רפי איתן
רפי איתןFlash 90

השר לשעבר ובכיר קהילת המודיעין רפי איתן ז"ל הובא למנוחות אחר הצהריים (ראשון) בבית העלמין "מנוחת עולם" בנתניה.

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ספד לאיתן, ואמר כי היה "השר החכם ביותר, המנוסה ביותר, האחראי ביותר, החד ביותר והיצירתי ביותר בממשלה".

אולמרט סיפר כי בדיונים שלפני תקיפת הכור הגרעיני בסוריה, "רפי לא הוציא מילה, ישב בשקט והקשיב. בסוף הגענו ליום שבו היה צריך לקבל החלטה. פניתי אליו ואמרתי: 'רפי, מה אתה אומר?'. הוא אמר לי: 'תפציץ, הכל יהיה בסדר'. זה היה הרגע בו ידעתי שהכל יהיה בסדר".

רפי איתן היה מפעילו של המרגל יהונתן פולארד ועמד בראש מפלגת הגמלאים. הוא נפטר בגיל 92 והותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

שר העלייה והקליטה, יואב גלנט, ספד לו: "איש המודיעין, הסתר, והסוד אשר העם היהודי היה תמיד לנגד עיניו. זהו אותו רפי אשר שהתנדב לפלמ"ח, שהתנדב לשחרור מחנה העצירים בעתלית וכמעט איבד את שמיעתו בפיצוץ מוקש".

עוד הוסיף גלנט: "עבורנו אתה מודל ודוגמא ללוחמים אשר הנר לרגליהם הוא ביטחון מדינת ישראל, עתידה ושגשוגה". גלנט הוסיף כי רפי אמר בזמנו שהוא חושב שיזכרו אותו רק בזכות תרומתו ללכידת אייכמן, "באתי כנציג ממשלת ישראל כדי לומר לך - רפי אנחנו זוכרים הרבה יותר מכך".

"איתן היה אחרון הנפילים עם אומץ רב"

דדי איתן, אחיו של רפי איתן ז"ל, ספד לו ברדיו 103fm וסיפר כיצד הציל את חייו בילדותם. "רפי היה אחי הבכור, צריך לחלק את אישיותו לפחות לשני חלקים. החלק הראשון כולל את עיסוקיו במערכת הביטחון ובשב"כ. הוא היה איש קשוח וממוקד מאוד ודבק במשימות שהטילו עליו. כאיש משפחה ואח הוא אדם שונה לחלוטין. נוח, מסביר, אוהב, מחבק ומשגיח. רפי היה ממונה על עשיית השיעורים שלנו ועל העבודה במשק, בלולים, בפרדס ובגן הירק.

"אני יכול לספר איך רפי הציל את חיי בילדותנו. צמוד לביתנו הייתה רפת ולידה בור זבל שהיה מוצף. באחד הימים נשענתי על הגדר שהקיפה את הבור, הגדר התמוטטה ונפלתי לתוכה. התחלתי לשקוע אך רפי קפץ לבור ומשה אותי לחוף מבטחים. אילולי הוא לא היינו מדברים היום".

עד כמה אתם, בני המשפחה, ידעתם מה הוא עושה בזמן אמת?
"הוא לא גילה את מעשיו גם לקרובים ביותר, אולי רק לאשתו. אנחנו, האחים וההורים לא שמענו דבר".

מתי אתה מבין שאחיך מעורב בלכידתו של אייכמן?
"אני רק ידעתי שהוא נוסע לחוץ לארץ. עד שבן גוריון הודיע על תפיסתו של אייכמן לא ידענו שרפי היה בארגנטינה ועומד בראש החוליה שתפסה אותו. גם כשהוא חזר לארץ הוא לא ענה לנו על השאלות ששאלנו".