ח"כ מירב בן ארי
ח"כ מירב בן אריצילום: חזקי ברוך

מאות אמנים ויוצרים השתתפו היום (ו') בכנס 'בוחרים תרבות', בהשתתפות ראשי ונציגי מפלגות, במרכז 'נא לגעת' ביפו.

הכנס שנערך ביוזמת קואליציית מוסדות וארגוני התרבות עסק במקום של התרבות והיצירה בבחירות הקרובות בפרט ובסדר היום הציבורי בכלל.

שרת התרבות מירי רגב ביטלה את השתתפותה בכנס לאחר שאישרה את הגעתה מבעוד מועד.

אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, אמר כי "המלחמה בתרבות משרתת פוליטית את שרת התרבות מירי רגב. בתפיסה שלי צריכה להיות התאמה בין התפקיד לבין השר. אסור שבתיק התרבות יהיה מישהו שלא אוהב תרבות או רוצה לחסל את התרבות. לאמנים יש אחריות עצומה כי העם מקשיב להם יותר מלאנשי ציבור. לרותם סלע יש מגפון הרבה יותר גדול משלי''.

ח"כ תמר זנדברג יו"ר מפלגת מרצ, טענה "יצירה אמורה לעצבן, ללכת רחוק, לעורר רגש. היא אמורה לעורר לנו מחשבות על הארץ והעולם והחברה. הדבר הכי טוב שמנהיגים צריכים לעשות הוא לתת לתרבות לפרוח. הדבר הכי גרוע שפוליטיקאים יכולים לעשות הוא לדרוש מהתרבות נאמנות, למגר אותה ולהצר את צעדיה".

גל הירש, יו"ר מפלגת מגן, אמר כי "הכל מתחיל ברוח ונגמר ברוח. הרוח הקולנוע ההצגות והתרבות מניעים אנשים. צריך לחבק גם אמנות שמעבירה ביקורת. אני אלחם עד הסוף על אמנות גם אם היא פוגעת בי כלוחם''.

בהמשך האירוע התקיים פאנל בהשתתפות מועמדי המפלגות לכנסת ה-21. ח"כ מירב בן ארי מסיעת כולנו סיפרה ''ישבתי בוועדת החינוך והתרבות ואני יכולה להגיד שכמעט לא היו דיונים על תרבות, אלא רק על חינוך, עד שהגיע חוק הנאמנות בתרבות שלפחות הביא את הנושא אל שולחן הוועדה.

''אני הכי גאה בטרפוד החוק הזה. אנחנו ב'כולנו' הפלנו את החוק. אמרתי למשה כחלון 'תשמע משה, החוק לא טוב'. גם אלי אלאלוף תמך בעמדתי", סיפרה בן ארי.

אסף זמיר ממפלגת 'כחול לבן' אמר בפאנל ''כשאנחנו מדברים על הצורך להגן על חופש הביטוי וזכויות הפרט, זה מנוגד להתנהלות של הליכוד. וכאשר אנחנו מדברים על התרבות, אנחנו מדברים על הזכות לחופש הביטוי, על זכויות הפרט, על הזכות לבקר''.

קרן שפט, מנכ"לית איגוד במאי התיאטרון ונציגת פורום מוסדות התרבות, אמרה ''נראה כי במדינת ישראל השיח על התרבות נדחק לתחתית סדר העדיפויות ונתפס כמותרות. התרבות אינה מותרות אלא זכות בסיסית לכל אזרחית ואזרח. לכן, חובתנו לראות עצמנו כשליחי ציבור בהעברת המסר בזירה הציבורית, הפוליטית והתקשורתית.

''אנו קוראים היום לראשי ונציגי המפלגות לתרגם את הנאמר בפאנל למעשים בשטח, ולהבטיח את מקומה של התרבות במצעי המפלגות ובסדר היום הציבורי", הוסיפה שפט.