שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

השכפ"ץ של גנץ

מסתבר שגם רמטכ"לים יפי בלורית, גבוהי קומה ותכולי עין זקוקים לשכפ"ץ שיגונן עליהם.

בימים האחרונים מפציע לתוך קמפיין הבחירות של הליכוד האירוע בו השתתף בני גנץ במלאת שנה ל'צוק איתן', אירוע קונצרט האבל לזכר הרוגי המבצע, ישראלים ופלשתינים. הליכוד הפיץ סרטון המשלב את הצילום בו גנץ יושב בשורה הראשונה של האירוע וברקע דבריה של מארגנת האירוע בראיון לערוץ 7, שם היא מספרת על נוכחותו של גנץ בו. בישיבה סגורה לבכירי הליכוד ביקש השבוע ראש הממשלה להדגיש את נוכחותו של גנץ באירוע שבין השאר נשא את זכרם של למעלה מאלף מחבלים.

וכאן מגיע שלב השכפ"ץ התקשורתי שמגונן בלהט רב על האירוע המביך ומבקש להעלים אותו ככל הניתן מעין הציבור. באחת התכניות נשמע כך השיח המשונה בין הכתב הפוליטי למגיש (לא ציטוט מדויק. על פי הזיכרון): מגיש: 'אבל האירוע הזה כמובן לא היה'. כתב: 'בוודאי שלא היה, כי אם זה היה קורה זה היה חמור מאוד'. הבנתם את ההיגיון? אם מדובר באירוע חמור אז ברור שלא ייתכן שהוא היה במציאות. כלומר, החלטנו שלא יתכן שגנץ יהיה באירוע כזה, כי לא יתכן שהוא יעשה דבר חמור כל כך. אין צורך לשאול ואין צורך לברר או לבדוק את התיעוד מהאירוע. מספיק לנו שבעינינו האיש כל כך טהור, שפשוט לא סביר שמעשים חמורים יידבקו אליו.

או קחו לדוגמא את אריה גולן, מבכירי עיתונאינו, שאחרי השמעת הקלטה מדברי נתניהו המתדרך את בכיריו על אותו אירוע, קבע ש"תמיד יש גרעין של אמת בשקרים הגדולים". סליחה מר גולן, על איזה שקרים בדיוק מדובר? גנץ לא היה שם? האירוע לא היה לזכר הרוגי שני הצדדים? מה, בין הרוגי הפלשתינים לא היו אלף מחבלים? מה בדיוק היה לא אמיתי במה שאמר נתניהו? הרי יש תמונות מהאירוע ויש הקלטות, בשם מה אתה, מר גולן, קובע שמדובר ב"שקרים גדולים"?

וגם 'ארץ נהדרת' הפכה לחלק מהשכפ"ץ של גנץ. שם, כדי להלעיג את הטענה נגד גנץ לקחו אותה צעד אחד קדימה וקבעו ש'בני גנץ לא הלך לאזכרה של החמאס'. חברים, השיטה מוכרת וזולה. מישהו בכלל אמר שהוא הלך לאזכרה של החמאס? דייקו בעובדות במקום להגחיך אותן. נתניהו ואיתו בכירי הליכוד מדברים על קונצרט אבל לזכר הרוגי שני הצדדים ובהם אלף מחבלים. לא אזכרה ולא נעליים. נסו להתמודד עם המציאות. היא מספיק מסובכת. אין צורך לקשקש.

ראש ממשלה מחובר\מנותק

תארו לכם שראש ממשלה חביב תקשורת היה מתייחס ומגיב עניינית, לא באופן אישי חלילה, להתבטאותו של ידוען מז'אנר השחקנים-דוגמנים-זמרים. ניתן לשער שהיו משבחים אותו על הרגישות לקולו של העם כפי שביטא אותו הידוען דנן. ניתן אולי לנחש שבחלק מכלי התקשורת היו רואים בהתייחסותו של אותו ראש ממשלה עדות לכך שאינו מנותק מהרחוב הישראלי. אולי היו אפילו מגדירים אותו כ'ראש ממשלה קול' שמודע למתרחש בעולם הסלבס ומתייחס אליו.

