אילוסטרציה
אילוסטרציהThinkstock

פרקליטות המדינה הגישה כתבי אישום נגד אליהו סרנגה (42) מנתניה, אחיו חיים סרנגה (39) מבני ברק וגיסתו ניצן סרנגה (32) מבני ברק, ונגד גדעון מחלוף (57) מבנימינה, שקיבלו במרמה מיליוני שקלים ממשרד הביטחון.

הם נאשמים בעבירה של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בצוותא. האחים סרנגה אף מואשמים בשיבוש מהלכי משפט והדחה בעדות וחיים סרנגה נאשם גם בהלבנת הון.

על פי כתבי האישום, אליהו סרנגה, נכה צה"ל הזקוק לליווי משך 24 שעות ביממה, קיבל יחד עם אחיו חיים, גיסתו ניצן (רעייתו של חיים) ומקורבים נוספים, כספים בגובה מאות אלפי שקלים במרמה ממשרד הביטחון.

במשך שנים ובאופן שיטתי, חתם סרנגה על דו"חות שעות הליווי של מלוויו השונים שהוגשו לחברת הליווי המספקת שירותי ליווי לנכי צה"ל, ביודעו שמדובר בדו"חות שאינם משקפים את שעות הליווי שביצעו מלוויו בפועל. כתוצאה מכך, קיבלו מלוויו של הנאשם, במשך שנים, כספים בגובה מיליוני שקלים תמורת שעות ליווי שכביכול ביצעו.

החל מינואר 1999 נחתם הסכם בין חברת הליווי מטעם משרד הביטחון לבין הנאשמים, לפיו הם התחייבו לעבוד כמלווים של אליהו בשעות שיוקצו להם. בתמורה, יקבלו את שכרם לפי שעות העבודה בפועל. הנאשמים דיווחו לחברת הליווי, על שעות הליווי שביצעו, כביכול, בדו"חות חודשיים, חתומים ומאושרים על ידי אליהו סרנגה.

חברת הליווי העבירה דיווח על בסיס דו"חות הליווי למשרד הביטחון. כתוצאה מכך, שילם משרד הביטחון שכר לנאשמים. במהלך השנים 2015-2005 קיבלו הנאשמים במרמה משכורות חודשיות מחברת הליווי ומשרד הביטחון, בהיקף כולל של כ-2.46 מיליון שקל, כאשר במהלך רובן המוחלט של השעות הנאשמים לא שהו עם אליהו. כמו כן, נמנע הנאשם מלגלות על המרמה לחברת הליווי ולמשרד הביטחון בשיחותיו עם נציגי חברת הליווי ובביקורת שנערכה בביתו על מנת לבחון את מצבו.

במקום עבודת הליווי שלא ביצעו, שכרו הנאשמים את שירותיה של מלווה בשכר, עובדת זרה שליוותה בפועל את אליהו סרנגה, וקיבלה משכורת חודשית נמוכה משמעותית מהסכום ששולם לנאשמים ע"י חברת הליווי ומשרת הביטחון.

בהסתמך על מצג השווא שהציגו הנאשמים, הם קיבלו במרמה את שכר העבודה החודשי שלהם בחשבונות בנק שונים.

חיים סרנגה נאשם כי הלבין הון בסך כ-700 אלף שקל בכך שעשה פעולה ברכוש אסור וזאת במטרה להסתיר או להסוות את מקורו ואת זהות בעלי הזכויות.

במעשיהם המתוארים לעיל, קיבלו הנאשמים דבר במרמה בנסיבות מחמירות בכך שהציגו מצג שווא למשרד הביטחון ולחברת הליווי כי הם מלווים את אליהו סרנגה כנכה על אף שלא ליוו אותו בפועל.