הריון
הריוןצילום: ISTOCK

בעוד שסביב נושאים כמו אכילת בשר נא או דגים חיים יש הסכמה גורפת, סביב הנושא של צריכת אלכוהול בהריון, הדעה הציבורית עדיין חלוקה.

המחקרים והרופאים קוראים להמנע לגמרי מאלכוהול, אך בפורומים ובין חברים יש נטייה "להקליל" את הנושא ולספר כיצד אצלם הכל היה בסדר למרות שהם חטאו במהלך ההריון עם שלוק אלכוהול מזדמן.

על אף כי קיימים מקרים שבהם צריכת אלכוהול במהלך ההריון עברה ללא השלכות, חשוב לדעת כי מדובר בלקיחת סיכון. איננו יודעים מהי ההשפעה של שתיית כמויות אלכוהול קטנות בשלבי התפתחות העובר או מה הגבול שבו אנו עוברים מ"בסדר" ל"מסוכן".

לכן ההמלצה היא - אם יש ספק, אין ספק: אסור לשתות בהריון אלכוהול.

ותרי על שלוק היין בקידוש ל-9 חודשים, והחליפי אותו במים. ותגידי לא לאכוהול כדי לא לסכן את העובר.

השפעת אלכוהול על התפתחות העובר

צריכת אלכוהול אסורה בהריון משום שאלכוהול עובר דרך השליה אל דמו של העובר. כשהאם שותה, העובר שותה. אך בעוד שהשפעת האלכוהול על מוחה של האם חולפת, אצל העובר היא עלולה לגרום נזק בלתי הפיך למערכת העצבים, להוביל לבעיות התפתחות וגדילה, לבעיות פיזיות או מנטליות ולפגמים מבניים.

מכיוון שהמדענים אינם יודעים למדוד באופן מדויק מתי מתחילה ההשפעה השלילית של האלכוהול, לא נכון להמר על כך ששתיית כוס יין או בירה "אחת ל...", תעבור חלק. מה שכן ידוע הוא ששתיה מרובה של אלכוהול (מבחינת כמות או אירועים חוזרים), מגדילה את הסיכון להתפתחות תסמונת האלכוהול העוברית, ושהסיכון ללקות בתסמונת קיים לאורך ההריון כולו.

מהי תסמונת האלכוהול העוברית?

צריכה מרובה של אלכוהול בהריון יכולה לגרום להופעת תסמונות האלכוהול העוברית (FASD) כוללת מספר תסמינים קליניים המאפיינים בילדים שאמם שתתה אלכוהול בעודה בהריון עמם. רמתם התסמינים נעה בין מתונה לחמורה:

  • תווי פנים מובחנים הכוללים: היקף ראש קטן, פנים שטוחים, עיניים צרות ושפה עליונה צרה. תווי הפנים הופכים לקלים יותר לזיהוי בגילאי שנתיים-שלוש.
  • בעיות צמיחה: ילדים שנחשפו לאלכוהול כעוברים נוטים להיות קטנים יותר בהשוואה לבני גילם, הן מבחינת משקל והן מבחינת גובה. רבים מהם נולדים בלידה מוקדמת ובמשקל נמוך.
  • בעיות למידה והתנהגות: ילדים אלו סובלים מבעיות כדוגמת עיכוב התפתחותי, בעיות קואורדינציה, נטייה לאימפולסיביות, בעיות התנהגות וקושי בלימודים.
  • פגמים מולדים: בעיות שמיעה או ראייה, פיגור שכלי בחומרה שונה.
  • בעיות התקשרות או הנקה.

לתסמונת האלכוהול העוברית אין ריפוי, אבל זיהוי שלה יכול לסייע בהתאמת טיפול תומך מתאים. עם זאת, המנעות כליל מאלכוהול במהלך ההריון תבטיח שהיא לא תופיע.

שתיתי אלכוהול כשאני בהריון, לפני שידעתי עליו - מה עושים?

רוב האיברים החיוניים של העובר לא מתחילים להתפתח עד לשבוע השלישי של ההריון, מה שיוצר מרווח ביטחון בין התקופה שבה תאי העובר עוברים "התמחות" והופכים להיות חלק ממוחו של העובר. (באתר תינוק ישראלי ניתן לקרוא מה קורה במהלך ההריון בכל שבוע ושבוע).

משלב זה ולאורך כל ההריון מוחו של העובר ימשיך להתפתח ועל כן גם בטרימסטרים הבאים חשוב להמנע משתיית אלכוהול.

תקופה זו של ההריון מתרחשת בדרך כלל במועד שבו האשה בודקת מדוע המחזור שלה מאחר. אם שתית אלכוהול בתקופה זו של טרום הגילוי, בהסתברות גבוהה אין לך על מה לדאוג, אבל מכאן והלאה כדאי להמנע משתייה אלכוהולית.

האם מותר לשתות אלכוהול לפני הריון מתוכנן?

אם ניסיון הכניסה להריון אינו נעשה באמצעים מלאכותיים, לא תמיד קל לדעת מתי ההריון התרחש. רוב הנשים מגלות שהן בהריון מספר שבועות לאחר שההריון נקלט, ועל מנת לצמצם סיכונים כדוגמת הפלה, לידה שקטה או לידה מוקדמת, רצוי להמנע משתיית אלכוהול כאשר מתכננים ביודעין להכנס להריון.

המדיניות של משרד הבריאות בנושא אלכוהול בהריון נחרצת - גם בכמויות צריכה קטנות, לא ניתן לשלול את הסיכון ללקות בתסמונות האלכוהול העוברית (FASD) וכן בסיכונים נוספים לעובר כדוגמת פיגור שכלי, ולהריון עצמו כדוגמת לידה מוקדמת או הפלה.

אין תקופה בטוחה יותר בהריון בה ניתן לצרוך אלכוהול. לכן ההמלצה היא להמנע מצריכתו בכל שלבי ההריון, ובמידה בה ההריון מתוכנן, עדיף להמנע גם מצריכת אלכוהול גם טרם הכניסה להריון. במקרה בו מניקים את הילד, מומלץ להמנע מצריכת אלכוהול גם בתקופה זו.

מדיניות זו של משרד הבריאות הישראלי עולה בקנה אחד עם העמדה הרווחת של מדינות העולם המערבי בנוגע לשתיית אלכוהול בהריון.

כל המידע המובא במאמר נכתב ע"י צוות האתרתינוק ישראלי – אתר ההריון והלידה הגדול בישראל.