שלומי אדר
שלומי אדרצילום: יונה שליי

המומחה לטרור בינלאומי שלומי אדר אומר כי ההשפעה של המערכת הפוליטית על המצב הביטחוני בישראל יכולה להביא להסלמה.

לדבריו אויבנו מצד אחד מודעים לכך שכל מנהיג אשר עומד בראשות הממשלה לא יפעל התקפית כפי שהיה אולי נוהג לעשות בימים כתיקונם, אך מצד שני עשויים ראשי מפלגות מהצד הימני של המפה הפוליטית לנצל אירועים ביטחוניים בתקופה זו כדי להציג את עמודותיהם הניציות ולזכות לחשיפה בזמן מערכת בחירות.

האם לארגוני הטרור יש אינטרס להטות את בחירת השלטון בארץ?

לא בכדי קיים המשפט שארגון המוסד לתפקידים מיוחדים ניכס לעצמו את המשפט "בתחבולות תעשה לך מלחמה". כאשר השיטות הקונבנציונליות קרי שימוש בחומרי נפץ, ירי ופציעה פיזית של בני אדם למטרות הרג ופגיעה מורלית בהם משתמשים ארגוני הטרור אינם תמיד אפקטיביות, כאן נכנס עידן טרור הסייבר לפעולות שמבוצעות על פי רוב על ידי מדינות התומכות בארגוני הטרור הקונבנציונליים.

ידוע כי חלק מארגוני הטרור עשויים לנצל תקופה זו על מנת לגבור על ארגוני טרור נוספים בכך שיעלו את קרנם התדמיתית בפני מדינות תומכות טרור שעשויות לתמוך בהישרדותם הפיננסית בעקבות פעולות נועזות שארגוני טרור שלא היו חשובים/ידועים עד כה.

האם ציבור הבוחרים מושפע ממצב הטרור בארץ בבחירותיו?

על פי רוב כאשר מתרחשים אירועי טרור בפרט סביב מועדי בחירות לעיתים אירועים אלו מועילים לזה העומד בראשות המפלגה השלטת ובלבד כאשר זה (ראש הממשלה) מציג חוסן ביטחוני רחב שמאפשר לנו כמדינה לספוג נזקים משמעותיים ועדיין להכילם בשונה לימים כתיקונם. לכן אירועי טרור בעצימות ובנפחים משמעותיים החורגים מאירועי טרור בתקופה בין ימי בחירות ולאחריהן עשויים בהחלט להשפיע על דעת קהל, הדבר עומד ותלוי בעיקר בסיטואציה שנגרמה השפעתה והמחיר שגרמה לאזרחי ישראל.

כיצד יכול להתבטא הטרור ברשתות החברתיות?

טרור ברשתות החברתיות מטרתו אחת ויחידה לשנות דעת קהל בכלים לכאורה קונבנציונליים למרות שמדובר בפעולות טרור "חכמות" שמייצרות פייק ניוז בין השאר גם באמצעות טכניקות בעזרת רובוט משולב עם פעולת אדם.

האם מצב ביטחוני לא טוב בימים אלו יכול להשפיע להטות את הבחירות?

בהחלט אם וכאשר המצב הביטחוני הורע בסמיכות רבה מידי למועדי הבחירות בעיקר כאשר אנו ניצבים בפני מפלגות קיצוניות ובהנחה שהן מנהלות קמפיינים שליליים מקצועיים וחזקים.

האם שינוי שלטון יכול לשנות את המצב הביטחוני?

בהחלט בחלון זמן עד אשר ממשלה חדשה שאינה מוכרת נכנסת לנעליה של הממשלה שקדמה לה, מצב זה בהחלט מהווה בטן רכה לתעוזה רבה יותר של כל אויבנו ובכך לשנות מצב שגרה בו הורגלו להרעה ביטחונית משמעותית.

מה קורה בד"כ בארץ ובעולם מבחינת מצב ביטחוני בימים שלפני הבחירות?

בשונה למדינות מערביות הם אינן נדרשות להתמודד עם ארגוני טרור בהיקפים ובסדר גודל שאנו מתמודדים בימים כתיקונם ולכן סוגיה זו נבחנת בעיקר באותם קצוות קיצוניות של פנים החברה של אותם מדינות. כלומר אזרחי המדינה בדרך כלל מפוקחים ומנוטרים בימי שגרה בקפידה ואילו בתקופה זו עשויים להיות "פורעי חוק" בצורה מאורגנת ויזומה.

חברת CBS בראשותו של שלומי אדר, מומחה בינלאומי בטרור עוסקת בתחומי הביטחון למעלה משלושה עשורים ומספקת ייעוץ ביטחוני והכנה למצבי חירום ובביצוע אסטרטגיות אבטחה בתוך הארגונים בארץ ובעולם.