יעקב חגואל
יעקב חגואלצילום: ישראל ברדוגו

צלבי קרס נחרטו על קירות בית הכנסת של חב"ד באריזונה, פחיות צבע הושלכו ודגמי צלבי קרס נצבעו בשחור. על התופעות האנטישמיות בארה"ב שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם יעקב חגואל, סגן וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית.

"ארה"ב היא אמנם לא אירופה, אבל יש מגמה עולמית של הרמת ראש לאנטישמיות. בכל שנה יש יותר אירועים אנטישמיים בכל מקום בעולם וגם בארצות הברית, ידידתנו הגדולה", אומר חגואל.

לדבריו "יש לזה הרבה הסברים. ההסבר הרלוונטי כעת הוא הימצאותו של נשיא אוהד את עם ישראל ואוהב את מדינת ישראל, שמעביר את השגרירות לירושלים, מכיר בירושלים ומכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן, וישנם אנשים אנטישמיים מלכתחילה שלא אוהבים זאת והם מרימים ראש ופוגעים ביהודים. זו תופעה חמורה ביותר ואין לי ספק שהממשל בארה"ב יידע לשים את היד על אותם אנטישמים ויידע לבער את הנגע הרע הזה".

על צעדי הממשל מול תופעת האנטישמיות מציין חגואל כי אכן הממשל תחת ניצוחו של דונלד טראמפ עושה צעדים משמעותיים ברוח המאבק באנטישמיות. "נשיא ארה"ב לפני כחודש מינה איש רציני מאוד שיהיה אמון על המאבק באנטישמיות בארה"ב. אני תקוה שגם בהקשר הזה יידעו להיאבק באנטישמיות, בחינוך בבתי הספר, בחקיקה ובאבטחה של מוסדות".

להערכתו של חגואל הממשל מקיים שיח רציף עם הקהילות היהודיות בארה"ב, בהיותן קהילות מאורגנות וחזקות וכאלה הזוכות להערכה רבה מצד הממשל. עם זאת על קיומו של שיח אמריקאי-ישראלי סביב המאבק באנטישמיות לא ידוע לחגואל.

עוד שאלנו את חגואל אם להערכתו צפויות גם בארה"ב תופעות הקיימות באירופה, בעיקר בצרפת, של התארגנות צעירים יהודים להשבת מלחמה שערה נגד הגורמים האנטישמיים. "להיות היום יהודי בגולה זה לא פשוט, ללכת עם סממנים יהודיים זה לא פשוט, ויש התארגנויות שונות, חלקן לגיטימיות כמו קורסים להגנה עצמית וישנם גם מהלכים לא לגיטימיים. אנחנו קוראים לשמור על החוק ובמקביל להיות עם גאווה יהודית ולהרים ראש ולעבור את התקופה הלא פשוטה הזו בגולה בצורה טובה וסבירה".