אבו מאזן
אבו מאזןצילום: רויטרס

מנהל המחלקה המשפטית הבינלאומית של מכון ירושלים לצדק, עו"ד אורי מורד, הניח באחרונה על שולחן משרד התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג, שתי בקשות לפתיחה בחקירה פלילית בינלאומית נגד בכירים פלסטינים.

הבקשה האחת מופנית נגד יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעניינו הבקשה לפתוח בחקירה היא בגין פשעים חמורים נגד בני עמו, הכוללים: טרור אכזרי, מאסרים שרירותיים, עינויים ואף רצח.

הבקשה השנייה היא נגד ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, ונכתב בה כי הוא שותף בפשעי מלחמה, בהם גיוס בכפייה של ילדים מתחת לגיל 15 כדי להשתתף בפעולות איבה נגד ישראל וטרור אכזרי.

בית הדין בהאג קיבל את שתי הבקשות והודיע למכון כי יבחן אותן לעומק ויכריע האם הן מצדיקות פתיחה בחקירה.

הצעד נעשה כתשובת נגד להחלטות החד צדדיות של מועצת זכויות האדם באו"ם השבוע נגד ישראל. "כלום לא השתנה מאז טבע דוד בן גוריון ב- 1949 בזלזול ובכעס את הביטוי: 'או"ם שמום'. אימוץ הדו"ח, המחשיד את מדינת ישראל בפשעי מלחמה באירועי הגדר בגבול עזה, בסוף השבוע, ע"י מועצת זכויות האדם של האו"ם, בצרוף ההמלצה להתערבות בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג, הם בושה וחרפה לאו"ם. זו הוכחה עד כמה הדיפלומטיה הבינלאומית נגועה בצביעות מכוערת, ולכך שהמרחק בין צדק ושמירה אמיתית על זכויות אדם, לבין הגוף הנושא בשם זה מטעם האו"ם – כמרחק של שמים וארץ", אמרו בכירים במכון.

הם הוסיפו כי "מועצת זכויות האדם מעדיפה לעצום עיניים נוכח האלימות והאכזריות שבהן כופים ארגוני הטרור והחמאס על ילדים ונשים לנהוג באלימות נגד חיילי צה"ל. אלא שבכך לא מסתיימת מחלת העיוורון החד-סטרית של המועצה, אלא היא נמשכת בהתעלמות מהעובדה שישראל, כדמוקרטיה היחידה במזה"ת, מחילה על עצמה מערכת של ביקורת משפטית עצמאית פנימית, ורק לאחרונה הכריזה כי היא חוקרת 11 מקרי מוות של פלסטינים בהפרות סדר ברצועת עזה".