כל זה היה קורה אם מדובר היה בראש ממשלה חביב תקשורת. כשזה נתניהו פתאום מדובר בסותם פיות גזען וחשוך שיוצא למלחמה עקובה מדם נגד דוגמנית-מגישה קדושה ומעונה שרק ביקשה לדבר על שוויון, אחווה ושלום עולמי.

עיר הנצח

כשאני שומע שראש הממשלה אמר השבוע את המשפט הבא "ירושלים זו לא התנחלות, ירושלים היא בירת ישראל לנצח, 3,000 שנה זה חלק של הנצח. אנחנו מחויבים לירושלים", אני מבין שזה נחמד מאוד שהוא דבק כל כך בנצחיותה של ירושלים, אבל עולה בי גם חשד שמא הוא מוצא במילה 'התנחלויות' ביטוי גנאי. ותוהה אם בעיניו ההתנחלויות פחות נצחיות?

מחיר תרבותי

כמה עולה לתמוך במחבלים רוצחים? לא מחבלים שרק ניסו לבצע פיגוע, אלא כאלה שממש רצחו כאן שני לוחמי מג"ב? מסתבר שהמחיר הוא חצי משכורת ונזיפה. זהו זה. כך זה אם אתם בכירה במשרד התרבות של מדינת ישראל (הגזענית, סותמת הפיות והדורסנית, כמובן). אחרי הנזיפה אפשר לחזור ולעבוד כמנהלת תחום תרבות ערבית במשרד.

פמיניזם אקטיביסטי

עם פרוץ יום האישה פרסם 'ליידי-גלובס' רשימת נשים אקטיביסטיות מובילות בישראל. בין שלל השמות ניתן היה למצוא כמה שמעולם לא שמעתי את שמן, אבל זו כבר בעיה שלי. אנסה להשתפר עד השנה הבאה. העניין הוא שבין השמות הייתה גם שפי פז, הלוחמת להחזרת דרום תל אביב לחיים נורמאליים ולסילוק המסתננים שהפכו את חיי התושבים הוותיקים (אלה שמעזים לצאת מהבית בכלל) לגיהנום.

שמעו כמה מהאקטיביסטיות הנבחרות שגם שפי פז ברשימה ונזעקו. 'אם היינו יודעות היינו פורשות', הן אומרות בזעזוע מיופייף-נפש. לאקטיביסטיות הללו, שמן הסתם מניפות אל-על דגלי פמיניזם, לא מפריעות תקיפות של נשים בדרום תל אביב בידי אותם מסתננים. הן גם לא נחלצות לעזרת קשישות שביתן הפך לכלא עבורן והן לא יוצאות למכולת. הן גם לא נוקפות אצבע למען ילדות שלא מסתובבות בחוץ החל משעת שקיעה מאימת ההטרדות והתקיפות של האורחים הבלתי קרואים שהשתלטו להן על השכונה. פשוט כי בעיניהן יש גבולות גם לפמיניזם. כבודן של נשים נדחק מפאת כבודם של מסתננים, בעיקר אם הן נשים מהחלק הלא נכון של תל אביב, החלק שבו אף אחת מהאקטיביסטיות לא מסתובבת ובוודאי שלא מתגוררת.

מה שמפריע לאותן פמיניסטיות אקטיביסטיות הוא שמא חלילה תופיע תמונתן לצד מי שלא הסתפקה בפרסומי פוסטים ברשתות החברתיות וגם לא בהשקת גביעי שמפניה מאורכים בטקסים נוצצים, אלא יצאה לרחוב עם מגפון והתעמתה עם הרשויות המתעלמות והעלתה את שוועת דרום תל אביב השמיימה, גם במחיר מעצרים לייליים בתאים אפלים, מקומות שהאקטיביסטיות לא חלמו לראות אפילו לא מבחוץ.

