רפי איתן
רפי איתןצילום: Miriam Alster/FLASH90

דדי איתן, אחיו של השר לשעבר ואיש המוסד רפי איתן ז''ל שנפטר בשבת בגיל 92, ספד לו בראיון לגדעון אוקו ב-103fm וסיפר כיצד הציל את חייו בילדותם.

"רפי היה אחי הבכור, צריך לחלק את אישיותו לפחות לשני חלקים. החלק הראשון כולל את עיסוקיו במערכת הביטחון ובשב"כ. הוא היה איש קשוח וממוקד מאוד ודבק במשימות שהטילו עליו. כאיש משפחה ואח הוא אדם שונה לחלוטין. נוח, מסביר, אוהב, מחבק ומשגיח. רפי היה ממונה על עשיית השיעורים שלנו ועל העבודה במשק, בלולים, בפרדס ובגן הירק.

''אני יכול לספר איך רפי הציל את חיי בילדותנו. צמוד לביתנו הייתה רפת ולידה בור זבל שהיה מוצף. באחד הימים נשענתי על הגדר שהקיפה את הבור, הגדר התמוטטה ונפלתי לתוכה. התחלתי לשקוע אך רפי קפץ לבור ומשה אותי לחוף מבטחים. אילולי הוא לא היינו מדברים היום".

עד כמה אתם, בני המשפחה, ידעתם מה הוא עושה בזמן אמת?
"הוא לא גילה את מעשיו גם לקרובים ביותר, אולי רק לאשתו. אנחנו, האחים וההורים לא שמענו דבר".

מתי אתה מבין שאחיך מעורב בלכידתו של אייכמן?
"אני רק ידעתי שהוא נוסע לחוץ לארץ. עד שבן גוריון הודיע על תפיסתו של אייכמן לא ידענו שרפי היה בארגנטינה ועומד בראש החוליה שתפסה אותו. גם כשהוא חזר לארץ הוא לא ענה לנו על השאלות ששאלנו".

הסיפור של ג'ונתן פולארד נותר ככתם בקריירה של רפי. ייתכן שהוא לקח יותר מידי אחריות במקרה הזה?
"הוא לקח על עצמו יותר אחריות ממה שהייתה. כשאתה משרת בשירותים החשאיים עליך לדעת שאם אתה נכשל או נתפס ולא נושא בכל האחריות אתה מועל בתפקידך. רפי לקח על עצמו את כל האחריות. מבלי לדעת פרטים התחושה שלי היא שהוא לקח על עצמו גם את אחריותם של אחרים".

השליט של קובה לשעבר היה חבר קרוב שלו.
"אכן. חברות שנוצרה תוך כדי עבודה בקובה. רפי וקבוצת חברות סביבו רכשו פרדס מוזנח של כ-400 אלף דונם. ההסכם היה שהוא ישקם את הפרדס במשך 20 שנה ולבסוף הוא יוחזר לממשלת קובה".

איך נראתה החברות? איך נשמר הקשר?
"במשך השנים האלה הייתה חברות עמוקה בין השניים. ביקורים הדדיים ועוד. החברות הפכה להיות אישית ועמוקה".

מתי דיברת עם רפי בפעם האחרונה?
"ביום חמישי האחרון בבית החולים. הוא אושפז יומיים קודם לכן. הוא היה ער לחלוטין וקיווה לצאת לביתו בסוף השבוע. סיכמנו שביום ראשון נפגש שוב. כעת אני יוצא להלווייתו".