אתר בנייה
אתר בנייהצילום: הלל מאיר/TPS

אתמול נהרג שוב פועל בניין. מדובר בפועל הבניין העשירי שנהרג תוך כדי עבודה מאז ראשית שנת 2019. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חבר הכנסת אייל בן ראובן הקורא ליו"ר ועדת הרווחה, ח"כ אלי אלאלוף, לקיים דיון חירום מהיר בוועדה סביב הסוגיה ודרכי ההתמודדות איתה.

"אנחנו בסיטואציה בלתי אפשרית", קובע בן ראובן ומציין כי אמנם בקדנציה האחרונה העביר שלושה חוקים בעניין "וגם השר דברים עשה אבל התוצאות לא משתנות, וכשזה לא מצליח צריך להכיר בעובדה ולומר נכשלתי. אנחנו נבחנים במבחן התוצאה. אם הורדנו את מספר ההרוגים הצלחנו, ואם לא אז נכשלנו, אני נכשלתי, השר נכשל והמערכת נכשלה".

ולנוכח הכישלון הזה, אומר בן ראובן יש לפעול באופן מיידי על מנת לעצור את הגל, כהגדרתו: "ביקשתי את כינוס וועדת העבודה והמלצתי לשר להכריז על מצב חירום. משמעו של מצב חירום הוא שעושים מעשים מהירים עכשיו כדי לבלום את גלי הדם מאתרי הבניה שלנו. יש כעת הפקרות וזילות בחיי אדם".

"בטווח הרחוק יש שינוי תרבותי – חוקקנו חוק עוזר בטיחות, אבל הוא ייכנס רק לתוקף בעוד שלושה חודשים. יש גם את תקנות הפיגומים", מזכיר בן ראובן ומסביר את התקנות הללו שגם הן יצטרכו להמתין מספר חודשים עד כניסתן לתוקף: "לפני שבוע קרסו פיגומי בניין. יש תקן בינלאומי לאיך צריכים להיראות פיגומים ואצלנו אין, בגלל כל מיני שטויות כמו תרגום מאנגלית! על פי התקנים שקיימים כעת בניינים גבוהים מעל שלושים מטר יצטרכו לעמוד בתקן הבינלאומי, אבל זה יקרה רק בעוד חצי שנה, ולאט לאט גם בגבהים נמוכים יותר עד שכל הבניינים יעמדו בתקן הבינלאומי. בשלב זה לא ניתן לומר למי שעובד בפיגומים ישראליים לזרוק הכול. זה יעלה מיליארדים. לכן צריך לבנות זאת צעד אחר צעד".

בן ראובן מעיר כי "בחו"ל בניינים גבוהים עטופים ברשת ולא ניתן ליפול", ומציין כי "70 אחוזים מהנפגעים הם הנופלים מגובה".

"יש מחויבות של הממשלה ונלחץ שזה יקרה. הלחץ הציבורי מאוד חשוב. צריך ליצור קמפיין אמיתי שאיכות שווה בטיחות. יהיה ברור שחברה שכושלת בעבירות בניה זה אומר שהבתים שלה באיכות לא טובה".

בן ראובן מציין בדבריו כי על אף הנתונים הקשים ישנו שיפור תודעתי בקהילת חברות הבנייה. "הוזמנתי על ידי נשיא התאחדות הקבלנים לכנס ושמחתי לשמוע אותו לוקח אחריות וקובע כללים שאותם עושים מחר בבוקר כמו יום בטיחות וכנס בטיחות".

כשהוא נשאל מה אכן ניתן לעשות מהיום למחר כדי לבלום את התופעה, אומר בן ראובן: "אפשר לצאת בקמפיין, ההסתדרות יכולה לקחת חלק בכך בזה שליום אחד תעצור את הבניה בכל הארץ ושיעסקו בבטיחות בכל האתרים. אפשר לעשות זאת כדי להכניס למודעות. אפשר להכריז, כמו שעשה השר בחריש, על ריכוז מאמץ של פקחים ולסרוק עשרות ומאות אתרי בניה ולסגור לחודש אתרים שמצב הבטיחות בהם לא טוב".

