כל המידע על פרסום בדיגיטל

העולם התקדם וזה מצריך ללמוד עוד על עולם השיווק החדש שיש לנו.

ערוץ 7 , י"ב באדר ב תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock

בשנים האחרונות ובעיקר בעקבות המהפכה הדיגיטלית יותר ויותר אנשים פונים לעולם השיווק בדיגיטל.

אם בעבר כשהיינו פונים לגוגל בשביל "קורסים מומלצים" או "מה אני צריך ללמוד" והתוצאות הראשונות ברוב המקרים היו "סייבר ואבטחת מידע", כיום המצב שונה לגמרי.

מדוע? יש לכך מספר סיבות, בכתבה הבאה אפרט מדוע יש צורך בשיווק דיגיטלי, למה הביקוש אל המקצוע הזה כל כך עלה ואיזה פלטפורמות (פחות או יותר) לומדים שם.

שיווק בדיגיטל – מה זה בכלל?

זוכרים שפעם, ממש פעם, כל הפרסום היה מתרכז בעיתונים, שלטי חוצות, פליירים וכו'? ולמי שהיה יותר כסף, היינו שומעים אותו ברדיו ובטלוויזיה? אבל לאחרונה השתנתה התפיסה הזאת.

בשביל שמותג, בית עסק או כל דבר אחר ירצה לפרסם את עצמו, כל מה שהם יצטרכו לעשות הוא לקחת תחת חסותם מנהל דיגיטל, שיוכל לפרסם אותם בכל זירה דיגיטלית שקיימת.

חלק מאותם בעלי עסק פשוט יבחרו בשיטה של: "עזוב אותך שטויות, אני אפרסם הכל בעצמי ואתה תראה איזה יופי זה עובד!". זו אחת הגישות היותר שגויות הקיימות בעולם זה.

למה? במידה ואין לאותו בן אדם את הידע, הכלים ושאר הדברים על מנת להכיר את עולם הפרסום בצורה הטובה ביותר, עדיף שלא יתעסק בכך. מכיוון שפרסום זה הרבה מעבר ל: "בוא נפתח עמוד פייסבוק ואינסטגרם, נעלה לשם כמה פוסטים, נשים כמה שקלים על מערכת הפרסום והופה! זה יעבוד".

ייתכן שיהיו מקרים בודדים שזה באמת יעבוד, אבל מההיכרות העמוקה שלי עם הנושא, זה קורה אחד למיליון (בערך). מפרסם דיגיטלי אמיתי יצטרך לעבור שלבים רבים על מנת להרים את העסק אותו הוא רוצה לפרסם.

ראשית, הוא יצטרך להכיר את המותג בצורה הטובה ביותר, לאחר מכן הוא צריך להבין מה בעל העסק רוצה ממנו, האם הוא רוצה ממנו לעלות את המכירות? האם הוא רוצה לעלות את רמת המודעות כלפי אותו מקום? או בכלל להביא להרשמה?

אבל זוהי רק ההתחלה, הוא יצטרך לבדוק מה עושים המתחרים שלו, לבנות קהלי יעד, לכתוב מודעות, להרים את המודעות שהוא כתב, לבדוק בכל רגע נתון איזו מודעה עובדת הכי טוב ולהיות תמיד עם היד על הדופק.

בחלק מהמקומות איש הדיגיטל יצטרך לדאוג להכל, מא' ועד ת', אבל ברוב המקרים, הוא ידאג נטו לפרסום המודעות (שוב, זה עולם ומלואו) ולא יידרש ממנו לדעת כיצד לכתוב את המודעות בצורה הקריאטיבית ביותר או לדעת לעצב את התמונות השונות בפוטושופ.

בסופו של דבר, יש את מבחן התוצאה, איש הדיגיטל (לא משנה אם הוא הגיע מסוכנות דיגיטל, משרד פרסום או שהוא עובד באופן עצמאי) הוא יראה כמה מהפעולות שלו היו חיוביות ועד כמה הן היו מועילות.

לצורך הדוגמה נגיד ואני אפרסם עכשיו מרפאת שיניים, אנשים יראו את המודעה, ישאירו את הפרטים שלהם, אבל כשינסו ליצור איתם קשר יבינו שמדובר באנשים לא רלוונטיים בכלל. אולי היו באמת הרבה לידים (פעולה שאנשים משאירים את הפרטים שלהם במקום מסוים) אבל אף אחד מהם לא באמת גרם לרכישה של משהו.

לכן, עולם הפרסום בדיגיטל לא נמדד רק בכמות החשיפה אליו או בכמה אנשים עשו "לייק" על פוסט מסוים (למרות שיש מקומות מסוימים שאצלם זה דווקא כן מדד), אלא בכמה איכותי היה הפרסום שגרם לאנשים באמת להתחבר לאותו מקום ולבעל העסק להרוויח על כך כסף.

