מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: אסתי דזיובוב/TPS

ארגון ליב"ה מפרסם היום (שני) דו"ח המסכם את הפעילות הפרלמנטרית בענייני דת ומדינה של הכנסת ה- 20 בשנתה האחרונה.

בדו"ח נסקרות הצעות חוק שעלו על שולחן הכנסת, שאילתות שהוגשו ופעילויות שנעשו בכנסת - בנוגע לענייני דת ומדינה. בנוסף, בדו"ח מוצג דירוג שנערך לגביי פעילותם של חברי כנסת שונים בענייני דת ומדינה וסוקר את פעילות ועדת השרים לחקיקה בנוגע לעניין זה.

כמו כן סוקר הדו"ח אילו מהצעות החוק החיוביות בנושאי דת ומדינה אכן אושרו וקודמו ובאילו שלבים הן מצויות כעת, וכן את אחוזי הדיונים בכנסת בכל אחת מסוגיות דת ומדינה, ביניהן: סוגיית המשפחה, הרבנות, בתי הדין, השבת, העליה לארץ ועוד.

בליב"ה ציינו כי בעוד שחברי הכנסת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית מקדמים בצורה אקטיבית שינויי חקיקה ויוזמות של פגיעה ביהדותה של המדינה, חברי הכנסת הלאומיים טרם הפנימו כי מדובר במלחמה של ממש על יהדותה של המדינה, והם עוסקים בקרב בלימה ולא בשיפור המצב ובקידום חקיקה.

לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן

בדו"ח נכתב כי השנה האחרונה התאפיינה ב"הרבה מאוד 'דיבורים' על חשיבות שמירת ה'סטטוס-קוו' והצהרות ריקות מתוכן על קידום מהלכי חקיקה חיוביים, אך בפועל מעט מאוד שימוש בכלים הפרלמנטרים שבידי חברי הכנסת לקידום תהליכי חקיקה חיוביים לשמירת אופייה היהודי של המדינה ולטיפול בנושאים שונים דרך ועדות כנסת".

מנתוני הדו"ח עולה כי רק 6 הצעות חוק חיוביות בענייני דת ומדינה עברו בקריאה שניה ושלישית, הצעת חוק אחת עברה בקריאה ראשונה ו-4 עברו עד כה בקריאה טרומית.

עוד עולה כי במהלך מושב הקיץ של הכנסת נערכו בוועדות הכנסת 139 דיונים בנושאי דת ומדינה, כאשר 25% מתוכן עסקו בענייני משפחה, 17% בנושא הרבנות ו- 13% בנושא בתי הדין.

"מהנתונים המובאים לאורך הדו"ח ניכרת פעילות אקטיבית רציפה לקידום הליכי חקיקה הפוגעים בצביונה היהודי של המדינה, ומנגד חסרה פעילות משמעותית אקטיבית שתקדם חוקים שיחזקו את הצביון היהודי של המדינה", נכתב בסיום הדו"ח.

בהמשך קוראים מחברי הדו"ח לחברי הכנסת מהמפלגות השונות "לפעול במישורים הבאים לחיזוק יהדותה של המדינה ושימור צביון המדינה היהודית". בין הסוגיות שעלו: התאמת החקיקה כך שתישמר השבת הציבורית בכל מערכות המדינה ובפרהסיה, הוצאת תכניות הלהט"ב ממשרד החינוך, חידוד התקנות בכותל כך שרק הרבנות הראשית תקבע את סדרי התפילה במקום, מתן מעמד בלעדי לרה"ר בכל הנוגע למעמד האישי (נישואין, גירושין, גיור) והקמת וועדת ממשלתית לפיקוח על עמדות הפרקליטות בבג"ץ בנושאי דת ומדינה.

מארגון ליב"ה נמסר: "הדו"ח מסכם את הלך הרוח הכללי ששלט בכנסת העשרים. ניתן לראות שדיבורים רבים נאמרו על חשיבות הסטטוס קוו וזהותה היהודית של המדינה, אך לצערנו מעשים חיוביים לשמירה על זהותה היהודית של המדינה כמעט ולא נעשו. הגיע הזמן שחברי כנסת שתומכים בצביון היהודי של מדינת ישראל יורידו את הכפפה ויתחילו לפעול בעניין בצורה אקטיבית ופעילה, הן בחקיקה והן בוועדת הכנסת ביחס לנושאי הליבה המרכזיים, ביניהם – תיקון התקנות בכותל כך שיופסק חילול הכותל מידי ראש חודש, חקיקה ראשית על שמירת השבת במרחב הציבורית וסוגיות גיור על פי הרבנות הראשית בלבד".