כלא
כלאצילום: iStock

שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן חתמו על בקשה להעברתו לישראל של האסיר נתי חדד מהכלא בתאילנד.

חדד ירצה את יתרת עונש המאסר שנגזר עליו בישראל ובכך יתאפשר להעניק לו טיפול רפואי הולם ולשלב אותו בתהליך שיקומי בשב"ס.

חדד, שהתגורר בשנים האחרונים במחוז קו-סומוי בתאילנד, הפעיל מרפאה בלתי רשמית שסייעה לתיירים ישראלים במצוקה ונעצר ביולי 2017 במרפאתו על ידי הרשויות בתאילנד בחשד לביצוע עבירות שונות.

לפני כשנה ושלושה חודשים גזר בית המשפט בתאילנד 18 חודשי מאסר בפועל על חדד, באשמת החזקת נשק ותחמושת ללא רישיון, החזקת מקלטי רדיו ללא רישיון, החזקת אפוד מגן ללא רישיון והפעלת מרפאה ללא רישיון וביצוע פעולות רפואיות ללא הכשרה.

כמו כן, הוגש נגד חדד כתב אישום בגין עבירות החזקת סמים שלא לצריכה עצמית והחזקת תרופות ללא רישיון, מכירת תרופות ללא רישיון והחזקת תרופות פגות תוקף, הכל במסגרת המרפאה שהפעיל ובגינם נדון לפני כשלושה חודשים לארבע שנים וארבעה חודשי מאסר בפועל, במצטבר למאסרו הראשון.
לטענת חדד הוא סובל מתנאים קשים בבית הכלא בתאילנד ועל פי הפרסומים ניסה לפגוע בעצמו במהלך שהותו בכלא בתאילנד.

חדד הגיש בקשה לשר לביטחון הפנים ולשרת המשפטים, להסכים להעברתו לכלא הישראלי, על מנת שיוכל לרצות בו את יתרת מאסרו, וזאת בהתאם להוראות החוק לנשיאת עונש מאסר במדינת אזרחותו של האסיר, התשנ"ז-1996 ולהסכם העברת האסירים בין ממשלת ישראל לבין ממלכת תאילנד.

כאמור, שרת המשפטים והשר לביטחון פנים חתמו על החלטה לאשר את בקשתו של חדד, דבר אשר יאפשר את העברתו לישראל. זאת, למרות שחדד אינו עומד באחד מתנאי החוק שעניינו מגורי קבע בישראל, לאחר שהשרים השתמשו בסמכותם ופטרו את חדד מתנאי זה.

העברתו של חדד לישראל, לאחר שתאושר ע"י ממשלת תאילנד, תהווה שיפור משמעותי בתנאי הכליאה שלהם הוא זוכה, תקרב את חדד למשפחתו ולאמו המתגוררים בארץ אשר יוכלו לבקרו בתדירות גבוהה יותר, ותאפשר לשירות בתי הסוהר לשלבו בהליכים טיפוליים ושיקומיים שיאפשרו, אם יעמוד בדרישות המתאימות, גם לקצר את עונשו בעתיד.

שרת המשפטים שקד אמרה היום "מדינת ישראל היא ביתו של כל יהודי באשר הוא, בוודאי מי שהוא אזרח ישראלי. בימים שלפני חג החירות אנחנו מוציאים את נתי חדד לחירות נפשית באמצעות ריצוי עונשו במדינת ישראל. אני מקווה שהוא יצליח לעשות את ליל הסדר בחיק משפחתו. אני שמחה שנפלה בחלקנו הזכות להעבירו מכלא זר אל מדינת ישראל".

השר לביטחון הפנים ארדן אמר "אני שמח לאשר את בקשתו של נתי ומקווה שהליך ההעברה יתבצע במהירות האפשרית, כדי להקל על תנאי מאסרו הקשים של נתי ולאפשר לו לפגוש את אמו ואת משפחתו בישראל בהקדם האפשרי. כאשר לא נשקפת לציבור סכנה מאסיר וכאשר ניתן לסייע לישראלי הכלוא בנכר חובתי לסייע וכך פעלתי".