מערכות סולאריות
מערכות סולאריותצילום: UNSPLASH.COM

מערכות סולאריות מסחריות (פוטו-וולטאיות) המיועדות להפקת "חשמל ירוק" על בסיס אנרגיית השמש, ללא בזבוז של דלק מאובנים מבוסס נפט או מקורות אנרגיה מתכלים אחרים, היא העתיד הברור של שוק האנרגיה העולמי, בייחוד במשק הישראלי המדברי חסר מצבורי הנפט ושטוף השמש. בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כבר כל המומחים בתחום יודעים היום שזאת הדרך היחידה לשרוד עד המילניום הבא.

הסיבה העיקרית בגינה העולם של מערכת סולארית מסחרית התפתח עד היום בקנה מידה כל כך גדול, היא שפשוט אין לנו ברירה. לנו, בני האדם החיים על כדור הארץ, אין ברירה אחרת מלבד למצוא לעצמנו מקור אנרגיה חסין ובלתי מתכלה לפני שיאזל לנו המלאי של כל דלקי המאובנים ושאר הדלקים המתכלים שנצברו עד היום בכל מדינות העולם.

נוסף על כך, השימוש בדלק מאובנים, גם לפני זה ייגמר וישאיר אותנו חסרי אנרגיה ובחושך, הוא אחד מגורמי הזיהום העיקריים שהורסים היום את הסביבה הטבעית שלנו ושל בעלי החיים. זיהום אוויר הוא ביטוי מאד מוכר לכולם, אבל לא כולם יודעים ששימוש בדלקי מאובנים אחראי לפחות או יותר 70% מכלל זיהום הסביבה העולמי – ממכוניות פרטיות וכלי תחבורה כבדים ועד מפעלים ותחנות כוח מזהמות במיוחד. כלומר, על טהרת הדלק לבדו, אנו מאבדים אט אט את הטבע שקיבלנו במתנה והופכים אותו לגוש אפור-חום מלא לכלוך, פיח ושאריות שרפה.

הסיבה האחרונה להתקדמות של מערכות סולאריות מסחריות על פני מערכות מבוססות דלק מאובנים מיושן, היא המחיר. מחיר של מוצר או שירות הוא דבר חשוב היום כמעט כמו המוצר בעצמו, ואם רוצים להשוות "ראש בראש" בין המערכות היעילות והחסכוניות למערכות המסורבלות, הבזבזניות והמזהמות – אין בכלל טעם להתחיל. הפקת חשמל מאנרגיית השמש מתבצעת לא רק "בחינם" עבור הלקוח, לאחר שהתקין את המערכת בפעם הראשונה, אלא שלמעשה אותו לקוח (תלוי בגודל המערכת) יכול כמעט תמיד להרוויח הכנסה צדדית נוספת שתיווצר לו לאחר שיתחיל למכור חשמל עודף שיצטבר לו.

אז למה לכם בעצם לחשוב על מערכות סולאריות מסחריות? חיסכון משמעותי בחשמל, רווח כלכלי יציב שלא דורש מאמץ, שינוי קיצוני מאד במאזניים הסביבתיות ובעיקר התמודדות עם חוסר הברירה שתפס אותנו אחרי כמה עשרות שנים של בזבוז קיצוני של דלקי מאובנים – אלו 4 הסיבות העיקריות בגינן מערכות סולאריות מסחריות הן העתיד של המשק כולו, וגם שלכם אם תספיקו לעלות בזמן על הרכבת.