אריה דרעי
אריה דרעיצילום: אסתי דזיובוב/TPS

התנועה לאיכות השלטון עתרה לוועדת הבחירות המרכזית, בראשות המשנה לנשיאה חנן מלצר, בדרישה להורות על הסרת קמפיין הבחירות של רשימת "הימין החדש" תחת הכותרת "שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את חמאס", ואת קמפיין הבחירות של מפלגת "ש"ס" תחת הכותרת "מבצע יוסף עליכם, כל אחד מוסיף קול אחד", בשל עבירות על חוק הבחירות.

בעתירה מציינת התנועה כי בשבוע שעבר השיקה מפלגת "הימין החדש" בראשות שר החינוך בנט, ושרת המשפטים שקד, קמפיין בחירות שכותרתו "שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את החמאס". במסגרת הקמפיין נתלו שלטי חוצות רבים והושקו סרטונים המדברים על "כבילת" ידי חיילי צה"ל על ידי שופטי בג"ץ – כבילה המובילה, כפי המשתמע מהסרטון, למותם של חיילי צה"ל.

כך, למשל, בסרטון שפורסם בדף הפייסבוק של ח"כ נפתלי בנט נאמר: "גורם צבאי מסר כי 7 לוחמים נהרגו כשטיל נגד טנקים שנורה מאחד הבתים פגע בנגמ"ש בו הם נסעו". ולאחר מכן מופיעה האמרה: "כדי לנצח את חמאס, צריך לשחרר את צה"ל מבג"ץ".

"מדובר בשימוש המחפיר, בלתי ראוי ובלתי חוקי, העולה כדי תעמולה אסורה, שבחרו הימין החדש לעשות בדמותם של חיילי צה"ל ובפרט במותם של 7 חללים באסון סג'עייה, וכל זאת בעבור תעמולת בחירות שכל כולה במטרה לצייר מצג לפיו קיים זיהוי בין צה"ל לבין המפלגה, כאשר צה"ל תלוי במפלגה וזקוק להם במערכה הקשה בשתי החזיתות - מול חמאס, ומול בג"ץ. בימין החדש בחרו לעשות שימוש בצה"ל במסגרת תעמולת הבחירות כדי לנגח את בג"ץ, במופע הסתה שכמותו טרם נראה בישראל, תוך ניסיון לקשור בין בג"ץ לבין חמאס ולומר שבג"ץ הוא האחראי למותם של טובי בנינו. התנועה עתרה לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לאסור על הימין החדש לעשות שימוש בצה"ל ובחלליו כאמצעי תעמולת בחירות".

במקביל, פרסמה מפלגת "ש"ס" מודעות בחירות בתפוצה רחבה בשם "מבצע יוסף עליכם", שמעודדות את תומכי המפלגה לגייס מצביעים נוספים למפלגה. בתמורה להשתתפות ב"מבצע", יקבלו המשתתפים אות בספר תורה ייחודי, והזמנה לטקס הכנסתו לרחבת הכותל המערבי.

"קבלת טובת הנאה אישית מעין זו, שמתאפיינת בערך סנטימנטלי-רוחני משמעותי, ויש אף המייחסים לה סגולות, ובתמורה לתמיכה במפלגה בבחירות מהווה, על פניו, שוחד בחירות אסור לפי חוק הבחירות. כמו כן מהווה הפרסום, הבטחה לחלוקת מתנות אסורה על פי חוק התעמולה". התנועה פנתה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בדרישה כי יורה על הסרת הקמפיין המהווה תעמולת בחירות אסורה, וכן, על פניו, אף נופל בגדר עבירת שוחד בחירות האסורה על פי חוק.