ריבלין: מתקפות לא יפחידו אותילע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין השתתף היום (חמישי) בכנס בחירות בהשתתפות 600 חניכים מכ-120 מכינות קדם צבאיות ומתנדבי שנות שירות שנערך ביוזמת המכון הישראלי לדמוקרטיה ובית יגאל אלון.

הכנס עסק בסדר היום הציבורי לקראת הבחירות הקרובות, ובמסגרתו ייערכו מעגלי שיח וראיונות עם המתמודדים לכנסת ה-21 אודות השאלות הבוערות של מערכת הבחירות הנוכחית.

"בעוד פחות מחודש, ניקח חלק, רבים מכם בפעם הראשונה בחגיגה אמיתית - חגיגת הבחירות הדמוקרטיות", אמר הנשיא לחניכים: "אירוע שמאפשר לכל אחת ואחד מאזרחי מדינת ישראל להשפיע באופן ישיר על ההנהגה הפוליטית ועל עיצוב חיינו כאן, ולקיים הלכה למעשה - הליך דמוקרטי אזרחי".

"עברתי מערכות בחירות כאזרח מן השורה וכנבחר ציבור", סיפר ריבלין, "הערכתי את הרגעים בהם פגשתי אזרחים ואזרחיות מלאי אהבה ואכפתיות לארץ הזו, לתושביה, להצלחותיה ולאתגריה. אזרחים שמעוניינים לקחת חלק- להשמיע ולהשפיע, כדי שהחיים שלנו פה יהיו טובים יותר".

"הבחירות הן ההזדמנות לשוחח, להקשיב ולהכריע" הדגיש הנשיא ואמר: "נכון, הבחירות מעלות לפני השטח סוגיות שמעמתות אותנו עם האתגרים המורכבים ביותר שלנו. עם עמדות שלעיתים לא נעים לשמוע ולא נעים לומר, עם כל אותם סלעי-מחלוקת שסביבם מתגבשת המערכת הדמוקרטית שלנו. אבל, אלו דיונים חשובים כי הם-הם שמאפשרים את הקיום הדמוקרטי שלנו בבסיסו. קיום שמאפשר ריבוי קולות, שמקדש מגוון של רעיונות, ושמכבד כל איש ואישה באשר הם -למרות ובגלל, שדעתם שונה משלי".

"מערכת הבחירות הנוכחית, כרבות מקודמותיה מעלה לדיון הציבורי סוגיות מהותיות העומדות בבסיס קיומה של מדינת ישראל", אמר הנשיא: "סוגיות שנוגעות בעצבים החשופים של כלל הקבוצות והשבטים החיים כאן. הסוגיות הללו מעוררות דיונים סוערים וחשובים, ובמידה רבה הן נוגעות באחד מהאתגרים הגדולים והמשמעותיים ביותר לחברה הישראלית כיום- האם יש עדיין ערכי יסוד משותפים לכלל אזרחי ישראל, ומה הם אותם ערכי יסוד? מכיוון שהדיון נוגע לזהות שלנו, לציפור הנפש שלנו, לחלום הלאומי והאישי שלנו המחלוקת על אותם ערכים משותפים גורמת לנו לעיתים כיחידים וכחברה, לאבד את האמפתיה שלנו ואת יכולת ההקשבה לדעות שונות. מחובתנו לשים לב לא רק לערכים ולעמדות אותם אנו מבקשים לקדם, אלא גם לאופן שבו אנו מקדמים אותם. עלינו לאפשר ויכוח נוקב ומפרה, אך כזה שיש בו הקשבה וכבוד הדדי".

הנשיא הוסיף, "אני ממליץ לכולנו לצאת מהרשתות החברתיות, ולדבר עם אנשים שונים מאיתנו- לשכנע, להתווכח, להכיר, לכעוס. לצערנו, במקום חלונות לעולמות חדשים הרשתות החברתיות מספקות לנו מראות. כל אחד מסתכל על הפיד שלו, ובטוח שהוא הכי צודק בעולם. צאו מהמקלדת ותדברו, עם בני משפחה וחברים. רק היכולת להידבר, ולייצר שיח אמיתי היא שתאפשר לנו להבטיח מערכת בחירות דמוקרטית בבסיסה, כזו שנותנת מקום לכלל הקבוצות בישראל - דתיים, חילונים וחרדים, ערבים ויהודים, ממש באותה המידה".

"במערכת הבחירות הנוכחית אנו עדים לשיח בלתי מתקבל על הדעת כנגד אזרחי ישראל הערבים", הדגיש הנשיא: "ההתלהמות הזאת היא סכנה לחברה הישראלית, והיא סכנה לערכים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כאן במדינה הזאת, בבית הזה - כולנו שווים. אין אזרחים סוג א', אין מצביעים סוג ב'. על כולנו- גם בתקופת בחירות, לעמוד כחומה בצורה כנגד הרוח המסוכנת הזאת, ולהשמיע קול ברור. יש זמנים שבהם שתיקה - כמוה כהסכמה."

"כשאתם שם, בקלפי - זכרו: מימוש החובה הדמוקרטית שלכם, היא זכות אדירה, השקיעו את הזמן שלכם בלשמוע ולהעמיק ברשימה - ולא רק באלו המובילים אותה. תציגו קושיות לכל הצדדים, תקשו כשצריך ותקשיבו כשצריך." אמר הנשיא עוד וחתם את דבריו בשתי הערות: "ראשית, זכרו שתפקידכם כאזרחים במדינה דמוקרטית- אינו מסתיים בקלפי. מוטלת עלינו החובה והזכות להמשיך ולהיות מעורבים במה שקורה, כדי לוודא שהנציגים שלנו ממשיכים לעבוד קשה וכדי להבטיח שהשיח בחברה הישראלית ממשיך להתקיים ולייצג באופן מלא את כלל אזרחי המדינה. והערה שנייה ואחרונה. לאחרונה יש שיח סביב עמדותיי האישיות, למי ולמה אתן את התפקיד להרכיב את הממשלה. נשיאי ישראל בתוך עמם הם יושבים ואני, כמו קודמיי, מתייחס לבחירות ולקול העם, בחרדת קודש. עבורי, קול ההמון, קול הריבון שהוא אזרחיות ואזרחי ישראל, כקול שדיי. לא אתפתה מדברי חנופה. מתקפות כאלה או אחרות לא יפחידו אותי. אנהג בנאמנות ללשון החוק ולרוחו, כפי שעשיתי במערכת הבחירות הקודמת, וכפי שנהגו קודמיי - כל נשיאי ישראל בעבר."