העצרת לציון סיום מבצע "מגן צפוני"
העצרת לציון סיום מבצע "מגן צפוני"צילום: דובר צה"ל

עצרת הסיום של מבצע ״מגן צפוני״ התקיימה אתמול (שלישי) במעמד מפקד פיקוד הצפון אלוף יואל סטריק, מפקד ״עוצבת הגליל״ תת-אלוף רפי מילוא, קצינים\ גורמי המודיעין, כוחות הנדסה ונציגי ההתיישבות בגליל.

לאחר היערכות טכנולוגית, מודיעינית ומבצעית שנמשכה למעלה מארבע שנים, יצא צה״ל למבצע "מגן צפוני" לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה, שהגיע לסיומו עם חשיפת כלל המנהרות שחצו לשטח מדינת ישראל.

בצה''ל מדגישים כי ''המבצע שלל מחיזבאללה רכיב חשוב מתכנית ההתקפה ובכך שיפר את המציאות הביטחונית בזירה הצפונית. במבצע לקחו חלק כוחות רבים, והשילוביות ביניהם תרמה לביצוע המשימה והשלמתה ביעילות, עוצמה ונחישות''.

מבצע מגן צפוני: אותרה המנהרה האחרונה


במסגרת סיום המבצע הוענקו ציונים לשבח:

ציון לשבח מטעם מפקד עוצבת "הגליל" הוענק לרב-סרן י', על שהראה דבקות במשימה וחתירה לניצחון, אחריות ומקצועיות.

בנימוקים לצל''ש נכתב כי "עם קבלת התראה לנוהל קרב למבצע, קיבל על עצמו רב-סרן י' להוביל את הפרויקט לבניית היכולות המבצעיות באיתור ובניית תוכנית מבצעית למבצע "מגן צפוני". רב-סרן י' הוביל את נוהל הקרב בחיבור מספר רב של גורמים בצבא ההגנה לישראל ומחוצה לו לכדי יצירת תוכנית ויכולות מבצעיות לביצוע המשימה בפועל. בשלב ניהול הקרב היווה י' סמכות מקצועית והיה לעוגן משמעותי במהלך המבצע ואף השתתף בחלק ממשימות מבצעיות באיתור המנהרות והשמדתן.

''רב-סרן י' הביא לפריצת דרך משמעותית ביותר במבצע בכך שיצר סינרגיה בין כלל הגורמים ומיצוי מיטבי של יכולות צבאיות לידי הצלחה במבצע. כל זה ביצע תוך מקצועיות, צניעות, ירידה לפרטים ויצירתיות. רב-סרן י' הראה במעשיו דבקות במשימה לאור המטרה, חשיבה מבצעית-יצירתית, חדשנות ואחריות. על מעשים אלה מוענק לרב-סרן י' ציון לשבח ממפקד האוגדה", נכתב.

ציון לשבח מטעם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק הוענק ליחידת יהל״ם, יחידת העילית של חיל ההנדסה הקרבית, על הובלת מאמץ רציף ומקצועי לאיתור ונטרול המנהרות ההתקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה במבצע ״מגן צפוני״.

לוחמי היחידה המוכשרים להוביל ולבצע משימות נטרול מורכבות בתוואי שטח מאתגרים, עשו לילות כימים ופעלו במזג אוויר קיצוני למען הבטחת ביטחון תושבי הצפון ואזרחי מדינת ישראל, כדי לסכל את איום המנהרות. את המבצע הובילה יחידת יהל״ם באמצעות מאמץ מודיעיני והנדסי, תוך שימוש בכלים חדשניים ובטכניקות נטרול מתקדמות.

בנימוקים לצל"ש נכתב כי "בשנה האחרונה ביצעה יחידת ״יהל״ם״ מבצע מורכב, רב שלבי לאיתור מנהרות התקפיות בגבולה הצפוני של מדינת ישראל והשמדתן. למבצע קדמו תהליכים מודיעיניים טכנולוגיים ופיתוחי אמצעי לחימה רבים. בעת ביצוע הפעילות גילתה היחידה דבקות במטרה, נחישות, עשייה, דייקנות ויצירתיות שהביאו להצלחת המבצע. היחידה אתרה ונטרלה את המנהרות ובכך השיגה הישג מבצעי משמעותי שתורם באופן ישיר לביטחונה של מדינת ישראל. על מעשים אלה מוענק ליחידת יהל״ם ציון לשבח ממפקד הפיקוד".

כמו כן, לפני מספר חודשים עם סיום מבצע " מגן צפוני" הוענק לעוצבת "הגליל" אות הערכה מטעם ראש המטה כללי ה-21, רב-אלוף גדי איזנקוט. על הובלת מבצע "מגן צפוני" שתרם לחיזוק עוצמתו של צה"ל ולביטחון מדינת ישראל.

אות ההערכה ניתן ''על הישג מבצעי יוצא דופן בתכנון, בהערכות ובהוצאה לפועל של מבצע ״מגן צפוני״ לאיתור מנהרות טרור התקפיות בגבול לבנון ולהשמדתן. אוגדה 91 הובילה מאמץ טכנולוגי, מודיעיני, טכנולוגי ומבצעי שהגיע לשיאו בשנה וחצי האחרונות, תוך גילוי יוזמה ויצירתיות, למידה מתמדת, נחישות ודבקות במטרה ובשיתוף פעולה פורה עם גורמי ביטחון נוספים, עד להוצאתו לפועל של המבצע.

''המבצע נוהל בדיוק ובמקצועיות, מתוך חתירה למגע, עד השגת מלוא יעדיו. המבצע השיג תוצאות מבצעיות בולטות, שלהן, השלכה אסטרטגית מרחיקת לכת. הישגי המבצע תרמו לחיזוק ביטחונם של תושבי צפון המדינה. נוכח ההישג במבצע ״מגן צפוני״, תרומתה של "עוצבת הגליל" לחיזוק עוצמתו של צה״ל ולביטחון מדינת ישראל בתעוזה רבה, ועל כן ניתן לה אות הערכה זה".

צילום: דובר צה"ל