ארכיון
ארכיוןצילום: ISTOCK

הממ"דים שוב בכותרות, לא רק בגזרת עוטף עזה אלא גם במרכז הארץ.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על האפקטיביות של הממ"דים מול ירי רקטות וטילים עם מי שהיה בעבר מהנדס המיגון הראשי של פיקוד העורף ויו"ר וועדות המומחים לתקינה בתחום המיגון, סא"ל במיל' ד"ר בני ברוש, כיום מרצה באוניברסיטת אריאל.

"הדבר הנכון ביותר לעשות בסיטואציה של ירי רקטות הוא להיכנס לממ"דים", קובע ד"ר ברוש בפתח דבריו. "המרחב המוגן בנוי ממעטפת בטון חזקה מאוד שלא כמו בשאר המעטפת הבנויה בדרך כלל מבלוקים הפחות עמידים להדף. למרחב יש מסגרות מגן שמגנה עלינו בפני כמעט כל השפעות כלי הנשק, רסיסים, הדף וכו'".

ומה באשר לגג המבנה שצריך לעמוד בפני ירי תלול מסלול מחד ומאידך במקרה של קריסה עלול להיות מסוכן יותר אם יהיה כבד יותר מתקרה רגילה? על כך משיב ד"ר ברוש ומבהיר כי הסיכוי לפגיעה ישירה בגג הממ"ד דווקא היא קלושה ועל כן אין שינוי נהלים בעקבות האפשרות הזו. "התמוטטות שלמה של מבנה לא תהיה כתוצאה מפגיעה בגג. מדובר בסיכוי שואף לאפס לפגיעה ישירה בדיוק בגג הממ"ד, ולא על פי הסיכוי הזעום נקבע השיקול לגבי התנהלותנו".

ברוש מזכיר בדבריו שהמיקום של הממ"דים הוא בדרך כלל בקומות התחתונות, ובעקבות הפגיעה אתמול בגג המבנה בשרון, פגיעה שהייתה רחוקה אך מטרים בודדים מגג הממ"ד, הוא משיב כי הוא "לא מכיר את הפרטים במדויק, אבל הסיכוי שהיה פוגע ישירות בממ"ד הוא קטן. מעטפת הבטון של הממ"ד היתה גורמת לראש הנפץ להתפוצץ מחוץ למרחב המוגן. מעבר לכך אנחנו לא יודעים מה הייתה ההסתברות שהטיל יפגע במקום אחר אם היינו נכנסים אליו".

על ההבדלים בין המקלטים שהיו חלק מהנוף האבטחתי בישראל של שנות התשעים לבין הממ"דים אומר ד"ר ברוש: "המקלט נבנה בנוסף לייעודים של המבנה. הקירות שלו מאוד עבים אבל הוא הותאם לאפשרות של הפצצה אווירית בהתאם להתראה שניתנה לנוכח איום של הפצצה ממטוס. המרחב המוגן יתרונותיו עצומים בהרבה מהמקלט. אמנם הקירות דקים יותר, אבל אנחנו זוכים גם למעטפת הקירות של המבנה הכולל סביב המרחב המוגן. המרחב גם קרוב אלינו ומאפשר לנו להגיע אליו בפרק זמן קצר יותר. בנוסף, השימוש במרחב המוגן הוא רב תכליתי כי הוא יכול להיות חדר ילדים או עבודה".

ד"ר ברוש מציין כי עלויות התוספת בבנית ממ"ד נמוכות מאוד באופן יחסי, וכשנשאל אם כן מדוע לא לבנות את הבית כולו בקירות בטון ולמעשה להפוך את כולו למוגן, הוא משיב שאכן קיימת גם דעה שכזו, בעקיר במקומות המועדים לרעידות אדמה מאחר וקירות מבוטנים נותנים יתרון משמעותי בהגנה על מבנה מפני סכנת רעידת האדמה, ואולם בשל שיקולי עלות, מהירות ביצוע, בידוד ואולי גם קליטה סלולארית ההצעה נגנזת.

עוד נשאל ד"ר ברוש אודות יכולת ההגנה של הממ"ד מפני איום גרעיני, סוגיה בה עסק הוא עצמו בדוקטורט שלו. לדבריו אכן המרחב המוגן מגן עלינו מאוד גם מאיום שכזה ו"השרידות שלו באיום גרעיני מאוד גבוהה, גם מההדף וגם מהקרינות וגם מהשריפות שעלולות להיות חיצוניות או פנימיות". זאת במידה ולא מדובר בפיצוץ שמתרחש באופן קרוב מאוד. "באזור אורבני שעתיר במרחבים מוגנים רבים מהם ישרדו וכך גם האנשים שבתוכם".