איש היין
איש הייןצילום: vladislav-gornykh

יהודה ושומרון הוא אחד מאזורי היין העתיקים בעולם, ממצאים ארכיאולוגים נותנים לנו הצצה אל ענף היין המשגשג שהתנהל באזור בתקופה הקדומה והיקב המחקרי הפועל במסגרת האוניברסיטה מחייה זנים ארץ ישראליים עתיקים ומייצר יין בשיטות המדמות את יצור היין בעת העתיקה.

אוניברסיטת אריאל בשיתוף חברת ''איש הענבים'', החליטו להפגיש את חובבי יין עם מיטב היצרנים האזוריים באירוע יין ייחודי ומקרב.

במסגרת הפסטיבל יהיה ניתן להכיר ולטעום ממיטב יקבי האזור, אשר ימזגו לכם את יינותיהם המושקעים וישמחו לספר על עצמם, הכרמים, ההיסטוריה וה"טרואר", שהם תנאי הסביבה של יהודה ושומרון.

בין שלל היקבים הנהדרים נפגוש את תומר פניני, יינן יקב תום. "היין הוא השגריר שלנו, הוא עוזר לנו לחבר את האנשים למקום הנפלא הזה", אמר פניני.

יקב תום שוכן בגבעות היישוב איתמר. "התחלנו לגדל פרחים בשטח קצת מרוחק מהכרם, באזור שלא גדל בו כלום" סיפר פניני, "פתאום אחרי שאתה קצת משקה את האדמה, אתה רואה ניצנים של גפנים, מה שמראה שכנראה לפני אלפי שנים, בתקופת אבותינו גדלו פה גפנים".

איש היין
איש הייןצילום: tom-goetz

מזג האוויר הקר מתאים מאוד לגידול הכרם. היקב קיבל ציון 93.6 בתחרות טרהוינו ואף תואר דאבל גולד על היין וגם זכה בפרס יקב הבוטיק הטוב ביותר. היקב מייצר כ-4500 בקבוקים בשנה, כל היין מתיישן לפחות 12 חודשים וכל הענבים גדלים בכרם המשפחתי, כרם מירב.

היקב השני ממנו נזכה לטעום ולהכיר הוא יקב דרימיה.

יקב דרימיה הוא הגשמת חלומם של בני הזוג אלעד ונאוה מובשוביץ, המשלבים בין מורשת חקלאית בת שלוש דורות לצד חשיבה יצירתית וגישה חדשנית. ביקב דרימיה מאמינים כי ליין הכוח לייצר חיבור בין אנשים ובין תרבויות. יש החולמים בהקיץ, יש החולמים בשנתם ויש ההופכים את חלומם למציאות.

אלעד מובשוביץ, יינן יקב דרימיה, הוא אבא ל-4 בנות. מובושוביץ נולד וגדל בסוסיא למשפחה חקלאית. בין הכרמים, מצליח לבטא את האהבה והסקרנות התמידית למפגש עם האנשים כשיין משמש גשר מחבר.

מבושוביץ סיפר: "יין עבורנו הוא דרך הדורשת השקעה, סבלנות, אמונה והרבה אהבה. מרגע שיוצאים לדרך, מגלים בה את נפלאות הטבע והאדם, כשתטעמו את יינות היקב תרגישו כי מידת תשומת הלב המושקעת בכל עינב, חבית ובקבוק מוצאת את ביטויה בתוצר הסופי ובחוויה שלכם".

היקב מייצר יינות בוטיק מענבים הגדלים בחבל יתיר, הידוע כאחד האזורים המשובחים לגידול גפן.

מדי שנה מייצר היקב כ-15,000 בקבוקים, בשתי סדרות – סדרת הבסיס וסדרת הפרימיום SFAR.

באוניברסיטת אריאל נערכים עשרות מחקרים ופיתוחים, החל משיטות גידול הגפנים ועד להפקת ושימור היין. אחד המחקרים המובילים נעשה ע"י ד"ר שיבי דרורי ועוסק בזיהוי זני הגפן הארץ ישראלים בעזרת DNA אף הוביל למציאתם של 80 זנים שכבר עוברים תהליך כניסה לתעשייה.

איש היין
איש הייןצילום: tom-goetz

לפני מספר שנים נפתח באוניברסיטה מסלול להכשרת ייננים וחוקרים במחלקה להנדסת כימיה וביוטכנולוגיה. המסלול משלב ידע תיאורטי והתנסות ביקב המחקרי ובמעבדה לאנליזת יין באוניברסיטת אריאל.

בשנה הקרובה תחל בנייתו של מרכז ראשון וייחודי מסוגו בארץ לחקר הגפן והיין ע"ש משפחת סמסון. המרכז שיקום באוניברסיטת אריאל בשיתוף עם מו"פ אזורי מזרח ישלב את כל תחום מחקר היין, החל מגידול הכרם ועד הבקבוק.

בנוסף, יעסוק המרכז בהיסטוריה ובארכיאולוגיה של היין ויהווה מקור מחקרי וחינוכי יחיד במינו לנושא.

מו"פ מזרח הפך למרכז החשוב ביותר לחקר הגפן והיין בישראל, הוא כולל פיתוחים טכנולוגיים חדישים לטובת קידום הענף, זאת לצד זיהוי זני גפן ארץ ישראלים עתיקים והטמעתם בחקלאות הגפן בישראל.

ד"ר דרורי: "המחקר שלנו עסק בעיקר בשאלה 'איך יכול להיות שעולם יין כל כך עשיר ועתיק כמו עולם היין הישראלי, הוא אחד מתעשיות היין היחידות בעולם שאין להם את הזנים המקוריים ומקומיים, ומה שהיא עושה זה לייבא זנים חיצוניים ממדינות אחרות'?

ההערכה המאוד מבוססת היא, שלמעשה התקופה המוסלמית גרמה להתנוונות של הרבה מאוד מהזנים של ענבי היין בגלל האיסור לשתות יין. לאחר עבודת מחקר ואנליזה גנטית, התברר שיש לנו למעלה מ-80 זני ענבים מקומיים וייחודיים לישראל וכבר חלק גדול מהם נכנס לתהליך ייצור היין בישראל".

במסגרת פסטיבל "בציר הזמן", יתקיימו שלל הרצאות וסדנאות חווייתיות המעמיקות את הידע בתחום היין מפי מומחים וחברי סגל האוניברסיטה כגון:

  • ד"ר אלישיב דרורי, בנושא המסע לזיהוי זני הגפן ששימשו לייצור יין בעת העתיקה בארץ ישראל.
  • ד"ר ציונה בן-גדליה, בנושא היקב המלכותי של המלך הורדוס בהרודיון.
  • ד"ר יונתן אדלר, בנושא יין טהור: מקוואות סמוכים לגתות משלהי ימי הבית השני.

הפסטיבל בהפקת איש הענבים – הפועל כבר קרוב לשני עשורים לקידום תעשיית היין ומהווה את אחת מחברות ההפקה המשמעותיות בתחום.

הפסטיבל יתקיים בשבוע הבא בימים רביעי וחמישי באוניברסיטת אריאל שבשומרון.

לפרטים והרשמה לחצו כאן