כבר לא צריך להגיע לטאבו כדי לרשום דירה

שרת המשפטים איילת שקד: ''האזרח לא מבזבז זמן יקר וגם הליכי הבנייה מתקצרים ומתייעלים".

אורלי הררי , כ' באדר ב תשע"ט

איילת שקד
איילת שקד
צילום: פלאש 90

שיתוף פעולה שנחתם לאחרונה בין הטאבו (רישום והסדר מקרקעין) שבמשרד המשפטים לבין בנק מזרחי טפחות יאפשר להגיש שטר משכנתה באופן מקוון לטאבו.

המשמעות: השלמת החלק האחרון בפאזל והפיכת תהליך רישום הדירה לאינטרנטי ומקוון באופן מלא, ללא צורך בהגעה למשרדי הטאבו. בכך הושלמה הרפורמה הדיגיטלית שנעשתה ברישום המקרקעין בשנים האחרונות.

לפני כשנתיים השיק הטאבו את שירות רישום הערת אזהרה באופן מקוון וכשנה לאחר מכן נפתחה לציבור עורכי הדין האפשרות לבצע עסקאות מכר דיגיטליות. יחד עם זאת, בפועל רק 20%-25% מעסקאות המכר בוצעו במלואן באופן מקוון. הסיבה הייתה נעוצה בעובדה שרוב הדירות בישראל נרכשות בסיוע הלוואות משכנתה, ולא ניתן היה להגיש באופן מקוון את שטר המשכנתה לצורך השלמת עסקת המכר והעברת הבעלות על הנכס.

כדי לאפשר את שיתוף הפעולה כעת בין הטאבו לבין בנק מזרחי טפחות תוקנו תקנות המקרקעין בשנת 2017, ונוספה בהם האפשרות להכיר בשטר כשטר מקורי גם אם תהיה בו חתימה מקורית אחת או יותר. על פי ההסכמות בין הבנק לטאבו, הבנק יחתום על שטר המשכנתה באופן ידני, והשטר יימסר ללקוחות באופן פיזי. עורך הדין בעסקה יחתים את הממשכנים, יסרוק את שטר המשכנתה, יאמת את חתימתם של הממשכנים בחתימה אלקטרונית ויעבירו לטאבו בממשק המקוון הקיים. לצורך השלמת התהליך ועל מנת לוודא כי לא נעשו שינויים בשטר המשכנתה הפיזי שנמסר ללקוח, פיתח אגף מערכות מידע במשרד המשפטים מערכת טכנולוגית שמעבירה את השטר הסרוק החתום אלקטרונית לבנק, ובמקביל פותחה בבנק מערכת שמנתבת את השטרות לסניף הבנק הרלוונטי.

המשמעות של הפיתוחים הללו היא שמעתה ניתן יהיה לבצע עסקאות מכר גם בנכסים שיש לרשום עליהם משכנתה- מבלי להגיע למשרדי הטאבו. שיתוף הפעולה עם בנק מזרחי טפחות הוא הראשון שנעשה מול הבנקים בישראל, ובאגף רישום והסדר מקרקעין מקווים שהוא יוביל להרחבת השירות גם בבנקים אחרים.

לדברי שרת המשפטים, איילת שקד: "שכלול הפעילות של הטאבו הקפיצה את ישראל בדוח ה-doing business. עד היום הליכי הרישום בטאבו הקשו על האזרח ברישום הנכס ויצרו עיכובים רבים בהתחלת תהליכי בנייה. הרפורמה מקצרת הליך שיכול לקחת שנים לשלוש שעות דרך המחשב. באופן זה, האזרח לא מבזבז זמן יקר וגם הליכי הבנייה מתקצרים ומתייעלים".

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, ציינה כי "שיתוף הפעולה החדש הוא קפיצת מדרגה בחיבור בין הממשלה לבין גופים מוסדיים במשק, וכל מטרתו היא שיפור השירות לאזרחים וצמצום טרטור ובירוקרטיה. אני גאה מאוד במהפכה שהובלנו בטאבו, שמתהדר היום במקוונות מקצה לקצה, ומברכת על היכולת לייצר שותפויות לא שגרתיות שמאפשרות לנו להרחיב את מעגל השירותים שמספק המשרד מרחוק. אני מאמינה שתיסלל הדרך לשיתופי פעולה עם בנקים נוספים ועם גופים מוסדיים אחרים בשירותים נוספים של המשרד".

הממונה על המרשם ומנהל אגף רישום והסדר מקרקעין, שלומי הייזלר, הוסיף "אני שמח על שיתוף הפעולה עם הבנקים ועם איגוד הבנקים שאפשר להשלים את תהליך עסקת רישום המקרקעין, מתחילתו ועד סופו, באופן דיגיטלי, ומבלי להטריח את הלקוחות למשרדי קבלת הקהל. כמובן שישנם דברים נוספים הטעונים שיפור, בעיקר מבחינת חווית המשתמש במערכות הטכנולוגית וצמצום בירוקרטיה, אבל עם כניסת הבנקים לתהליך רישום המשכנתה באופן מקוון, אפשר לומר שמבחינה מהותית המהפכה הטכנולוגית בוצעה. אני מודה מקרב לב לשותפיי באיגוד הבנקים ובבנקים השונים, לאגף מערכות מידע במשרד המשפטים, וכמובן לשרת המשפטים ולמנכ"לית המשרד שתמכו והובילו את הרפורמות שנדרשו לתהליכים הללו".

מנהל זרוע המשכנתאות וסגן מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, אורי יוניסי, אמר "אני מברך על שיתוף הפעולה ועל היותנו הבנק הראשון להוביל את המהלך. נטילת משכנתה היא ככל הנראה ההחלטה החשובה ביותר שלקוח מבצע במהלך חייו. התהליך כיום נתפס כהליך הדורש פעולות רבות, ביקורים תכופים בבנק, המצאת אישורים, הליך מורכב ועתיר פעולות שעל הלווה לבצע עד לקבלת כספי ההלוואה. בתהליך החדש, מסמכי רישום המשכנתה יתקבלו בבנק כמסמכים דיגיטליים חתומים אלקטרונית ישירות מהרשם, והלקוח לא יידרש להגיע לסניף הבנק על מנת להמציא את המסמכים. מדובר ביוזמה חדשנית שנועדה לשפר את חוויית הלקוח בתהליך הביצוע, לפשט את התהליך, להקל על הלקוח, ולקצר את הזמן עד מתן כספי ההלוואה".