אחריות של מנהיג

מאחר ובני גנץ מקפיד שלא להתראיין, לא נותר לי אלא לשאול אותו כאן. אולי יחליט להשיב. אשתדל לשאול זאת בנימוס המתבקש:

מר גנץ, יש לי שאלה קטנה עוד לפני שאני דן בעמדותיך, ימין או שמאל, גם זה וגם זה או לא זה ולא זה: אמנם היית רמטכ"ל ופיקדת על גייסות מול האויב, ובכל זאת, אתה עדיין אדם חסר ניסיון פוליטי, מדיני או כלכלי, ונשאלת השאלה האם מסירת מפתחותיה של מדינה מורכבת כמו שלנו, אולי המורכבת והמסובכת בעולם, לידיו של אדם כמוך, טוב ונפלא, גבוה ויפה ככל שיהיה, אבל כזה שבעברו אין ולו דקה אחת אפילו לא כחבר כנסת בספסלים אחוריים, אינה בגדר מעשה חסר אחריות? אתה יודע, מר גנץ שבממשלה ובכנסת העניינים לא עובדים במתכונת הצבאית שהכרת, מתכונת הפקודות, הציוויים, ההנחיות וההנחתות. המנגנון שם שונה לחלוטין. בדמוקרטיה אתה לא יכול לומר לשר האוצר 'פתח שעון, יש לך חמש דקות לארגן לי פה תקציב בדום מתוח, זוז'. גם לא תוכל לומר לשר התיירות 'לא הקמת מספיק מלונות השנה, רד למצב שתיים'. זה פשוט לא עובד ככה.

לא נראה לך, מר גנץ, שיהיה מתאים יותר שלפחות במשך קדנציה אחת או שתיים תתוודע לאופן תפקוד ועדות הכנסת, לדרכי הגשת חוקים וקידומם במסדרונות ובייעוץ המשפטי, תראה איך נראה משרד ממשלתי כלשהו, תבין את יחסי הכוחות, את דרכי הניהול, ותתקדם משלב לשלב עד ליום שבו תוכל להציע את עצמך גם לראשות ממשלה? אגב, יתכן ואפילו תגלה בקדנציות הללו שהתחום הזה לא מתאים לך ותרצה לתרום לעם ישראל באפיקים אחרים לגמרי, מי יודע? אז מילא יאיר ובוגי, הם כבר היו סביב שולחן הממשלה. אפשר להתווכח על רמת התפקוד שלהם, אבל לפחות הם היו שם, ראו איך זה עובד. יש לנו מדינה אחת בסך הכול ולנהל אותה בלי שום ניסיון קודם, אפילו לא של ראש מועצה מקומית אי שם, עלול להיות קצת, איך לומר, לא אחראי, לא? מניין שואבים את התעוזה לומר שלמרות הכול אתה מתאים לקבל לידיך חסרות הניסיון את מושכות הנהגת המדינה?

על אנושיות וצביעות

אני יודע שאני חוזר על עצמי, ובכל זאת אני מבקש לנצל את דבריה של השחקנית יעל אבקסיס (ירום הודה) ולפיהם "הימניים לא מייצגים אנושיות", כדי לנסות ולהבין סוף סוף, אולי הפעם, מהי אנושיות בעיני השמאל:

להשאיר אוכלוסייה אזרחית בידי שלטון עריץ ודיקטטורי זה אנושי? לאפשר לכנופיית אבו מאזן לענות מתנגדי שלטון במתקנים אינקוויזיציוניים זה אנושי? לרמוס את כבודם ודתם של מיעוטים נוצריים ואחרים זה אנושי? להפוך קטינים למגן אנושי בעת מערכה צבאית זה אנושי? לעודד ממשל אנטישמי זה אנושי? לההדיר רוצחי ילדים ולהקים על שמם בתי ספר, קייטנות וכיכרות זה אנושי? לשלם משכורות לרוצחים זה אנושי? לחנך ילדים למלחמת ג'יהאד זה אנושי? האללת המופתי, שותפו וידידו של היטלר, גם זה אנושי? רק רציתי לדעת...

(להערות ולהארות שלכם: [email protected])

לעוד כמה הערות קודמות:

הצהרות מוזרות של מערכת בחירות

ג'נין, 'העבודה' ואות השקיפות

אין ימין ושמאל יש רק חול וחול

יד האדומה ונקמת היו"רים

פוליאמוריה, שלווה והסרוגים