השתלת שיניים ד"ר יגאל בלן
השתלת שיניים ד"ר יגאל בלןצילום: יח"צ

בימינו, אם שיניים מיועדות לעקירה או אבדו מכל סיבה שהיא, ממש אין זה סוף העולם. בשביל זה קיימת הפרוצדורה של השתלת שיניים.

מדובר בטיפול נפוץ שפותר את הבעיה לטווח ארוך. על אף זאת, לא תמיד השתלת שיניים היא הפיתרון האידיאלי לכל בעיה ולפעמים ישנם פתרונות מתאימים יותר בהתאם למצבו של המטופל.

אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: יח"צ

מתי מתעורר הצורך בביצוע השתלת שיניים?

רופא השיניים ימליץ על השתלת שיניים (ידעתם שיש מספר שיטות להשתלות שיניים? קראו על השיטות החדשות ביותר) כפתרון עבור מטופלים ששיניהם אבדו, נהרסו או עתידות להיעקר.

רוב השתלות השיניים מתבצעות אצל אנשים שסבלו מדלקות חניכיים כרוניות שהוזנחו. דלקות כאלו שהתחילו בנפיחות ודימומים קלים בחניכיים חודרות לאורך זמן לעומק רקמת החניכיים ומגיעות עד לאזור החיבור של השיניים עם עצמות הלסת.

במצב כזה, הדלקת גורמת בהדרגה להיחלשות הקשר שבין השן לבין עצם הלסת ומביאה להתנדנדות ולאחר מכן לנשירה של שיניים, תופעה ששכיחה יותר בקרב הגילאים המבוגרים.

כאשר אבדו לחלוטין השיניים או כשאין סיכוי להציל את השיניים מהדלקת, רופא השיניים ימליץ על ביצוע השתלת שיניים.

במסגרת טיפול זה מוכנס שתל עשוי מתכת, לרוב טיטניום, דרך החניכיים לעצם הלסת. תפקיד השתל הדנטלי הוא להחליף את שורש השן המקורית שכבר איננה. על שתל זה בונים את השן החדשה, שהיא למעשה כתר העשוי מחרסינה או מזירקוניה. כיום, שיעור ההצלחה של פרוצדורה מסוג זה עומד על כ- 95 אחוזים.

בגדול, ניתן לבצע השתלת שיניים בשיטה ארוכה ובשיטה קצרה, שזכתה גם לכינוי "השתלת שיניים ביום אחד".

הליך השתלת שיניים בשיטה הארוכה מחולק לשלושה שלבים עיקריים:

השלב הראשון – הכנת הלסת לטיפול

אצל מטופלים רבים שנשארו ללא שיניים או שהסתובבו לאורך שנים עם שיניים תותבות נוצרת לאורך השנים ספיגה חוזרת של עצם הלסת.
כלומר, העובי של עצם הלסת הולך וקטן ולא יהיה מסוגל להחזיק ביציבות שתלים דנטליים.
לכן, בשלב הראשון בשיטה הארוכה מבצעים עיבוי של עצמות הלסת בשיטות מלאכותיות כמו השתלת עצם, הרמת סינוס ועוד טכניקות מגוונות, שמטרתן היא ליצור בסיס יציב לביצוע של השתלת השיניים.

שלב זה תמיד יתחיל באבחון מצב הלסת של המטופל על ידי צילום פנורמי או CT שבעקבותיו תיקבע תוכנית הטיפול – אילו שיניים ניתן להציל, אילו שיניים צריך לעקור ואילו אזורים בלסת סובלים מחוסר עצם שדורש השלמה.

השלב השני – קיבוע השתלים הדנטליים

לאחר שהלסת "מוכנה", עוברים להשתלה עצמה. שלב זה כולל החדרה וקיבוע של השתל אל עצם הלסת. לשתל צורת בורג ולכן הוא "מוברג" אל הלסת עד שיוכנס בשלמותו פנימה כך שלא יבלוט מעל החניכיים. לאחר מכן הרופא יסגור את הפצע שנוצר בחניכיים.

