשמאל, מחרדים וחילוניים וכמה יפה יכול היה להיות הקשר הזה".