לא נרתעים
לא נרתעיםצילום: אוליביה פיטוסי, הקרן לידידות

כ-250 עולים מאוקראינה נחתו השבוע בנתב"ג. העולים הגיעו מערים כמו אודסה, קייב וזפורז'יה כאשר המבוגר מביניהם בן 82 והצעיר בן שמונה חודשים בלבד.

כ-22% מהם יתיישבו בחיפה ונתניה. על אף המצב המתוח בחרו חלקם לגור בקיבוצים בעוטף עזה. כך למשל ולדימיר ל' ואשתו,המגיעים להתיישב בקיבוץ צאלים בעקבות בנם.

ולדימיר אומר כי כשם שבנו אינו נרתע ממגורים בצאלים, גם הוא מתכוון להשתקע שם ככל שיוכל, ובכל אופן- לא יעזוב מסיבות ביטחוניות.

לא רחוק משם, גם כן במועצה איזורית חבל אשכול, בחרו ילנה טקצ'נקוב ומשפחתה לגור בקיבוץ עין השלושה. קיבוץ זה ספג את המספר הרב ביותר של רקטות במהלך מבצע עמוד ענן, ומספר פצצות המרגמה השני בגודלו בצוק איתן.

במהלך מבצע זה, בשל המצב הביטחוני הקשה ששרר שם, הוחלט לפנות את המשפחות עם הילדים ואת התושבים המבוגרים ביותר. בימים אלו, כאשר נשמעות האזעקות, יש להם 15 שניות לרוץ למקלטים.

ילנה: "עבר עלינו לילה לא פשוט. בני ומשפחתו בחרו במקום הזה לביתם ואנו שלמים עם הגעתינו לכאן ומחכים לרגיעה". דניאל פופוב, עולה נוסף כבן 25, אומר כי "אני לא פוחד מהמצב, חבריי שירתו בצבא ארבע שנים וסיפרו לי מנסיונם. אני יודע, שצה"ל חזק, ושמח להיות כאן!".

בין העולים שהגיעו לארץ בטיסות שאורגנו ע"י הקרן לידידות, ישנם לא מעטים שחוו מציאות של מצב מלחמה דוקא באוקראינה. אנסטסיה איבנובסקי מהעיר קייב מספרת כי בעלה, במקור מלוגנסק שבמזרח אוקראינה, נאלץ לעזוב את ביתו וכל נכסיו בשל המלחמה עם רוסיה המתנהלת באיזור.

בני הזוג איבנובסקי הם בעלי מקצועות ייחודיים. הוא מומחה גיאודזיה, מדידה, מיפוי והתוויה של פני כדור הארץ, והיא פילולוגית ועוסקת בעשור האחרון בלוגיסטיקה בינלאומית. הם מקוים להשלב בתעסוקה בתחומם גם בארץ. הזוג דומינה מקונסטנטינובקה אף הם סבלו מהלחימה המתמשכת במזרח אוקראינה. ביתם ספג הפגזות ישירות וגגו התפוצץ. הם חששו לחייהם ואף איבדו את מקור פרנסתם ונאלצו לחזור לעיר הולדתם, גורלובקה, על מנת למצוא עבודה. בישראל קבעו את מקום מושבם בכרמיאל.

הקרן לידידות פועלת מזה יותר מעשרים שנה בסיוע בהעלאת יהודים לישראל והשקיעה במהלך השנים מעל ל-200 מיליון דולרים שסייעו לעלייתם של כ-750,000 עולים. הקרן היוותה במהלך השנים תורמת מרכזית לסוכנות היהודית ואף סייעה בהקמתו של ארגון "נפש בנפש". בשנת 2014 החלה הקרן לפעול עצמאית בתחום העלייה ומאז הגיעו בעזרתה לישראל מעל ל-17,000 עולים מ- 29 מדינות ברחבי העולם.

העולים של הקרן זוכים לסיוע מקיף הכולל מענקים מיוחדים בסך 500 דולר לכל עולה בוגר ו-300 דולר עבור כל ילד, בנוסף למימונה של הטיסה ארצה ולסל הקליטה. בנוסף, הקרן דואגת לקליטתן של כל משפחות העולים ברשויות המקומיות, המתגייסות ללוות את העולים תוך מציאת דיור ומקומות תעסוקה בעבורם וממשיכה ללוות את המשפחות גם לאחר קליטתן בבתיהן החדשים.