בשלב זה נכנסת לפעולה מעבדת השיניים, תוך שימוש בהדמיות מחשב של לסת המטופל ועל בסיס מדידות שעשה רופא השיניים על מנת ליצור את הכתרים הקבועים, שהם למעשה השיניים הקבועות. המטרה היא שהשיניים הקבועות יהיו בגוון מדויק לבחירת המטופל ויותאמו בצורה אופטימלית למבנה הלסת ולקו החיוך המקורי שלו. יש לציין כי כיום קיימות שיטות לפיהן שני השלבים נעשים בבת-אחת בביקור בודד אצל רופא השיניים.

השלב השלישי והאחרון – שיקום הפה על גבי שתלים

שלב זה שמתבצע לאחר מספר שבועות או חודשים, הוא שלב התקנת השיניים הסופיות. השיניים החדשות יהיו עשויות חרסינה או זירקוניה והן תיוצרנה על-ידי מעבדה מיוחדת כדי להתאים אותה באופן אישי לכל מטופל מבחינת צבע רצוי, גודל וצורה.

השתלת שיניים ביום אחד – קיצור תהליך הטיפול

הגישה הטיפולית הארוכה מבוססת על ההנחה שלאחר כל שלב בהשתלת השיניים נדרש משך החלמה ארוך לגוף כדי להתאושש מהטראומה שהוא חווה.

אבל גישה טיפולית חדשה יותר שנכנסה לפני כ-20 שנה, התבססה על מחקרים מתחום קליטת שתלים בתחום האורטופדיה, הראתה שדווקא איחוד של כל הפרוצדורה לכדי טיפול מהיר אחד עדיף. למה? כי למעשה במקום ליצור מספר טראומות לאזור הלסת והחניכיים, מבצעים את מרבית הטיפול ביום אחד.

כך, ניתן כיום תוך שימוש ב-4 שתלים בלבד לבצע שיקום של לסת שלמה.

ומה עושים במקרה שיש מחסור בעצם הלסת?

עם השנים פיתחו רופאי השיניים טכניקות ייחודיות ושתלים דנטליים ייעודיים שמאפשרים לוותר על פרוצדורות ארוכות וכואבות כמו השתלת עצם או הרמת סינוס.
כך, במקרה ואין מספיק עצם בלסת, יעשה שימוש בשתלים ייעודיים כמו שתלים בזאליים או זיגומטיים והשתלה בזוויות שבהן עובי העצם גדול מספיק.

קראו עוד על השתלת שיניים ביום אחד

אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: יח"צ

"מסורבי טיפול" השתלת שיניים

אכן, אין ספק כי השתלת שיניים היא פיתרון מעולה למי שאיבד שיניים, אך בעבר היו מקרים בהם מטופלים נתקלו בסירוב לבצע את הפרוצדורה. אותם מטופלים נקראו "מסורבי טיפול" ותופעה זו עדיין נפוצה כיום.

הסיבה לסירוב לטפל באותם מטופלים נבעה לרוב ממחלות רקע של המטופל, דוגמת סוכרת בלתי מאוזנת, אוסטאופרוזיס וחוסר עצם. הסימפטומים של מחלות אלה מצריכים טיפול מורכב יותר שרק רופא שיניים מיומן מאוד יידע לבצע.
גם במקרים בהם השתלה היתה נכשלת, יש צורך במיומנות גבוהה על מנת לבצע השתלה חוזרת שתצליח במקום שבו ההשתלה הקודמת נכשלה.

סיבה נוספת לסירוב בטיפול היא "חרדה דנטלית", הפחד מפני רופאי שיניים בכלל והשתלות שיניים בפרט.

לשמחתנו, כיום קיימות מרפאות שיניים מתקדמות שיודעות להציע את הפיתרון המתאים למקרים מורכבים מסוג זה עם אחוזי הצלחה גבוהים.

בסופו של דבר, על רופא השיניים להחליט איזה טיפול הוא המתאים ביותר לשיקום חלל הפה של המטופל. יש להיוועץ עמו לפני תחילת הטיפול על מנת לקבל ממנו את תמונת המצב המלאה, שכוללת את רשימת היתרונות והחסרונות של כל האופציות הטיפוליות.

אתם מוזמנים לבצע בדיקה אונליין לאיזו השתלת שיניים מתאימה לכם במרפאות של ד"ר יגאל בלן להשתלות שיניים –לבדיקה אונליין לחצו כאן