לסיכום, מנהל הדיגיטל יצטרך לקבל מראש מה בעל העסק רוצה ממנו, מה היעדים, לאחר מכן, לבדוק את קהלי היעד, להתאים מודעות ולאחר כמה ימים/שבועות ייראה כיצד הכל עובד.

אחד הכללים החשובים ביותר בעולם הפרסום במדיה החברתית הוא שתמיד צריך לדעת לעמוד בתקציבים השונים, במידה וחורגים מהם או שברגע שהתקציב "כבר לא משתלם לבעל העסק", צריך לעשות חישוב מסלול מחדש ולראות היכן מנהל הדיגיטל שגה או עשה טעות.

לא רק פייסבוק

עולם הדיגיטל לא מסתכם רק בפייסבוק או באינסטגרם, גם לפלטפורמת הסטוריז יש כוח די חזק בחודשים האחרונים בפרסום הממומן. יותר ויותר משרדי פרסום וסוכנויות דיגיטל הבינו שמדובר בפלטפורמה איכותית שניתן לפרסם בה בסכומים יחסית נמוכים ולקבל תמורה די גבוהה עבורם.

כמובן שאופן הפרסום שם שונה, אין כמעט מקום לטקסט, צריך להעביר מסר חד וברור בכמה מילים ובגדול להבין שלתמונה שתעלו לשם יהיה את האפקט הקריאטיבי.

כמו כן, גם ב-Google AdWords ניתן לפרסם. נכון בכל פעם שאתם מחפשים מושג כלשהו תמיד התוצאות הראשונות יהיו עם קובייה קטנה שרשום עליה: "מודעה". תארו לכם כמה הפרסום הזה חשוב.

לדוגמה, נניח ועכשיו התקלקל לי המזגן בבית, אני ככל הנראה אגש לגוגל, אקליד: "טכנאי מזגנים" וברוב המקרים אלחץ על התוצאה הראשונה.

חושבים שזה פשוט להגיע לשם? רבים פשוט טוענים ש: "נו זה כולה לשים כסף ואתה כבר בראש העמוד!". זו עוד טעות, אפילו דיברתי על כך עם אחד החברים הקרובים שלי לאחרונה.

על מנת להגיע לראש התוצאות בגוגל, צריך להרכיב את המודעה בצורה המקצועית והאיכותית ביותר, עם מילות החיפוש הרלוונטיות, עם עמוד נחיתה איכותי ונגיש ועוד מספר רחב של אלמנטים על מנת להרכיב את המודעה המושלמת.

מדובר מתהליך שהוא ארוך ומורכב, בדיוק כמו הפרסום בפייסבוק ובאינסטגרם. יש המון קורסים מומלצים שאפשר למצוא בעולם הדיגיטל והשיווק באינטרנט שיוכלו לעזור לאנשים להבין ולהכיר את כל המערכות בצורה הטובה ביותר.

הכל חייב להיות ממומן?

נכון, עד כה הדגשתי שכל הפרסומים השונים חייבים להיות ממומנים, זאת אומרת שעל בית העסק "לשפוך" כסף על מנת לקדם את מיקומו.

אבל זה לאו דווקא נכון, במידה ומנהל הדיגיטל יחד עם איש קריאטיב ומנהל תוכן איכותי, יידעו לכתוב מספיק כתבות ופוסטים איכותיים, אין ספק שהמון גולשים יגיעו אליהם.

לצורך הדוגמה, שמעתם פעם על Seo? זוהי שיטה לקידום האתר שיופיע בתוצאות האורגניות הראשונות של גוגל (מיד לאחר ה"מודעות" הממומנות).

כיצד עושים זאת? על כתב התוכן להיצמד להוראות החיפוש השונות, לדעת מה הקהל הרלוונטי שלו מחפש בגוגל ועל ידי כך להשתיל בכל כתבה מילות חיפוש מספיק טובות על מנת שהעמוד יטפס כמה שיותר גבוה בחיפוש.

האם זה מתאים לי בכלל?

כל מה שכתבתי על עולם הדיגיטל עד כה זה רק קצה המזלג, על מנת באמת להתמקצע בו באמת, צריך קודם כל לדעת אם הוא מתאים לך.

אתה אדם אנליטי? כזה שאוהב מספרים וחישובים? אך יחד עם זאת, הראש שלך פועל שעות נוספות מבחינה קריאטיבית?

זהו זה! סיימנו. נכון, אולי אתה לא איש דיגיטל כרגע, או אחד שבאמת יוכל להתעסק בשיווק באינטרנט. אבל אין ספק שעכשיו הבנת שמושגים כמו קורסים מומלצים יכולים להתאים גם לעולם הפרסום. בין אם תבחר ללמוד קורס ספציפי אחד עבור אחד מהתחומים (פרסום בפייסבוק, פרסום בגוגל, או פרסום אורגני). או שתוכל לקחת את כולם יחדיו כקורס מקצועי ומקיף.


הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il