"אני יודע שיש מחסור בפקחים אבל צריך להוציא את האנשים שבמשרדים אל השטח. בכנס שבו השתתפתי אהבתי לשמוע שהם לוקחים אחריות בלי לחכות למנהל הבטיחות שמבצע צעדים שלוקחים זמן". בהקשר זה מציין בן ראובן כי "לפני ארבע שנים התחלתי לעסוק בזה וקיימתי דיון שבו כל הגופים הסבירו רק במה הם לא אחראים. היום עוסקים בזה בתקשורת ובחברות עצמן. זה טוב, אבל זה עדיין לא מספיק".

"אני מרגיש שלם עם עצמי, כי אני מאלה שעושים ולכן אני יכול לומר שהתלהמות זו לא תכנית עבודה וצריך לחשוב מה עושים ולצעוק על עצמנו ולא על אחרים. אני מסיים בשלושים באפריל להיות חבר כנסת אבל אמשיך לעסוק בבטיחות בבניה עד שיהיו תוצאות. אחפש את המקום האפקטיבי ביותר ואמצא את עצמי במקום שבו אוכל להוביל בנושא הזה, גם באופן פרטי וגם מול המדינה. אשתדל לחבר חברי כנסת שרוצים לעסוק בנושא החשוב הזה בלי לחשוב כמה קולות זה מביא להם".

על פעילותו של שר העבודה והרווחה, חיים כץ, יש לבן ראובן דווקא דברי שבח ומוא מציין כי על אף שהוא מגיע מהמחנה הפוליטי הנגדי ו"לכאורה מתאים היה לי לומר שלא עשה כלום, אבל לא. השר עשה בארבע השנים האחרונות דברים שלא נעשו מעולם. זכיתי ממנו להרבה שיתוף פעולה בנושא הזה, ואני מצפה ממנו שגם בתקופת בחירות וכשברור שהעיניים נשואות למקומות אחרים, להמשיך ולעסוק בעניין הזה".

לקאת תום השיחה אתו ביקשנו מבן ראובן לחוות דעתו על ירידתה בסקרים של מפלגתו של בני גנץ, מי שבעיניו היה ועודנו תקווה להחלפת שלטון נתניהו. "יש בי תקווה שהממשלה הנוראית, שעומדת כרגע בראשינו והגיעה לתהומות השפל בכל מה שקשור בערכים מוסר וחברה צודקת ושוויון, תוחלף", הוא אומר וכשהוא נשאל על דבריו של גנץ ולפיהם הדלת לממשלת אחדות אמנם סגורה אך לא נעולה, כהגדרתו, משיב בן ראובן:

"אני מאוד מקווה שבני גנץ לא יעשה את הטעות הזו ולא יצטרף לנתניהו, שמבחינתי הוא אדם לא לגיטימי להנהגה בישראל. כך אני מרגיש וכך אני חושב שבני צריך להרגיש. אני מסכים שבני לא מספיק מדבר ברור בנקודות כאלה ואחרות. אני מצפה לדברים יותר בהירים וברורים מגנץ ואני קווה שבשבועיים שלושה הקרובים הוא יעשה את הצעד הזה ונמצא את עצמנו עם ממשלה אחרת".

ואולי בפוליטיקה הישראלית מי שאומר דברים ברורים מוצא את עצמו בחוץ, כדוגמת ציפי לבני ובן ראובן עצמו, בעוד מי שמטשטש את הדברים כדוגמת בני גנץ, זוכה למעמד של מפלגה הטוענת לכתר השלטון? "כל אחד בוחר את דרכו. נכנסתי לפוליטיקה לגמרי במקרה, וקבעתי לעצמי שלא אוותר גם לא על חצי ערך מערכיי, ואמירת אמת ביושר בכל מצב היא חלק מערכיי, ואמשיך לומר את דבריי גם מחוץ לכנסת".

"אומר יותר מכך, אני סבור שהבחירות הבאות לא רחוקות ואני רואה אפשרות שאם אמצא את החליפה הנכונה, ואני מקווה שזה יהיה יחד עם ציפי לבני, ניכנס חזרה לזירה ועם ישראל יצטרך להחליט. אנחנו נשארים מפלגת התנועה ולא מפרקים אותה".