ה"וול סטריט ג'ונרל" פרסם הבוקר (שישי) ממצאים ראשונים מחקירת התרסקות מטוס בואינג MAX-8 737 באתיופיה, המצביעים על כך שמערכת מניעת הזדקרות הופעלה באופן אוטומטי שלא לצורך והיא שגרמה כנראה לתאונה הקשה.

המסקנה הזו מתבססת על שחזור נתוני הקופסאות השחורות שהיו על המטוס שהתרסק סמוך לאדיס אבבה.

נציין כי מדובר בתקלה חוזרת שגרמה להתרסקות מטוס "ליון אייר" מאותו הדגם באינדונזיה בחודש אוקטובר שעבר.

מערכת מניעת ההזדקרות מאפשרת למטוס להמריא בזווית מסוימת שמאזנת את מרכז הכובד שלו, השונה ממרכז כובד של מטוסים אחרים.

במקרה של המטוס שהתרסק באתיופיה, ייתכן שהוא המריא בזווית קיצונית שעלולה היתה לגרום לתאונה הקטלנית שבה נספו 157 נוסעים ואנשי צוות.

כזכור, ארצות הברית החליטה לקרקע את כל מטוסי הבואינג 737 8-MAX התקבלה לאחר שהרשות הפדרלית האמריקנית מצאה קווי דמיון בין התרסקות המטוסים.

בשבוע אחרון הוקם בית דין מיוחד שידון במעמדם של הנספים הישראלים באסון ויקבע את המוות והלכות האבל של בני המשפחות

בדיון שהתקיים בלשכת הרב הראשי יצחק יוסף השתתפו חבר מועצת הרבנות הראשית ויו״ר הועדה 'לכבוד המת' הרב יעקב רוז׳ה, פרופ שלמה מור יוסף - ראש מינהל האוכלסין במשרד הפנים, עו״ד אודליה אדרי מהלשכה המשפטית במינהל האוכלוסין, אייל סיסו ראש החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ, רובי שמש רמ״ט שר הפנים ויהודה משי זהב יו״ר ארגון זק״א.

מיד בתום הדיון הוקם בית הדין המיוחד שבו חרים הרב יוסך, הדיין הרב מיכאל עמוס והרב יעקב רוז׳ה שהחל לדון במעמדם ההלכתי של הנספים ואף גבה עדויות ממתנדבי זק״א שלקחו חלק בניסיונות לאתר את הנספים באסון באתיופיה.